x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV MUSIK
Polèmica sanitària

Tafaneria en l'historial mèdic

Un metge, una infermera i una administrativa van entrar sense motiu a veure la història clínica de pacients
Les visites als historials mèdics se sotmeten a auditories periòdiques.

Expedient per intromissió als historials mèdics de pacients

Les visites als historials mèdics se sotmeten a auditories periòdiques.

Actualitzada 22/02/2019 a les 12:34
L’hospital Nostra Senyora de Meritxell va detectar una intromissió il·legítima de tres persones diferents en l’historial clínic de pacients sense justificació suficient. Les auditories periòdiques que es fan de les visites que hi ha en els historials mèdics van revelar que un metge, una infermera i una administrativa havien utilitzat el sistema sense justificació professional. L’hospital fa dos tipus de seguiment de les entrades a l’historial mèdic, ja que com que és l’entitat que disposa de les eines informàtiques ha quedat com a garant dels controls per evitar visites no justificades. D’una banda, s’estan fent control per iniciativa dels pacients. Una persona que cregui que d’alguna forma s’ha accedit a les seves dades mèdiques pot instar que es faci un seguiment per constatar que no hagi tingut lloc cap intromissió. Paral·lelament es fan inspeccions genèriques per detectar possibles mals usos. En aquest sentit, segons fonts de l’hospital, els protocols que estan establerts ja permeten fer un filtratge que pot revelar quines accions són sospitoses. Aquest segon tipus de control es fa de forma automàtica.
El cas ha passat a dependre del ministeri de Salut, ja que és l’encarregat d’obrir els expedients i instruir la investigació. El ministeri actua sobre la base de la Llei de drets i deures dels pacients. Quan té lloc una intromissió es nomena un funcionari com a instructor del cas i és l’encarregat de desenvolupar el dossier i, si cal, de fer una petició de sanció per a l’acusat. Les sancions tenen diversos graus, però en la modalitat de molt greus la multa pot oscil·lar entre els 50.000 euros i els 100.000. Els empleats de l’hospital no poden ser acomiadats encara que es demostri que van fer una entrada a la història clínica de pacients simplement per tafanejar. El reglament de l’hospital indica que els acomiadaments tan sols es produiran en cas que es faci una divulgació posterior de les dades a les quals s’ha tingut accés.

La història clínica dels pacients és accessible per a diferents tipus de professionals mèdics, però no tenen les mateixes autoritzacions. Hi ha informació que pot visitar tothom que tingui les contrasenyes, però a mesura que s’entra en els detalls (patologies o tractaments) hi ha limitació només per als facultatius. L’important del sistema, segons les fonts hospitalàries, és la traçabilitat de les consultes. Quan s’entra en el sistema es demana fins a dos cops el password i per tant queda registrat qui està mirant l’expedient i quina part. També cal especificar quin és el motiu de la consulta que s’està realitzant (mèdica, investigació, administrativa...). Aquesta circumstància dona, segons les fonts, més seguretat als pacients, ja que abans quan es mirava la història clínica en paper no en quedava cap rastre i ara obligatòriament l’entrada queda registrada.
L’hospital és partidari d’una acció contundent amb les intromissions detectades. L’objectiu és que si es demostra que les males praxis per la tafaneria tenen càstigs exemplars augmentarà el temor als mals usos d’aquesta eina informàtica. L’expedient està iniciant-se i per tant a hores d’ara no se sap quan podria estar acabat. En aquest sentit, s’indica que la duresa de les sancions econòmiques es va incloure per l’efecte dissuasiu per evitar les males pràctiques.

 
EL PERSONAL, ADVERTIT DE L'ACCÉS A LA HISTÒRIA CLÍNICA
Els delegats de personal del SAAS van advertir els treballadors, durant l’assemblea celebrada dimarts passat, que han de “ser curosos amb les dades a les quals accedeixen” de la història clínica compartida. Així ho explica el delegat de personal, Carles Peréz, que afegeix que durant la trobada es va recomanar als treballadors “que si tenen dubtes els han de consultar amb el seu superior”. “Són dades molt sensibles”, reconeix Pérez. En declaracions al Diari, el delegat admet que “s’ha obert algun expedient per investigar si hi ha hagut accés indegut a la història clínica”. “És a dir, quan s’ha entrat en l’àmbit professional i no es necessitava entrar-hi”, afegeix. De fet, Carles Pérez diu que quan un professional mèdic accedeix a la història “apareix un missatge a l’ordinador que en pregunta el motiu”.
  • #8 gat escaldat
    (02/03/19 10:21)

    I les dades entre la CASS i l'HNSM, com es menja això? Com pot ser que un metge que et visita a l'Hospital sàpiga que has passat una visita amb un altre metge extern? O que un metge intern tingui accès a tot el teu històrial a l'Hospital des d'un cert temps i no tingui l'historial seu anterior?

    Respondre
  • #7 Anna
    (22/02/19 13:49)

    Això quedarà així, una expedient disciplinari i la multa res de res

    Respondre
  • #6 manipulació
    (22/02/19 12:46)

    sandra va dir..
    no oblideu la cass, i se que poden veure totes les visites mèdiques i tractaments que fa la gent...
    es una violació dels drets de les persones que ningú ha denunciat

    Respondre
  • #5 sandra
    (22/02/19 10:26)

    I els dels comú que miren el que els hi dona la gana? cens de població,números de comptes,adresses,registres civils,etc? Que farem???

    Respondre
  • #4 safreig
    (22/02/19 10:11)

    tots els cossos especials (policies, bombers....), o administració té dades de tots nosaltres.
    i amb l'amiguisme consideren que els dóna dret de demanar informació personal i confidencial de la persona que els hi pot interessa...
    de bona font puc afirmar que es passen informació sense cap mena de mirament envers la persona afectada, sigui per malaltia o policial.
    però em sembla que aquí a andorra res canviarà de moment, han de passar anys encara

    Respondre
  • #3 Anna
    (22/02/19 09:27)

    Em sembla que només expedientar-los no serveix de res. Els pacients afectats tenen dret a saber-ho, per poder pendre les mesures que creguin convenients, i també el perquè, no pot ser només per tafaneria...

    Respondre
  • #2 Josma
    (22/02/19 08:53)

    aquesta pràctica s'utilitza per desgracia en altres llocs de l'administració pública per fer mal a altres persones

    Respondre
  • #1 Toni
    (22/02/19 08:42)

    Un altre nyap de DA, per dir que han complert. Jo no vull estar a l'historia clinica compartida, on puc fer eliminar les meves dades.

    Respondre
8
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2024 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts