infraestructures

Govern pagarà a França 3,2 milions per l'RN-20

El 2019 és el segon any que l’executiu abona diners al país veí per a la millora de la carretera

Govern pagarà a França 3,2 milions per l'RN-20SAPYRA

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El Govern pagarà el 2019 a l’Estat francès 3,2 milions d’euros en concepte de les obres que s’estan fent a les carreteres RN-20 i RN-22, que tenen com a objectiu millorar la seguretat d’aquestes vies i minimitzar el risc d’allaus que comporten el seu tancament durant la temporada d’hivern. Aquests diners formen part de l’acord al qual van arribar els dos governs el març del 2017 per millorar els corredors d’allaus d’aquestes dues carreteres. El conveni va fixar les condicions de finançament de l’obra, que costarà 21 milions d’euros i que assumiran a parts iguals el Govern andorrà i el francès. L’executiu anirà pagant fins al 2023 la seva part d’un projecte que també compta amb ajuts de la Unió Europea dins del programa transfronterer Poctefa, en què participen Andor­ra, França, Catalunya, l’Aragó, Navarra i el País Basc.

Aquesta és la quarta inversió més important del projecte del pressupost que encara ha d’aprovar el Consell General, molt lluny dels 22,1 milions que l’executiu té previstos per a la partida d’edificis públics. Entre aquests hi ha diners reservats per adjudicar les obres del centre de radioteràpia, un nou edifici per desdoblar el centre d’acolliment d’infants (CAI) de la Gavernera, el nou centre assistencial per a joves amb problemes conductuals, l’embelliment de l’entorn fronterer del Pas de la Casa i l’heliport.

També es troba entre els projectes a adjudicar l’any que ve l’edifici del Museu Nacional de l’Automòbil. Un projecte que ha generat polèmica després que l’oposició qualifiqués com a sobrecost els diners que finalment costarà l’obra: uns 11 milions, de mitjana, movent-se en una forquilla d’entre 8,2 i 13,4 milions.

El Govern ha contestat recentment a la pregunta de la consellera general Carine Montaner, que demanava pel sobrecost d’aquesta instal·lació. La resposta del Govern: donar la culpa als mitjans de comunicació. “En el cas que ens ocupa no ha existit cap avaluació pressupostària anterior [i en conseqüència no pot existir desviació pressupostària], perquè la xifra de 6 o 7 milions d’euros que els mitjans de comunicació van publicar al maig no era, en absolut, una avaluació del cost, sinó una mera probabilitat, de caràcter aleatori i sense ni tan sols valor d’orientació temptativa perquè en aquella data no es disposava encara d’estudis que avalessin una estimació de cost”, assenyala la resposta publicada al Butlletí del Consell General. En el text, l’executiu insisteix en el fet que el ministre d’Ordenament Territorial “no va afirmar que el cost del museu se situaria entre els 6 o 7 milions d’euros, sinó que simplement va expressar [textualment] una probabilitat. I les probabilitats no són asseveracions rotundes, i menys encara uns compromisos, sinó una simple aproximació atzarosa i condicional”.

Per últim, “un cop s’ha deixat clar que no és pertinent parlar de desviació pressupostària”, el Govern indica que el museu “no és una entelèquia nova a crear des del no-res”. És a dir, el museu ja existeix, però en condicions molt inadequades, i a més en un edifici arrendat.

INVERSIONS PER VALOR DE 44,5 MILIONS

La inversió del ministeri d’Ordenament Territorial per a l’exercici del 2019 manté una línia continuista, cercant un equilibri entre la situació de les finances públiques (“la qual no permet un pressupost expansiu”), i la voluntat de no decaure la inversió pública. En definitiva, es mantenen unes xifres d’inversió en obra similars a les dels dos anys precedents, uns 44,5 milions d’euros, s’assenyala en la resposta escrita a la pregunta de la consellera Carine Montaner. La major prioritat correspon a inversions en edificis públics (la meitat de l’import de la inversió total), mentre que la despesa en carreteres continua la línia descendent ja iniciada en els exercicis precedents, a causa que gran part de la inversió de la xarxa viària de competència governamental ja ha estat realitzada.

tracking