El PS veu en el vot obligatori la solució per combatre l'abstenció

Espot indica que, a nivell personal, no és partidari de la proposta socialdemòcrata

El PS veu en el vot obligatori la solució per combatre l'abstencióFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El president del grup parlamentari del PS, Pere López, va plantejar en la sessió del Consell General que es va celebrar ahir el vot obligatori com una de les possibles solucions a l’abstenció creixent que hi ha en les diferents eleccions, especialment en les comunals. López va fer aquesta proposta en el marc de la pregunta que ell mateix havia formulat sobre què pensava fer el Govern per abordar l’abstenció. El cap de Govern, Xavier Espot, es va mostrar sorprès per aquesta proposta del PS i va dir que “jo, a nivell personal, no en soc partidari”. Espot va anar més enllà i va afegir que “segurament deu ser per una concepció personal; jo crec en la llibertat individual de les persones i vostè creu a imposar obligacions als individus”. No obstant això, Pere López va recordar que no seria res fora de lloc el vot obligatori i que s’aplicava en diversos estats. Alguns exemples serien Bèlgica, Luxemburg, l’Uruguai, Bolívia o Austràlia. Tanmateix no va ser la única proposta que va fer el líder del PS. López va demanar la constitució d’un grup de treball o d’una comissió que “abordi els grans canvis estructurals que necessita el país” i va dir que “som una democràcia jove”. Espot va replicar que no creia que fossin necessaris aquests grans canvis i que “la meitat dels abstencionistes són tècnics, tal com reflecteix l’informe del CRES. El que hem de fer és aconseguir revertir-los i haurem solucionat la meitat del problema”. Espot va afegir que “amb diferents tipus de sufragi, a Andorra fa 7 segles que es vota”.

Etiquetes:

Túnel de la Tàpia

Un altre dels punts intensos del debat de la sessió del Consell General van ser els quatre accidents en 48 hores al Túnel de la Tàpia. El conseller de terceravia, Oliver Alís, va demanar quines mesures s’emprendrien per tal de poder evitar la sinistralitat en aquest punt d’alta densitat de trànsit. L’encarregat de respondre va ser el ministre d’Interior, Josep Maria Rossell, i ho va fer amb dades. Rossell va explicar que “al’any hi passen uns 46.274.000 cotxes en ambdós sentits de la marxa; hi ha hagut 22 accidents, la qual cosa suposa un percentatge de sinistralitat del 0,00004769 per cent. Per tant, les dades porten a pensar que no seria pas un punt d’alta sinistralitat”. Pel que fa a la possible instal·lació d’un radar de tram, el ministre d’Interior va dir que tècnicament no era factible perquè el Túnel de la Tàpia és “massa curt”.

MÉS PROPOSTES

Emergència nacional va ser el qualificatiu que va emprar Roger Padreny, del PS, pels casos de detencions de conductors ebris o que han consumit estupefaents, que han augmentat els darrers anys. No obstant, el ministre Rossell ho va atribuir a un canvi d’estratègia a l’hora de fer els diferents controls.

Benazet defensa la via preferent i anuncia que hi haurà un sistema d’avaluació contínua per tal de poder tenir dades de com funciona el canvi. A més a més, i en resposta a la consellera Carine Montaner, va respondre que la via preferent no té més costos.

Canvis en els estatuts en la comissió nacional andorrana per la Unesco, per adaptar el perfil de la presidència a un de més executiu. Polèmica perquè s’avalua que el càrrec, que ocupa Cristina Rodríguez, percebi un sou.

La ministra Calvó va explicar que s’està treballant en els reglaments, però que la via reglamentària no és la única important en la llei del canvi climàtic.

tracking