Communicació aèria

L'aeroport s'examina per aconseguir el GPS

Els vols de validació de les maniobres d’aproximació per GPS es van iniciar ahir i del resultat favorable depèn l’autorització del sistema GPS

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

L’aeroport d’Andorra-la Seu va acollir ahir la primera de les tres jornades previstes de proves de vol de validació de les maniobres d’aproximació instrumental amb GPS, que permetran que aterrin avions en condicions de poca visibilitat. Es tracta de les proves definitives, ja que de la seva resolució favorable dependrà que pels volts de l’abril l’aeroport pugui rebre vols comercials i de mercaderies operats amb aquest sistema d’aproximació. “La prova de vol de validació és un requisit obligatori per poder continuar el procés burocràtic fins aconseguir posar en marxa aquest sistema”, va indicar ahir Luis Pérez, responsable del grup d’investigació de navegació aèria de la Universitat Politècnica de Madrid. Aquest grup és al que la Generalitat de Catalunya, propietària de la infraestructura, ha encarregat els estudis per implementar l’aproximació amb GPS a l’aeroport d’Andorra-la Seu.

Pérez, que es va mostrar optimista respecte al resultat de les proves, va explicar que pels volts del mes de desembre, un cop donats per vàlids els recorreguts d’aproximació a la pista d’aterratge, s’enviarà la documentació a la comissió interministerial entre els ministeris espanyols de Defensa i Foment (Cidefo) i a l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (EASA) espanyola per a la seva aprovació. Un cop rebuda l’autorització, que s’espera cap a l’abril, l’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell podrà rebre aviació comercial (aparells de fins a cinquanta passatgers o bé mercaderies) en condicions de baixa visibilitat.

El director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Pere Padrosa, que va acompanyar Pérez en el primer dia de proves, també es va mostrar optimista respecte al resultat dels vols de validació. Unes proves que va qualificar com “claus” per rebre l’autorització per operar amb GPS. “La posada en marxa del sistema d’aproximació permetrà tenir un aeroport segur des del punt de vista tècnic i amb les configuracions relativament normals de què disposen els avions”, va dir Padrosa, per afegir que “al mateix temps permetrà impulsar comercialment la infraestructura”.

Un avió i dos pilots d’Aena

Les proves de validació les duen a terme dos pilots d’Aena acompanyats per un operador encarregat de registrar les diferents dades que es van obtenint. Ahir l’avió d’Aena va simular diversos escenaris, com ara el d’una hipotètica desviació a esquerra i dreta de la trajectòria dels avions que han d’aterrar a Andorra-la Seu. L’objectiu es corroborar que si es produeix la desviació no hi ha cap alteració en els sistemes de seguretat, com s’ha conclòs en la part teòrica dels informes que s’han elaborat fins ara.

Les proves també busquen cor­roborar que es pot executar la maniobra de descens amb un pendent de 4,4 graus, una dècima per sota del que s’està executant ara, ja que aquesta petita diferència evitaria que les aeronaus que volen operar a l’aeroport haguessin de ser certificades i, per tant, se simplifica el procediment.

Les proves, suggerides a l’informe elaborat per l’autoritat aeronàutica de Suïssa, són imprescindibles per fer de l’aeroport d’Andorra-la Seu l’únic de l’Estat espanyol on només hi hagi l’ajut del GPS per aterrar amb mala visibilitat. Els avions han de poder situar-se a 600 metres de la pista sense tenir cap referència visual.

ESPOT PARLA D'UNA CONNEXIÓ AEROPORTUÀRIA "CERTA I FIABLE"

El cap de Govern, Xavier Espot, després de l’acte de presentació de l’Informe econòmic del 2018 de la Cambra de Comerç, va recordar que si les proves de vol són favorables, durant el primer semestre del 2020 l’aeroport d’Andorra-la Seu amb l’instrumental GPS podria ser una realitat. “Serà un canvi de paradigma total, perquè voldrà dir que tenim una connexió aeroportuària certa i fiable en el cas d’Andorra”, va assenyalar Espot, que també es va referir al compromís del Copríncep Emmanuel Macron de millorar la connexió per car­retera amb ciutats importants com, per exemple, Tolosa. “Si podem resoldre a curt termini aquestes dues qüestions crec que farem un pas endavant molt significatiu respecte a una de les febleses del nostre país, que és un sistema de comunicacions poc eficient”, va indicar. Un cop resoltes, el cap de Govern no va descartar “projectes a llarg termini” com pot ser la construcció d’un aeroport en ter­ritori nacional o una connexió ferroviària amb França. “No els hem de descartar, els hem d’estudiar, analitzar i hem de donar tot l’ajut possible des del Govern des d’aquesta perspectiva de treballar conjuntament per valorar si aquests projectes són factibles”, va indicar. Projecte, el d’un aeroport a Andorra, que impulsa la Cambra i del qual el president, Miquel Armengol, va dir ahir que està aturat en la part tècnica. “Hem tingut més contactes amb inversors privats però no hem volgut avançar. Ens agradaria saber si és factible d’aquí a final d’any i si fos així serà quan vindrà l’altre pas”, va explicar. Armengol, respecte al d’Andorra-la Seu, va dir que “tant de bo els vagi bé i puguin obrir ràpid. La Cambra sempre ha donat suport a l’aeroport de la Seu, econòmicament i amb gestions que s’han fet també”.

L'aeroport s'examina per aconseguir el GPS

L'aeroport s'examina per aconseguir el GPS

tracking