Govern declara l'ETR de l'Aldosa d'interès nacional

L’executiu afirma que l’obra tirarà endavant perquè és “imprescindible” per al subministrament elèctric de la Massana i Ordino

Govern declara l'ETR de l'Aldosa d'interès nacionalXavier Pujol

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La construcció de l’estació transformadora (ETR) de l’Aldosa tirarà endavant. El Govern va declarar ahir la infraestructura, que compta amb l’oposició de la plataforma veïnal de la zona, projecte d’interès nacional. El ministre de Finances i portaveu de l’executiu, Jordi Cinca, va manifestar que l’obra cobrirà “les mancances” que aviat podrien tenir la Massana i d’Ordino pel que fa al subministrament elèctric, ja que actualment les línies que abasteixen aquestes dues parròquies s’alimenten de l’ETR d’Encamp i estan “pràcticament al límit” de la seva capacitat.

Cinca va afirmar que la demanda d’energia en aquests indrets és “creixent” a causa de “l’important augment d’activitat i població”. “El desenvolupament i el creixement de la zona la fa imprescindible i, per tant, es durà a terme”, va asseverar Cinca. El portaveu del Govern va afegir que la decisió de declarar l’ETR com a projecte d’interès nacional es feia “inajornable” i va recordar que la necessitat d’aixecar l’ETR de l’Aldosa ja s’havia previst el 1991, quan FEDA i el comú de la Massana van signar el conveni per a la cessió del terreny on s’instal·larà la infraestructura. A més, hi va afegir que el comú de la Massana va donar el vistiplau el 2006 a la demanda de FEDA perquè el pla d’ordenació i urbanisme (POUP) inclogués la instal·lació de la central a l’Aldosa.

Pel que fa a les dates, Cinca va explicar que FEDA està acabant de definir el projecte i que un cop estigui fet, es decidirà el calendari d’execució de les obres. A més, hi va afegir que s’han tingut en compte els “suggeriments” dels veïns i del comú de la Massana, que demana que l’aspecte de la instal·lació estigui integrat a la zona.

Aval dels informes del comú

L’ens parroquial ha enviat recentment diferents informes que donen llum verd a la idoneïtat d’ubicar l’ETR a l’Aldosa. Per la seva banda, el portaveu de la plataforma contra l’aixecament de la infraestructura a l’Aldosa, Javier Iriarte, va explicar que tenen la percepció que “el Govern té molta pressa” per tirar endavant el projecte. Iriarte creu que el pas que ha fet l’executiu “és una declaració d’intencions” i que davant d’aquest “canvi d’escenari” hauran d’analitzar quina tàctica emprendran. Tem, però, que aquesta declaració pugui invalidar més informes d’anàlisi sobre possibles canvis d’ubicació. El portaveu de la plataforma va dir que esperaven que es publiquessin les licitacions de les obres al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra (BOPA) per tal d’emprendre accions legals, però que amb la declaració “sembla que el Govern vulgui cobrir-se”.

Iriarte va afegir que coneixien la possibilitat que l’ETR es pogués declarar projecte d’interès nacional però que esperaven que es fes analitzant “amb profunditat les reclamacions”. Iriarte va explicar que tenen previst reunir-se demà amb la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, i van reiterar que no recriminen el fet que l’ETR sigui necessària, sinó que el que reclamen és un canvi d’ubicació. El portaveu de la plataforma va afirmar que no té constància de quan poden començar les obres i va explicar que van obtenir una resposta negativa del Govern en l’última carta que els veïns de l’Aldosa van enviar per demanar un canvi d’ubicació.

CINCA NO PREVEU PRESENTAR CÀRRECS CONTRA SAMARRA

Jordi Cinca va explicar ahir que no preveu presentar accions legals contra l’empresari Jordi Samarra pels possibles perjudicis que li hauria pogut ocasionar la demanda pel cas Orfund. En ser preguntat per la decisió del Tribunal Superior de no reobrir la causa per un presumpte delicte de tràfic d’armes i de blanqueig de diners, Cinca va explicar que no anirà més enllà perquè seria “fer el joc als que pretenen que això estigui permanentment d’actualitat. El ministre de Finances va dir que “malauradament aquestes coses s’acaben quedant en petitíssimes satisfaccions al costat de grans mals. Cinca va lamentar que “el mal ja està fet” per les diverses publicacions que han aparegut en els diferents mitjans de comunicació.

AUGMENTS D'ENTRE 10 I 20 CÈNTIMS AL TÚNEL D'ENVALIRA

Circular pel túnel d’Envalira costarà entre 10 i 20 cèntims més car durant el 2018. El Govern va aprovar ahir un augment de l’1,78% de les tarifes per passar per la infraestructura i que es va calcular en funció de l’evolució de l’IPC del Principat, de França i d’Espanya. Les persones que resideixin i treballin al Pas continuaran gaudint d’un 50% de reducció per circular-hi i la infraestructura continuarà sent gratuïta quan el port d’Envalira estigui tallat al trànsit. Pel que fa a les noves tarifes, els cotxes pagaran un peatge de 6,70 euros mentre que els camions n’arribaran a pagar 16,70. Per la seva banda, les motocicletes pagaran un total de 4 euros per passar pel túnel.

tracking