TALL A la 
CS-310 

Tall a la CS-310 entre Anyós i l'Aldosa a causa d'una esllavissada sense danys personals. El trànsit s'ha desviat pel centre de la Massana

Instal·lació aèria

Indignació amb Madrid pel bloqueig a l'aeroport de la Seu

L’anunci del ministre de foment respecte que potser mai es concedeix l’aproximació per GPS mostra “la falta d’interès” de govern espanyol que hi hagi vols

Indignació amb Madrid pel bloqueig a l'aeroport de la SeuFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La comarca de l’Alt Urgell es mostra indignada amb el govern espanyol pel que consideren un bloqueig ara ja descarat de l’aeroport de la Seu d’Urgell. Les declaracions del ministre de Foment José Luis Ábalos van ser un doble gerro d’aigua freda. En primer lloc perquè va ajornar deu mesos més la decisió sobre l’autorització del sistema d’aproximació d’avions per GPS. En segon terme, i aquest és el punt que ha fet esclatar la indignació, va obrir la possibilitat que no s’habiliti el sistema. Aquesta opció mai havia estat plantejada i cal recordar que recentment un dels experts de l’executiu espanyol que estava treballant en el tema havia anunciat en una conferència que al maig ja estaria disponible i que era perfectament factible. Tots els experts que han parlat al llarg dels anys del sistema GPS sempre van indicar que no hi havia cap impediment tècnic.

Després de més de tres anys d’informes i proves, l’alt Urgell, però també els sectors andorrans implicats, ja no té cap mena de dubte respecte que els successius governs espanyols estan bloquejant l’ús comercial de l’aeroport de la Seu perquè la infraestructura pertany a la Generalitat. El conflicte sobiranista català és el factor en què tothom coincideix que té l’aeroport aturat. Aquesta constatació té una derivada més greu. Com que el conflicte ningú sap ni quan ni com acabarà el bloqueig de l’aeroport perquè funcioni comercialment pot ser indefinit. L’actitud de l’executiu espanyol perjudica clarament Andorra, que ha invertit en l’aeroport de la Seu, tot i que és propietat de la Generalitat, i que veu com els plans de desenvolupament econòmic que tenia lligats a l’accés per avió queden truncats. D’entrada, la possibilitat que l’aeroport estigués disponible per a la cimera iberoamericana del 2020 queda a l’aire. Aquest fet és “preocupant”, segons el president de la Confederació Empresarial Gerard Cadena, ja que s’hi comptava. La confederació col “analitzar la repercussió dels anuncis del ministre de foment espanyol i veure quines són les implicacions”.

L’alcalde de Montferrer i Castellbò, Albert Marquet, va acusar el govern espanyol de “tirar pilotes fora” per acabar “no fent res” perquè l’aeroport disposi de l’aproximació per GPS. Marquet creu que és “un retràs que fa molt de mal a les agències de viatges i al territori” perquè s’esperava l’arribada de turistes a l’Alt Urgell a través de vols comercials. El president de l’Associació d’hostaleria de l’Alt Urgell, Miquel àngel Sánchez, va indicar que els retrassos en l’homologació del GPS són “un joc polític” que fa que “la situació a Catalunya ho dilati encara més”. Sánchez va comentar que “fa tres anys que fan informes i proves i ara aquesta notícia no anima massa”. Creu però que al final la situació s’arreglarà i hi haurà vols comercials.

Manle Pinó, pilot i soci de l’empresa d’aerotaxis El Teu Soci Aeri conclou que “el ministre va deixar clar les poques ganes de fer res a favor d’aquest aeroport. Destaca que “la inversió a realitzar és mínima i tan sols fan falta ganes de treballar perquè les grans companyies hi vulguin entrar”. Augura uns altres dotze mesos complicats perquè “ara es veu més gris que mai”.

tracking