Afers socials

23 casos nous en tres mesos al servei de mediació

Els expedients se sumen als que no es van tancar el 2017

23 casos nous en tres mesos al servei de mediacióFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El Servei d’Atenció i Mediació del Govern ha iniciat en el que va d’any un total de 23 processos nous d’acompanyament a parelles en procés de separació. Aquests expedients se sumen als que ja segueixen de l’any passat. En tot el 2017, es van atendre 167 parelles, 141 de les quals va decidir iniciar un procés de mediació (la resta va anar a demanar informació però no es va acabar decidint). Un 50% dels casos atesos es van tancar amb un acord final, mentre que el 31%, és a dir 43 expedients, no van culminar el procés de mediació i van seguir aquest any.

La tècnica d’atenció social Loli Terrón afirma que la majoria de parelles que recorren al departament acaba assolint un acord satisfactori per a ambdues parts, principalment pel que respecta a la guarda i custòdia dels fills. Per això considera que molts casos “acabaran amb èxit”, perquè “el percentatge d’abandonament és molt petit [sis parelles l’any passat] i cada vegada són menys les que abandonen el procés de mediació”. “Cada cop valoren més positivament el servei. Quan acaben estan contents perquè han pogut solucionar els seus conflictes”, va exposar al Diari.

Llista d’espera

Tot i ser un recurs que va en creixement i que cada vegada suscita l’interès de més parelles que es volen separar i volen estalviar-se acabar a la justícia, l’atenció és limitada. El Servei de Mediació, ubicat a la Batllia tot i ser-ne independent, només dona hores dos matins a la setmana, els dilluns i els dimarts, i compta amb dues treballadors socials que ho combinen amb altres feines. Una d’elles només hi està quatre hores setmanals, i és per això que la llista d’espera per donar hores supera el mes i mig. En aquest sentit, el ministeri d’Afers Socials està valorant la possibilitat d’ampliar el servei un dia més, segons van confirmar fonts del Govern, que van admetre que s’ha detectat “un augment de la demanda”.

Terrón assegura que l’interès de les famílies creix i destaca que és gràcies al boca-orella, ja que no es fa difusió del servei. “La gent ve només pel bocaca-orella. Abans hi havia moltes parelles que com que el servei és gratuït venien a provar-ho, però és que des de fa set o vuit anys les parelles venen dient-nos que els ho ha recomanat un amic, un company de feina o algú de la família”, va explicar Terrón.

Aquesta és la principal via d’accés al recurs i supera la derivació de serveis específics com són la policia, Afers Socials, l’hospital o l’àrea de salut mental. “Per a mi és més positiu perquè vol dir que el servei està funcionant i la gent està contenta”, va assenyalar la mediadora.

Mediació a les escoles

Terrón aposta per iniciar xerrades amb col·lectius de professionals (policies, metges...) per donar a conèixer la possibilitat de la mediació. Així mateix, proposa fer-ne a les escoles i a les associacions de pares. “Estaria molt bé que a tots els sistemes escolars s’implantés la mediació amb els alumnes per ensenyar-los a resoldre conflictes per ells mateixos”, argumenta la mediadora, que també constata que “així tindríem la cultura de la mediació més incorporada a la societat”.

Un recurs, la mediació, que evita que les famílies hagin d’iniciar un litigi judicial i que treu feina a la Batllia. Segons subratlla Ter­rón, “la Batllia està contenta de fa anys perquè és molt beneficiós per a les famílies”. “La solució judicial mai serà tan satisfactòria com la que prendran ells mateixos”, recalca. Malgrat que el despatx de mediació està situat a la Batllia, el servei és completament independent. Terrón posa de manifest que “es deixa molt clar a les parelles que no pertanyem a la Batllia perquè pot ser que hi hagi gent que no vingui pensant que hi ha batlles darrere, i no és així”.

UN SERVEI PER A RESOLDRE TAMBÉ CONFLICTES AMB ELS FILLS

Tot i que quasi la totalitat d’expedients que gestiona el Servei d’Atenció i Mediació afecten parelles que es volen separar i han de decidir sobre la custòdia dels fills, cada cop són més les famílies amb conflictes que hi acudeixen, ja que el servei s’ocupa de tot tipus de problemes de caràcter familiar. En aquest sentit, Terrón va apuntar que “comença a haver-hi més demanda de parelles separades i no separades que tenen conflictes amb fills adolescents”. Malgrat que en la majoria de casos no es tradueix en l’obertura de processos de mediació, sí que han detectat un increment de l’interès en els darrers anys. “Alguns anys ja hem fet algun procés entre pares i fills adolescents, però són complicats perquè han de voler venir les dues parts”, assenyala, alhora que assegura que “la mediació entre pares i adolescents és de les més complicades que hi ha”.

Amb tot, va indicar que “hi començarà a haver demandes per iniciar processos perquè cada cop tenim més consultes”. I no només pel que respecta als adolescents. El servei està obert a tot tipus de litigis familiars, i en aquest sentit algun cop també han atès problemes d’herències entre germans o conflictes entre avis i gendres/no-res perquè no els deixen veure els nets. Un seguit de casos que encara no es plasmen en l’obertura d’expedients, segons fa palès Ter­rón, però que sí que fan que la gent s’acosti al servei per a demanar informació. A banda, l’àrea disposa des de fa poc d’un espai per a infants destinat a aquelles parelles que acudeixen a les reunions amb fills petits. Es tracta d’una petita zona de jocs infantils dins del despatx que facilita que els pares puguin asseure’s amb la mediadora i parlar amb tranquil·litat.

tracking