x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV MUSIK
ensurt a sant julià

La caiguda de pedres a l'esllavissada del Punt durarà anys

La pluja d’ahir va contribuir a accelerar el procés de purga de la zona de l’esllavissada, que cada vegada serà més intermitent
Els bombers fan tasques de vigilància constants a la zona de l'esllavissada.

La caiguda de pedres a l'esllavissada del Punt durarà anys

Els bombers fan tasques de vigilància constants a la zona de l'esllavissada.

Rubén Pinedo
La pluja que va caure la nit de dilluns a dimarts i tot el matí d'ahir va afectar l'esllavissada.

La caiguda de pedres a l'esllavissada del Punt durarà anys

La pluja que va caure la nit de dilluns a dimarts i tot el matí d'ahir va afectar l'esllavissada.

Rubén Pinedo
Actualitzada 21/08/2019 a les 16:32
El punt de la muntanya on es va produir l’esllavissada el passat 10 d’agost trigarà anys a estabilitzar-se per complet. Així ho afirma Josep Maria Huertas, cap del gabinet tècnic del ministeri d’Ordenament Territorial, que porta el control de l’esllavissada i l’estudi d’evolució del material que continua inestable. Huertas assegura que el procés de purga d’un indret que ha patit un despreniment com el que hi va haver a l’alçada del Punt de Trobada “té un tempo molt llarg”, si bé cada vegada els moviments de terra seran més lleus i intermitents i aixecaran menys pols. En aquest sentit, explica que al terreny hi ha espai suficient perquè les pedres no arribin a la carretera, però apunta que el veritable perill són les projeccions, és a dir, roques de poca grandària que rebotin amb altres i puguin caure a la carretera. Malgrat això, segons assenyala Huertas, la probabilitat que passi és mínima: “El risc zero no existeix, però és poc probable. El risc que hi ha és el mateix que hi pot haver en qualsevol altre lloc.”
Per tal de vigilar que no es produeixin moviments de terra que puguin desembocar en un nou despreniment, el Govern va instal·lar un teodolit, un aparell que s’utilitza per mesurar angles, distàncies i desnivells al terra. Aquest instrument es posarà en funcionament avui després de les tasques de calibratge i es dedicarà a enviar informació continua sobre l’estat del terra perquè els tècnics puguin fer-ne el seguiment i tinguin la possibilitat de reaccionar ràpidament en cas de produir-se una alteració important. En aquest sentit, Huertas afirma que la zona de l’esllavissada és “un dels llocs en què menys probabilitat hi ha que passi alguna cosa”, ja que està sent molt controlada pel Govern, els bombers i la policia.


Més talls de prevenció

Malgrat que no s’ha hagut de tornar a desviar la circulació a l’alçada del Punt de Trobada des que es van col·locar els murs de contenció, la policia continua fent talls de trànsit breus per seguretat. D’una banda, quan es produeix una caiguda de terra i aquesta aixeca un núvol de pols, els agents detenen la circulació fins que es dissipa perquè genera unes condicions de visibilitat reduïda que resulta perillosa per circular.
D’altra banda, la policia vol evitar que els vehicles es quedin aturats davant de la zona de l’esllavissada. Per fer-ho, els agents paren el trànsit abans d’arribar al tram en cas que més endavant hi hagi una retenció que pugui fer que els cotxes hagin d’aturar-se exactament en aquest punt. Aquesta mesura es porta a terme tant en sentit de pujada com de baixada, amb parades que solen durar uns pocs minuts.

Segons van explicar ahir els efectius dels bombers que es troben a la zona fent tasques de vigilància, la pluja contribueix a accelerar el procés de purga de la muntanya, ja que l’aigua arrossega quantitats de material més grans. Tanmateix, les precipitacions fan que s’aixequi més pols, ja que, si bé la part que queda al descobert quan es produeixen moviments de terra està seca, el fet que es mulli de seguida provoca que la pols que s’aixeca en cada caiguda sigui menor. De fet, durant el matí d’ahir, que hi va haver pluja constant, els agents només van haver d’aturar el trànsit una vegada a causa de la mala visibilitat que va generar la pols, i es va restablir la circulació als quatre minuts.
Malgrat els talls, el trànsit a la CG-1 no es va veure gaire afectat en sentit de baixada, on hi va haver circulació fluida durant pràcticament tot el dia. En canvi, sí que es van produir retencions importants, de fins a quatre quilòmetres, per entrar a Sant Julià, que es van allargar durant bona part del dia.

