Consum

La UHA atribueix les queixes a la falta de personal format

El president de la UHA creu que el creixement de les reclamacions al sector es deu a un servei prestat deficient

La UHA atribueix les queixes a la falta de personal formatFernando Galindo

detail.info.publicated
Encamp

Creat:

Actualitzat:

Les xifres de les reclamacions al Servei d’Atenció al Consumidor que va publicar Govern dijous mostraven que, tot i reduir-se un 10% en general, les queixes rebudes pel mal servei als allotjaments turístics han tornat a créixer, sent el sector turístic el més perjudicat amb diferència. Carles Ramos, el president de la Unió Hotelera d’Andorra (UHA), ha assegurat que no és una dada positiva, i s’explica aquest augment, en part, per la mala atenció dels treballadors. Ramos ha denunciat que “falten treballadors qualificats”. “La formació de les persones que molts establiments tenen contractades no és sempre la ideal”, ha dit el president de l’UHA, que ha afegit que és “un aspecte molt difícil de millorar”. “Vivim en un país en el qual el PIB es nodreix molt del sector turístic i no tenim ventall per a triar”, ha assenyalat Ramos, que considera que, per a canviar aquesta dinàmica, “és feina de tots, i de caràcter urgent, comptar amb personal format”. Ramos també ha justificat el creixent nombre de denúncies dels turistes per l’augment dels visitants al Principat els últims anys.

D’entre les principals reclamacions que apareixen en el llistat, les més nombroses són aquelles que estan relacionades amb un servei prestat deficient als hotels i la mala atenció i tracte rebut, tal com ha assenyalat Ramos. No obstant això, la llista segueix amb les queixes per habitacions en males condicions als hotels i apartaments turístics. En aquest sentit, Cristina Canut, la presidenta d’Autèntics Hotels d’Andor­ra (AHA), ha exposat més raons per la creixent xifra de queixes els últims anys. Tot i coincidir amb Ramos amb la manca de personal qualificat que existeix en el sector, Canut ha fet un pas més i ha assenyalat els hotels i apartaments turístics que venen un servei de qualitat superior que el que poden oferir, fent-ho, a més, per un preu molt baix. “Quan es donen variables durant diversos anys com vendre habitacions per sota del seu cost, amb personal poc qualificat, la majoria amb contractes temporals i mal pagats, i es deixa d’invertir, el resultat és aquest”, ha analitzat la presidenta de l’AHA.

Nova classificació hotelera

Durant el mes de setembre es posarà en marxa un nou reglament de classificació hotelera per a tractar d’evitar situacions en les quals els hotels puguin exercir competència deslleial oferint habitacions a un preu molt baix. “Feia anys que ho reclamàvem al ministeri”, ha comentat Canut, que ha manifestat el seu desig perquè la nova llei esdevingui una bona eina per a mesurar la qualitat dels serveis donats, a més d’incitar els hotels a renovar-se. “El nou reglament incentivarà una inversió al sector que feia anys que estava aturada”, ha manifestat la presidenta de l’AHA. Govern imposarà la nota mitjana que tenen els negocis a la xarxa com a mesura de la qualitat de l’hotel.

Tot i la llarga llista de reclamacions a hotels, apartaments turístics i aparthotels, amb un total de 169, no s’ha obert expedient a cap dels negocis del sector ni, per tant, han estat objectes de sanció.

L'OCUPACIÓ HOTELERA SERÀ D'UN 75% AQUEST CAP DE SETMANA

Els últims dies del mes d’agost solen ser dates en les quals l’ocupació hotelera pateix una petita disminució d’ocupació respecte a les setmanes anteriors. Això mateix succeirà aquest cap de setmana del 25 i 26. La Unió Hotelera preveu que durant dissabte i diumenge l’ocupació sigui d’un 75% a falta dels canvis d’última hora que es puguin produir, una xifra un xic més baixa que tot just fa una setmana, quan els hotels van omplir les instal·lacions en un 82%. No obstant això, la dada és major que la del mateix cap de setmana de l’any passat, quan es va arribar a una ocupació un 9% més baixa que enguany. Es preveu que a partir de la setmana que ve, amb l’arribada del mes de setembre, les xifres d’ocupació vagin disminuint de mica en mica fins a gaudir d’una pujada d’ocupació amb l’entrada dels mesos d’hivern. Quant a les parròquies que es beneficiaran d’un major percentatge d’ocupació hotelera al Principat, al capdavant s’hi troba Escaldes-Engordany, amb una ocupació d’un 91%, sent un cop més la parròquia que aconsegueix un percentatge d’ocupació més alt. Andorra la Vella, que omplirà els seus hotels en un 86%, la Massana, que registrarà una ocupació d’un 83%, i finalment Sant Julià de Lòria, amb un 82%, són els següents a la llista. Ordino patirà una davallada important durant el cap de setmana, ja que s’hi preveu una ocupació hotelera d’un 56%. La baixada de les dades a Ordino és important, ja que tot just el cap de setmana passat va registrar una ocupació del 80%. La inestabilitat meteorològica així com les contínues precipitacions que s’estan produint al Principat, expliquen fins a cert punt la davallada del nombre de pernoctants que s’han recollit durant els darrers caps de setmana.

tracking