seguretat social

La defensora de l'afiliat vol canviar el sistema de resolucions

Considera que haver d’emetre quatre informes mèdics per arribar a una decisió quan hi ha discrepàncies fa més feixuga la resolució

La defensora de l'afiliat vol canviar el sistema de resolucionsARXIU

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

L’informe relatiu a l’any 2019 de la defensora de l’afiliat a la CASS, Carme Molas, insta a modificar l’article 257 de la Llei de la seguretat social que va ser reformat el 2018 en considerar que la solució adoptada per a la valoració de l’estat de salut de la persona assegurada quan hi hagi un conflicte amb la CASS “arriba a ésser percebuda pels afiliats com una contrarietat més en el procés de valoració de la seva incapacitat”. Contrarietat que, a més, “podria revelar-se poc útil i efectiva, com sigui que hom no ignora que els processos, quan més simples són, més efectius i interessants resulten des d’un punt de vista resolutiu”. L’article es va modificar perquè en els recursos administratius que tinguin per objecte la valoració de l’estat de salut de la persona assegurada, el Consell d’Administració, abans de resoldre, pugui demanar un informe mèdic que sigui elaborat per un facultatiu especialista sense cap vinculació amb les parts. Aquest informe és preceptiu quan el sol·licita la persona assegurada en el seu recurs. En el cas que l’informe del facultatiu especialista sense cap vinculació amb les parts no sigui coincident amb l’emès per la Comissió de Valoració Mèdica de la CASS, l’ens pot demanar un tercer informe mèdic, que ha de ser elaborat per un tribunal mèdic compost per un metge de la CASS, el facultatiu especialista sense cap vinculació amb les parts que ha elaborat l’informe mèdic i un metge especialista en valoració del dany corporal, independent i nomenat pel Servei de Medicina Legal i Forense. La defensora de la CASS recorda que aquest nou informe “no deixa de ser en realitat un quart examen mèdic de l’afiliat, amb el consegüent neguit i enrenou per a l’assegurat, i la manca d’efectivitat i lleugeresa de tot el procés de valoració”. Moles es pregunta si “no seria més útil, doncs, que el primer informe imparcial que s’emetés, per raó de discrepàncies entre el metge tractant i la Comissió de Valoració mèdica de la CASS, ja fos dut a terme per un especialista en valoració del dany corporal?” I afegeix que “fins i tot sense la necessitat que fos fruit d’un treball en el marc d’un Tribunal mèdic que al final el que fa és augmentar la feixuguesa de tot el procés de valoració”. Finalitza dient que “aquest procediment que suggerim s’ajustaria, de fet, molt més a allò que succeeix en via judicial, i seria interessant perquè s’acabaria obtenint un procés de resolució extrajudicial de discrepàncies relatives a valoració de la incapacitat d’un assegurat, senzill, ràpid i molt eficaç”. D’altra banda, la defensora de l’afiliat a la CASS assenyala que va rebre l’any passat queixes relatives a la manca d’empatia i/o d’amabilitat d’algunes persones de certes àrees de la CASS. Per això, alerta que “és important que el personal tingui sempre present, d’una banda, que en el tracte dispensat als afiliats ha de prevaldre l’empatia i l’amabilitat, ja que és molt possible que aquell assegurat que acut a ells es trobi en una situació econòmica i/o personal complicada, i/o a més, estigui patint problemes de salut”.

OBERTS I TANCATS 55 EXPEDIENTS

La defensora de la CASS, Carme Moles, va dur a terme l’any passat 142 entrevistes, havent-se obert, arran d’aquestes, 55 expedients per al seguiment de les respectives peticions dels assegurats. D’aquests 55 expedients 49 han estat reclamacions i 6, queixes. Finalment no se n’ha mantingut obert cap pel fet que tot sovint s’ha demanat accedir al servei del defensor només per a informació de drets o del procediment a seguir per a sol·licitar-los i defensar-los, o quan ja s’havia formulat recurs davant del Consell d’Administració i s’estava ja a l’espera d’una resolució del mateix, o quan ja s’havia obtingut la resolució i es volia estar informat sobre els passos següents.

tracking