 
EL COEX NETEJA LA CARRETERA D'ANYÓS
L’àrea de Conservació i Explotació de Carreteres del Govern (COEX) va haver de fer algunes tasques de neteja ahir al matí a causa de la pluja. La més important es va portar a terme a la carretera d’Anyós, en un punt abans d’arribar a l’Aldosa. Segons va explicar el cap de la unitat de carreteres del COEX, Jordi Piñero, en aquesta zona hi ha un terreny del qual acostuma a caure terra i pedres a la calçada en dies de pluja, per la qual cosa el servei de neteja s’hi va desplaçar a primera hora i va tallar aquest punt de la carretera durant 20 minuts per treure el material de la via.
Etiquetes
  • #13 Ando
    (21/08/19 19:47)

    Ja tenim una nova tartera al país. 

    Respondre
  • #12 mar
    (21/08/19 14:58)

    jo estic segura que no es un tema de facil solucio i desde luego gens agradable per Ningu iclos Gobern, millor que si no tenim una bona idea per ajudar a solucia lo abans posible, no frm mes merde
    no es el unic puesto de montanya al mon amb aquest problema
    ojala no pasi mes, es vru que el canvi climatic ests fen tambe propicia

    Respondre
  • #11 Enric
    (21/08/19 14:40)

    Aquesta situaçio provova malta inseguretat, dona la sensaçio que aquest govern no sap que te entre les mans, estan jugant amb foc. Van obrir el centre el accesos normal i el centre comercial perque hi havia un pont festiu i primava mes el guanys economics que la seguretat, i la provo es que han continuat caien pedres, de purga res, pedres que es desprenen. Estan jugant amb foc, a hores d'ara encara no se sap que es el responsable o responsables del que va pasar i sobre tot qui son els responsables maxims de asegurar la zona perque no torni a pasar.

    Respondre
  • #10 Carme
    (21/08/19 14:33)

    Tot i què com enginyera de 1981 i sense exercir mai en aquest ram i construcció la notícia flaira a què ningú es farà responsable de per exemple com al Roc del Bisbe de corregir el mal projecte inicial amb un mur què tot i ser un pegat de molt mal gust a l'Avinguda, ha donat seguretat i estabilitat a una zona en què mai s'hauria d'haver construït com es va fer. Fer el mateix a Sant Antoni desprès de varis morts i un problema anunciat, recordem en Bringué, va garantir aquesta seguretat. La pregunta és, els 7 o 8 milions ara que costarà assegurar definitivament la muntanya, incloent un moviment de terres de 4 o 5 vegades al menys del caigut, serà el Govern capaç de reclamar-ho als responsables? Ho hauriem de fer tot el poble ja!

    Respondre
  • #9 Josep
    (21/08/19 13:07)

    anys?? va dir..
    Exacte, igual que es va fer a la gravera de la Massana, un túnel obert per prevenir possibles desprendiments descontrolats, o és que haurem d'arriscar la vida cada vegada que vulguem passar per allà, senyor Espot? Recordareu perfectament que a l'esllavissada de La Massana van morir vàries persones, aquí hem tingut molta sort i no ha enganxat a ningú però no es pot viure semre de la sort, són més segurs els túnels.

    Respondre
  • #8 Andenc
    (21/08/19 12:46)

    Estic d'acord amb els comentari #6 y penso el mateix k el comentari #3. ..joooo.."durarà anys diuen ...mare meva ....els k baixen y pujan cada día...quina por

    Respondre
  • #7 Ineptes
    (21/08/19 12:24)

    O sigui, que en qualsevol moment al País pot quedar col·lapsat? La ineptitud frega els límits. No ni ha cap investigació interna sobre la responsabilitats per acció o per omissió, no hi ha hagut destitucions ni dimissions ... i a sobres seguim en perill?

    Respondre
  • #6 anys??
    (21/08/19 11:11)

    Doncs avancem-ho fent una voladura controlada i un túnel anti allaus si fa falta, però deixar això d'aquesta manera DURANT ANYS?, a veure a qui li toca que li caigui al damunt és una gran caga.a! que es depurin responsabilitats si fa falta i s'arregli el més aviat possible, per què si cau damunt alguns vehicles i mor gent... QUI SERÀ EL RESPONSABLE??

    Respondre
  • #5 Depuració....
    (21/08/19 11:03)

    Algú farà una investigació i s'atrevia Álvarez a depurar responsabilitats dels tècnics funcionaris ???

    Respondre
  • #4 Bola de vidre
    (21/08/19 10:37)

    Aixo durara anys... aixo rb ho puc dir jo q no soc experta en el tema. Si l encerto l endivino, d veritat q tenim uns entesos en la materia q no ens mereixem uffffff

    Respondre
Veure’n més
13
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2024 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts