Obres

Test a centenars d'infraestructures viàries

L’objectiu és saber-ne l’estat de conservació i fer les reparacions necessàries si es detecten mancances de seguretat

Test a centenars d'infraestructures viàriesFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

L’executiu començarà a revisar l’any vinent totes les obres de fàbrica de la xarxa de carreteres. Es tracta de centenars d’infraestructures situades tant a les carreteres generals com a les secundàries. Per fer-ho, el Govern ha tret a licitació l’actualització de l’inventari, la inspecció principal i el programa de rehabilitació i manteniment d’aquestes obres de fàbrica.

La finalitat bàsica dels treballs és actualitzar l’inventari, arribar a un dictamen sobre la situació actual de les obres de fàbrica de la xarxa de carreteres, on es recullin les diverses patologies que puguin presentar, s’avaluï la seva gravetat i urgència d’actuació i es facin les propostes de mesures correctores oportunes, amb la corresponent valoració econòmica i priorització de les intervencions, redactant també un programa de verificacions i manteniments periòdics.

Catàleg del 2013

L’empresa adjudicatària haurà d’actualitzar l’inventari de ponts i obres de fàbrica a partir del catàleg actualitzat l’any 2013, afegint les noves incorporacions i referenciant-los a la nomenclatura actualitzada de carreteres generals i secundàries. Igualment, haurà de determinar la situació actual dels ponts i obres de fàbrica partint de les dades de la inspecció principal efectuada l’any 2013, analitzant la seva evolució atenent tres aspectes principals: patologies estructurals que en puguin afectar l’estabilitat; patologies relacionades amb la durabilitat, i patologies relatives a la funcionalitat, en particular baranes, impostes, juntes, drenatges, elements auxiliars i acabats.

L’adjudicatari també haurà d’efectuar una inspecció principal dels nous ponts incorporats definitivament a la xarxa viària de car­reteres generals, secundàries, xarxa bàsica i altres vies creuant els rius Valira de Nord, d’Orient i Gran Valira, amb posterioritat al 2013, amb el mateix nivell de definició de les seves característiques i patologies que els inclosos a l’inventari fet aquell any.

Se li encarregarà la valoració de la gravetat i urgència d’actuació sobre les patologies observades en els tres aspectes principals definits al punt 2, amb les propostes concretes de les mesures correctores a adoptar davant de cada patologia i una estimació del seu cost.

L’empresa haurà de confeccionar una llista dels ponts i obres de fàbrica on es determini l’ordre d’intervenció per solucionar les patologies detectades en funció de la gravetat i urgència. També haurar de preparar per a cada obra de fàbrica un programa de verificacions i manteniment.

A l’hora d’estudiar les patologies dels ponts s’inspeccionaran i es reflectiran els diferents element del mateixos, en particular, fonaments (sabates, encepats, ter­reny, llera del riu i proteccions hidràuliques), estreps (parament frontal, aletes, carregadors, juntes, suports i drenatges), piles (fust, llindes, capitells i barbacanes), i taulers i elements auxiliars (juntes de dilatació, baranes, impostes, senyalització, voreres, vorals, voravies i drenatges). Es reflectiran els defectes observats (fissures, encrostonats, soscavacions, colmatacions, corrosions, humitats, filtracions, fletxes excessives, assentaments diferencials, manques de subjecció, degradacions en pintures i revestiments).

Infraestructures de tot tipus

El catàleg d’infraestructures viàries i de ponts a revisar del 2013 és molt gran i supera els 220. Entre ells destaquen infraestructures com el pont de Santa Coloma, el d’Enclar, el de la Margineda, el de Sant Antoni, el de París, el de la plaça de la rotonda d’Andorra la Vella o el de Madrid; diversos viaductes com el de FEDA, el de la desviació d’Encamp o el del canal del Lloset, i els eixamples de diverses carreteres. La rotonda de la boca oest del túnel de les Dos Valires i els ponts de la rotonda de l’Aldosa, d’Incles, de Copríncep de Gaulle o el de Sant Antoni, i el túnel del Pont Pla són altres de les infraestructures a inspeccionar situades a les carreteres generals.

Bona part dels treballs s’hauran d’efectuar a les carreteres secundàries. S’haurà de revisar una bona quantitat de ponts, alguns dels torrents que passen per sota de les infraestructures viàries i també diversos barrancs. Entre les infraestructures a inspeccionar també hi ha el pont de la rotonda de la Dama de Gel i el seu pas inferior, els viaductes de Caldea, de la boca oest del túnel d’Envalira i el de la sortida est del túnel de les Dos Valires i més ponts com els del Copríncep Joan Martí Alanis i el de les Escoles.

tracking