democràcia directa

Vint-i-vuit idees ciutadanes aspiren al pressupost participatiu

Les iniciatives que aspiren a fer-se realitat amb el pressupost participatiu proposen majoritàriament millores a la xarxa viària

Vint-i-vuit idees ciutadanes aspiren al pressupost participatiu

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Un total de 28 propostes ciutadanes aspiren a ser escollides per construir o millorar espais, infraestructures i equipaments, la majoria d’elles relacionades amb la xarxa viària. En l’edició d’enguany del pressupost participatiiu, s’han plantejat per exemple crear trams de voravia a les carreteres a Sant Julià de Lòria, la Massana i Arinsal, col·locar càmeres de detecció d’infraccions als semàfors i adaptar-los per a les persones invidents, instal·lar aparells sostenibles per produir energia o fins i tot construir dos miradors.

El director del departament d’Ordenament Territorial, Manel Riera, va explicar ahir en roda de premsa que en total es van presentar 97 idees, de les quals en van ser acceptades 37. Atès que nou d’elles compartien similituds, es van reagrupar en projectes similars i per això n’han acabat quedant finalment 28. Riera també va informar que entre la resta de propostes que no han estat validades, 11 són projectes que el Govern ja està explorant dur a terme, 17 són de competència comunal i 32 són projectes superiors als 300.000 euros que aquest any es destinen a aquesta campanya.

Riera no va tancar la porta a les propostes que han quedat descartades, i va dir que el Govern “està considerant” si hi ha la possibilitat de fer-les en un futur. “El Govern pren nota”, va dir Riera, que va justificar que el fet que la majoria de les actuacions estiguin relacionades amb el trànsit es deu també al fet que s’ajusten més a la partida del pressupost participatiu prevista per enguany, que serà 100.000 euros superior a la de l’any passat. La dotació pressupostària amb què compta enguany el ministeri d’Ordenament Territorial és d’un total de 44,5 milions d’euros.

Compliment "parcial"

Riera també va dir que hi ha projectes que potser no es poden fer en la seva totalitat però que es poden complir “parcialment”, com ara posar enllumenat a la CG-2 entre Encamp i Canillo. “Sí que hi havia propostes destinades a la necessitat de construir nous edificis per a equipaments públics, però no els hem pogut retenir perquè superen de molt la disponibilitat pressupostària”, va dir Riera. “[Pel que fa als edificis] no se’n pot fer només una part”, va manifestar.

El projecte o projectes guanyadors els haurà d’escollir la ciutadania, que pot votar fins al pròxim 14 de juny. Cinc dies més tard, és a dir, el dia 19 del mes que ve, es presentarà la idea o les idees guanyadores. Les propostes s’ordenaran pel nombre de vots atorgats i entraran al pressupost els projectes per ordre de puntuació fins a esgotar la dotació pressupostària.

Camí fins al santuari

Entre les 28 propostes, També s’ha plantejat la possibilitat de crear un itinerari a peu entre Escaldes-Engordany fins al Santuari de Meritxell, que ja compta amb alguns trams, i millorar el passeig del riu entre Andorra la Vella. Quant a les propostes relacionades amb les energies renovables, s’ha demanat posar arbres al vent, que són instal·lacions metàl·liques que compten amb generadors eòlics que permetrien crear energia. També s’ha demanat millorar la cobertura de les emissions de ràdio als túnels i fer dos passos elevats o soterrats a la CG-2, a Encamp, a les zones de la Bartra i del Valira.

Riera també va afirmar que les iniciatives descartades per envair competències comunals es transmetran als ens parroquials “perquè analitzin si són viables”. D’altra banda, va informar que el mes que ve està previst que s’acabin les obres de construcció del pas elevat per accedir a l’Estadi Comunal, idea guanyadora l’any passat. Això permetrà treure el semàfor que es fa servir ara per creuar la via i “eliminarà un dels punts de retenció de circulació”, segons Riera. En la roda de premsa d’ahir no hi va assistir el ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Tor­res, que va al·legar problemes d’agenda.

tracking