x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
incident

Normalitat al telefèric d'Arinsal després del rescat d'ahir

Les dues cabines del giny van quedar aturades amb esquiadors a l’interior per una avaria en una de les pilones

Tasques d'evacuació amb helicòpter dels esquiadors atrapats al telefèric de Pal

Rescat dels esquiadors amb helicòpter que van quedar atrapats als telefèrics de Pal Arinsal

Rescat del personal de l'estació a 42 persones atrapades a Pal-Arinsal

Rescat del personal de l'estació a 42 persones atrapades a Pal-Arinsal

Els treballadors de Vallnord orgullosos del rescat efectuat ahir

Els treballadors de l'estació d'esquí Vallnord van quedar molt satisfets de l'actuació duta a terme per a rescatar al grup d'esquiadors que va quedar atrapat al telefèric

Un dels esquiadors és rescatat d'una de les cabines aturades, ahir.

Rescatades 68 persones atrapades al telefèric de Pal Arinsal

Un dels esquiadors és rescatat d'una de les cabines aturades, ahir.

Vallnord
Un dels esquiadors que acabava de ser rescatat d'una de les cabines, ahir.

Rescatades 68 persones atrapades al telefèric de Pal Arinsal

Un dels esquiadors que acabava de ser rescatat d'una de les cabines, ahir.

VALLNORD
Actualitzada 12/02/2020 a les 14:06
L'estació d'Arinsal ha confirmat la normalitat en el funcionament del telefèric que ahir va patir una avaria en una de les pilones, provocant l’aturada del giny amb 68 persones a dins de les cabines. L'estació d'esquí Vallnord-Pal Arinsal ha dut a terme les tasques de control oportunes a primera hora d'aquest matí per verificar el correcte funcionament del l'aparell i detectar possibles anomalies abans de començar l'activitat. Des de Vallnord han publicat diversos vídeos de les tasques de rescat a les xarxes socials, acompanyades d'una valoració "molt positiva i contents de poder comptar amb equips de profesionals".
El telèferic d’Arinsal va patir ahir una avaria que va deixar amb l’ai al cor els passatgers que en aquells moments ocupaven les dues úniques cabines que uneixen el coll de la Botella (al sector de Pal) i la punta del Port Negre (Arinsal), des d’on els aficionats a l’esquí baixen esquiant cap a l’estació d’Arinsal. Ràpidament es va procedir a posar en marxa el protocol previst per a aquests casos que, tal i com van explicar des dels bombers ahir, tenen tots els dominis andorrans. En cap moment es va témer per la integritat dels passatgers ja que estaven a dins de les cabines, sense cap perill i protegits del fred, tot i que ahir va ser un dia amb una temperatura agradable. L’incident es va produir cap a les dues de la tarda. Els bombers es van desplaçar fins a les pistes d’esquí i en un primer moment van avaluar la possibilitat de fer el rescat amb un helicòpter, especialment a la cabina que es trobava més a prop d’Arinsal i a una major alçada, ja que l’altra, la més propera al sector de Pal, no estava tan allunyada de terra. En total van quedar atrapades 68 persones, segons van informar ahir fonts de Vallnord: a la cabina més fàcil d’evacuar, 42, i a l’altra, 26, la que va quedar aturada a la zona més propera a Arinsal.

Obertura d'emergència
Finalment els bombers van optar per descartar l’evacuació amb l’helicòpter i, juntament amb personal de l’estació, van decidir fer-ho un a un. Els agents del cos es van encarregar de la cabina a major alçada, i a través d’una obertura que ja està dissenyada per a incidents com el d’ahir, van poder anar baixant els esquiadors un a un, ben lligats amb una corda i uns arnés. L’operació va ser relativament senzilla. A dins de la cabina viatjaven dos treballadors de l’estació. Dos efectius de muntanya dels bombers van accedir a la cabina propera a Arinsal amb l’helicòpter i van procedir a fer baixar la gent. A l’altra banda va ser el mateix personal de Vallnord qui es va encarregar de rescatar les 42 persones que viatjaven a l’interior de la cabina. El telèferic només té dues cabines amb una capacitat màxima per a 40 persones. Són cabines molt grans, i quan una està en un extrem, l’altra es troba a l’altra banda. Si una s’atura per qualevol motiu, també ho fa l’altra. En cap moment es va viure moments de tensió i els esquiadors van estar tranquils mentre es procedia al seu rescat. De moment ahir no es va informar de l’origen de l’avaria al giny, encara que després va tornar a funcionar amb total normalitat. Tot va resultar un ensurt amb bon final i sempre seguint el protocol.
 
LA UNIÓ ENTRE LES DUES ESTACIONS D'ESQUÍ ES VA MATERIALITZAR L'ANY 2001
El telefèric que uneix les estacions de Pal i Arinsal va començar a funcionar el 2001, mig any després de començar les obres. Marc Forné, cap de Govern, i Antoni Garrallà, cònsol de la Massana, van tallar la cinta d’inauguració i van fer el primer viatge. Garrallà va destacar que ambaquest telefèric la parròquia vapassar de tenir dues estacionspetites a una de mitjana. Però vaassenyalar que les corporacionslocals tenen moltes dificultatseconòmiques per fer front aaquestes obres de gran envergadura. Així, Garrallà va demanarque el Govern ajudi de maneraespecial les parròquies amb estacions d'esquí, perquè aquestesport és el motor de l'economiadel Principat. El cònsol vaavançar que el pròxim projecteimportant de la corporació seràel giny que unirà el poble ambl'estació d'esquí, un projecte que ja s’ha materialitzat. El telefèric, que va ser construït per l'empresa Doppelmayr, fa un recorregut de gairebé dos quilòmetres i mig en sis minuts, a una velocitat d'onze metres per segon. El telefèric, que va costar més de mil milions de pessetes de l’època, permet transportar fins a 500 persones cada hora. Amb aquesta unió es feia realitat un somni.
Etiquetes
  • #4 Snow
    (12/02/20 17:25)

    Uns grans professionals la gent que treballa a les estacions d'esquí. Treballs de gran complexitat amb salaris molt baixos. L'execució del rescat impecable

    Respondre
  • #3 Ando
    (12/02/20 14:14)

    Per què no fan la connexió entre Pal i Arinsal per pistes? Així guanyarien kms. i seria de veritat una sola estació. 

    Respondre
  • #2 Si..
    (12/02/20 10:06)

    Pister va dir..
    Obvi, les coses per molt cuidades que estiguin, s'espatllen... Amb o sense manteniment...

    Respondre
  • #1 Pister
    (12/02/20 09:21)

    El manteniment és fonamental.

    Respondre
4
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2019 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts