turisme

L'ocupació hotelera baixa al juliol prop d'un 10%

Els caps de setmana la mitjana ha estat del 73% mentre que el 2017 havien superat el 77% i la davallada entre setmana seria més acusada

L'ocupació hotelera baixa al juliol prop d'un 10%Xavier Pujol

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La tendència de creixement que ha estat experimentant l’ocupació hotelera del juliol des del 2012 es veurà frenada enguany. La Unió Hotelera encara no havia tancat ahir les dades definitives en espera d’introduir les que els havien de facilitar una quinzena d’establiments però ja augura que la davallada es pot situar prop del 10% i, en el pitjor dels casos, arribar fins al 15%. Les dades recollides fins ahir a primera hora de la tarda apuntaven una mitjana d’ocupació del 52%, quan l’any passat havia estat del 65%. La dada que sí que és segura és la dels caps de setmana i aquesta també és pitjor a la de l’any passat, malgrat que és significativament millor que la que es recull entre setmana: la mitjana d’ocupació de llits les nits de divendres i dissabte ha estat del 73% durant el mes quan l’any passat era del 77,42%. Per parròquies, Andorra la Vella és la que ha assolit una mitjana més bona mentre que a Sant Julià segueixen en declivi. La xifra provisional de la parròquia laurediana se situa prop del 40%.

La directora de la patronal hotelera, Sarah-Jane Giménez, va explicar que durant tot el juliol han estat rebent inputs de part dels empresaris que les reserves no rutllaven com l’any passat. La conclusió és que la davallada és fruit d’una major competència. “Si mirem el calendari ha estat correcte, cada cap de setmana del juliol hi ha hagut activitats”, va assenyalar Giménez. Per tant, no és quelcom que es pugui atribuir a l’oferta lúdica en un mes que hi ha hagut també el Cirque. Però Giménez va indicar que el que s’ha percebut és una major competència amb destinacions internacionals que estan fent ofertes molt agressives i que “creiem que ha estat més aviat això que no que Andorra hagi fet res malament”. Destinacions com Turquia o Egipte estan mirant de recuperar el terreny perdut a conseqüència dels atacs terroristes, que van danyar notablement el mercat turístic, i això també està afectant d’altres destinacions com l’espanyola, que alhora al seu dia s’havien beneficiat de la caiguda d’aquests mercats, atraient els seus turistes. De fet, el ministre de Turisme, Francesc Camp, va fer una anàlisi similar quan se’l va interpel·lar sobre la qüestió durant el balanç de l’estada del Cirque du Soleil. En tot cas, malgrat la davallada, l’estadística sembla que encara estarà per sobre de la que es va recollir en anys anteriors al 2017 i el 2016. El 2015, per exemple, la xifra d’ocupació es va situar al 53,82% i el 2014 va ser del 52%.

L’estiu no ha començat amb bon peu per al sector hoteler, que al juny ja va recollir una davallada de l’11,5%, trencant el bon balanç que s’acumulava des del gener. Només a l’abril s’havia recollit un índex pitjor que el de l’any anterior però amb un motiu justificat: la Setmana Santa del 2017 havia estat a l’abril, mentre que enguany va ser al març. Sobre què pot succeir a l’agost, que arrenca avui, Giménez va indicar que “és el millor mes de l’estiu i esperem que vagi bé”, encara que no es va atrevir a fer prediccions per la gran tendència a les reserves de darrera hora i marcades per qüestions com la meteorologia. L’any passat l’ocupació de llits va fregar el 80%.

Cirque du soleil

Respecte al Cirque du Soleil, la Unió Hotelera ha traslladat a Andorra Turisme algunes queixes pel fet que les entrades que clients havien adquirit a través de paquets amb hotels tenien pitjor visibilitat que les que es podien comprar a les taquilles. Giménez va treure ferro a la qüestió i va assenyalar que “és difícil acontentar tothom” i que possiblement part del problema s’ha donat perquè enguany, en haver-hi menys ocupació, hi havia més disponibilitat de tiquets a les taquilles i alguns visitants han percebut que aquestes tenien una millor visibilitat de l’espectacle.

tracking