BAIXADA AL SECTOR

El comerç perd 1.724 assalariats i un 10% dels punts de venda al detall

El nombre de treballadors ha baixat des que es va registrar el màxim, fa 12 anys

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, va posar ahir de manifest una baixada al sector del comerç en afirmar que des de l’any 2000 el nombre de punts de venda al Principat ha baixat un 10,5% i s’han perdut 1.724 treballadors des del 2006, quan es va registrar un màxim de 7.090 assalariats. Per contra, han augmentat en un 16,5% el nombre d’establiments relacionats amb el sector hoteler els darrers 17 anys. Camp va fer públiques les dades durant la seva presentació del pla estratègic de turisme de compres d’Andorra a la jornada Horitzó Retail que es va celebrar al Centre de Congressos d’Andorra la Vella. “Hi ha hagut un degoteig constant de pèrdua de punts de venda, d’assalariats, dels darrers 10 o 15 anys”, va afirmar el ministre, que recorda que “la crisi del comerç és estructural, no ve d’ara”.

Camp va atribuir aquestes dades a diversos factors. “L’evolució d’aquests anys, fruit de la nostra estratègia turística, fruit de les crisis econòmiques que hi ha hagut als països veïns i dels canvis dels consumidors, que cada vegada volen més lleure quan van de viatge i potser dediquen menys diners a les compres”, va assegurar el ministre, que va considerar que des dels darrers tres anys “hi ha una estabilització i un petit creixement”. No obstant això, tot i el repunt, va apuntar que “això no ens ha de fer dir que això està solucionat i que això anirà a millor”.

El canvi de comportament dels turistes va ser un dels punts en el qual Camp va posar més èmfasi. “El mercat s’adapta al client que ve a Andorra, i el visitant que ve avui en dia no té res a veure amb el de fa 10 anys. Tornem a tenir 8 milions de turistes com fa 10 anys però són totalment diferents”, va considerar el titular de Turisme.

El pla estratègic, en marxa

Amb poc més de tres mesos per a finalitzar la legislatura, el ministre va assegurar que “intentaré fins al final aplicar el pla estratègic el màxim que pugui dins el temps que ens queda” i, d’aquesta manera, “deixar la feina feta pel 2019”. “Ara toca fer balanç del que s’ha fet bé o del que no s’ha fet bé”, va assegurar Camp. Sobre els pressupostos que s’han de destinar a turisme, el ministre va afirmar que s’haurà “de reforçar aquest component comercial, que és on estem menys bé que en altres sectors turístics”. També va instar el Consell Andorrà per la Competitivitat del Comerç a fer que els governs “no deixin de costat el comerç, sinó que vagin avançant”. “És la feina que ens queda en aquests tres mesos”, va afirmar el ministre.

Camp també es va referir a la feina de màrqueting que es podria implementar. “Estem parlant molt de formació, del tracte al client, [...] però potser s’hauria d’ajudar els punts de venda, a canviar la presentació del producte, fer-lo més atractiu i incorporar el component de lleure”, va indicar. “És el que hem d’aconseguir per tornar a ser competitius”, va sentenciar.

ARMENGOL APOSTA PER SOLUCIONAR ELS PROBLEMES D'IMPLANTACIÓ DE L''E-COMERÇ'

Miquel Armengol, president de la Cambra de Comerç, va posar èmfasi en la importància de l’e-comerç. “Quan parlem de potenciar l’e-comerç és per a obrir a tots els empresaris la facilitat de vendre fora, una mica a la inversa del que ens està passant”, va afirmar Armengol. “Avui dia la gent està entrant més a les botigues via smartphones”, va assegurae el president de la Cambra, que creu que és una opció que s’està treballant des de Govern i des de la mateixa patronal, on es faran reunions amb comerciants per identificar els problemes. De moment, Armengol considera que els dos principals problemes que eviten la implantació d’aquest sistema a Andorra són la transacció i els tràmits duaners. “El tema pagament i cobrament no hauria de tenir problema, s’hauria de parlar amb Govern el que s’hauria de fer, i sobre els tràmits, qui faci una venda hauria de poder fer la documentació de duanes online, que sigui molt més ràpid”, va afirmar el president de la Cambra de Comerç. Armengol aposta per fer més còmode la compra als clients mitjançant sistemes com l’e-comerç. “El client s’ha de sentir content, has de tractar-lo molt bé”, va dir, ja que això fomentaria la tornada del client i la possibilitat que faci de prescriptor al seu entorn.

UN PLA ESTRATÈGIC QUE ÉS "POSITIU"

Un dels ponents de les jornades, el professor d’Esade i fundador d’MF Marketing Catalyst, Lluís Martínez-Ribes, va considerar que el pla estratègic presentat per Camp és “positiu”. Tot i això, creu que “li falta la visió de la neurociència aplicada al consumidor”, fent referència així al tema de la seva conferència. Martínez-Ribes considera que s’ha d’aconseguir que els turistes “salivin pensant a anar a Andorra”, posant l’accent en la imaginació, les emocions i “l’anticipació del plaer”. Alhora, ha destacat que s’han de treure les limitacions a les connexions en relació a l’smartphone.

El comerç perd 1.724 assalariats i un 10% dels punts de venda al detall

tracking