Seguretat Viària

La meitat de les multes són a estrangers i no es cobren

El cap de Mobilitat afirma que el 25% de les infraccions les cometen conductors francesos i un altre 25%, espanyols

La meitat de les multes són a estrangers i no es cobrenARXIU

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La meitat de les infraccions al Codi de Circulació al Principat les cometen conductors estrangers. Així ho va afirmar el cap de l’àrea de Mobilitat, Jaume Bonell. “El 25% de les sancions imposades al país són a vehicles francesos i un altre 25%, a espanyols, fet que implica que la meitat són de conductors estrangers.” La problemàtica pel que fa al pagament de sancions fa temps que s’arrossega entre Andorra i ambdós països veïns, ja que encara no existeix un conveni que faciliti la reciprocitat de dades i el seu pagament. A França, el 2018 es van imposar un total de 20.000 sancions a andorrans per excés de velocitat. Així, Bonell va ressaltar que la preocupació existent als països veïns “també la tenim nosaltres, la seguretat viària és cosa de tots”. I va fer palès que per poder arribar a l’intercanvi d’informació, Andorra ha de fer una reorganització interna, tant legislativa com administrativa, i dur a terme algunes modificacions de lleis al Consell General”. I va afegir que també s’ha d’organitzar per estructurar un centre que tingui la capacitat de gestionar aquesta informació. “Hem de crear un centre de gestió privada amb supervisió pública, que tal com fa el centre Estrada a l’Estat espanyol pugui gestionar totes les infraccions de trànsit”, va indicar. El cap de Mobilitat també va matisar que una altra de les vies per poder realitzar l’intercanvi de dades entre països seria a través de l’acord d’associació amb la Unió Europea, ja que “hi ha una directiva europea d’obligat compliment que preveu en sis casos el traspàs d’informació entre els països membres, però no tinc clar si el Govern aplicarà la directiva o no”. Tanmateix, Bonell va expressar que les converses que es van inciar al novembre amb França per buscar un sistema per poder pagar les multes segueix sense calendari i es troba en fase de treball. I que amb Espanya no es preveu dur-lo a terme.

Veus contràries

El president de l’Automòbil Club d’Andorra, Enric Pujal, va manifestar que la possible aplicació d’un conveni de reciprocitat en l’intercanvi d’informació “és un tema recurrent” i ja es va posar sobre taula anys enrere amb Catalunya. “Ara és l’ambaixadora francesa qui es vol posar una medalla abans de deixar el càrrec, però a nosaltres no ens interessa, hi sortiríem perdent”. Pujal va posar en relleu que “Andorra és un país petit, amb unes vies molt diferents a les de França i Espanya, i tenim la nostra peculiaritat i és quelcom que els ciutadans hem de defensar i mantenir”. En aquest sentit, el president va al·legar dos grans motius per fer-ho: el turisme i la seguretat viària. “En primer lloc, el Principat és un país turístic i considero que no ens podem permetre que els visitants vinguin i al cap de dues setmanes els arribi una butlleta d’excés de velocitat a casa, perquè això pertorbaria el turista i tot i que potser no l’allunyaria de venir, sí que el molestaria”. Quant a la seguretat a les carreteres, va apuntar que “nosaltres tenim unes vies on quasi no succeeixen accidents mortals amb turismes. En canvi, entenc que des dels països veïns vulguin i hagin de lluitar contra la sinistralitat a les carreteres, ja que no es pot comparar amb l’andorrana”. Així, Pujal considera que el país no requereix aquest intercanvi d’informació de trànsit, i més enllà va assenyalar que des de l’associació de conductors “no hi estem d’acord”. Respecte a la possibilitat d’aplicar un conveni a través de l’acord d’associació amb la Unió Europea, Pujal va expressar que “l’executiu farà el que hagi de fer, però personalment crec que un conveni d’aquestes característiques amb Brussel·les no és adient, som molt diferent i la nostra geografia no té res a veure amb la veïna”. Pel que fa a l’ingrés de capital que el pagament de les multes estrangeres suposaria, el president de l’associació va dir que “aquests diners que es deixen d’ingressar són els que finalment els turistes es gasten als nostres negocis i als comerços”.

tracking