OBSERVATORI DEL CRES

Es tripliquen els ciutadans que veuen l'habitatge com la principal preocupació

El 25% d’enquestats pel Centre de Recerca Sociològica diu que el lloguer és el primer neguit, el triple de persones que fa un any

Es tripliquen els ciutadans que veuen l'habitatge com la principal preocupació

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El preu de l’habitatge és la gran preocupació de la societat. Segons els resultats de l’Observatori del primer semestre del 2018 del Centre de Recerca i Estudis Sociològics (CRES), aquest s’ha convertit en el primer neguit de la població. En concret, el 24,6% dels enquestats ha apuntat aquesta com la qüestió que més els inquieta. Una xifra que no ha parat de créixer des del 2016, quan només un 3% dels enquestats assenyalava l’habitatge com el seu primer problema, mentre que fa un any ho era per al 8% i fa sis mesos per al 15%. El director del CRES, Joan Micó, va posar en relleu que el sector de la població més afectat per l’habitatge és el que té entre 25 i 39 anys, seguit dels que tenen entre 40 i 54 anys.

Micó va explicar que si bé la preocupació no està a nivells del 2006, quan inquietava el 51% dels ciutadans, pot convertir-se en una tendència que vagi a l’alça de cara als pròxims sondejos. En aquest sentit, el responsable de l’enquesta va manifestar que el segon problema és el trànsit, per al 16% dels ciutadans, seguit de les prestacions socials i les pensions, que amoïnen el 14% dels enquestats. “Trànsit i pensions es mantenen a nivells similars als de fa un any”, va afirmar. La política, va afegir, és el principal problema per a l’11% dels ciutadans, una dada que ascendeix al 16% si només es té en compte els nacionals andorrans.

Augmenta la privació material

Amb tot, Micó va reconèixer que hi ha grups de població als quals no ha arribat la millora econòmica. El 12,4% dels enquestats pel CRES no pot mantenir casa seva una temperatura adequada, una dada que era del 8,1% el 2016. També han crescut les persones que no es poden permetre anar de vacances una setmana a l’any: d’un 33,9% el 2016 a un 41,7% el 2018. A més, un 49,6% no pot fer front a una despesa imprevista de 700 euros, una xifra que ha augmentat sis punts en comparació amb ara fa dos anys. De fet, el 4,6% de la gent es troba en situació de privació material severa, una xifra que ha augmentat un 3,4% respecte al 2016. Malgrat tot, en línies generals l’optimisme econòmic va a l’alça, però encara amb moderació. Un 48,7% dels enquestats defineixen la seva situació econòmica personal com a bona o molt bona, enfront del 41,1% que la qualifiquen com a regular i d’un 9,9% que afirma que és dolenta. El 2017 eren un 43,3% els que indicaven que la seva situació era bona o molt bona, mentre que el 47,2% creia que era regular i el 9,2% dolenta.

“És el primer cop des del 2003 que aquells que diuen que la seva situació és bona o molt bona superen aquells que diuen que és regular”, va emfatitzar Joan Micó. Pel que fa al context econòmic del país, hi ha un augment dels enquestats que la qualifiquen com a bona o molt bona, passant d’un 29,3% el 2017 a un 37,6% el 2018. A més, s’ha reduït en deu punts els ciutadans que la consideren regular, una xifra que passa del 57,1% al 46,8%.

Els més optimistes, va asse- gurar Micó, són precisament aquells que eren els més pessimistes durant la crisi: directius, hotelers, propietaris i professionals qualificats. En aquest sentit, el 30,8% dels enquestats considera que la situació econòmica del Principat és millor que fa un any, un 36,3% afirma que es manté igual i un 24,4% diu que és pitjor. El 2017 eren un 28,7% els que deien que la situació havia millorat respecte a l’any anterior, mentre que un 16,1% creia que havia empitjorat.

VALORACIÓ DELS SERVEIS PÚBLICS

Quant al grau de satisfacció dels serveis públics, els centres d’atenció primària són els millors valorats, amb un 95,7% dels enquestats que diuen estar molt satisfets. FEDA i els serveis de tràmits dels comuns se situen entre un 85% i un 90% de bones valoracions. Per contra, Andorra Telecom és el pitjor valorat, amb un 55,8% de satisfacció. L’operadora va explicar que això es deu als problemes a la xarxa el 2016 i que esperen millorar la pròxima enquesta.

tracking