seguretat social

La meitat dels assegurats a la CASS veu les pensions baixes

El 41% diu estar poc o gens satisfet amb l’import de les d’invalidesa

La meitat dels assegurats a la CASS veu les pensions baixes

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El 52% dels afiliats a la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS) considera que les pensions de jubilació, viduïtat o orfenesa són baixes. Ho recull el primer Baròmetre de satisfacció dels usuaris que ha realitzat la parapública i que reflecteix que el 41% també manifesta estar poc o gens satisfet amb l’import de les pensions d’invalidesa. El president del consell d’administració de la CASS, Jean-Michel Rascagneres, va afirmar ahir en la presentació dels resultats de l’enquesta que “és una obvietat que les pensions són baixes perquè els salaris són baixos”. “El nivell de vida a Andor­ra és el que és”, va sentenciar.

Tot i així, va posar de manifest que “les cotitzacions també són baixes” i va indicar que no tots els escenaris per solucionar el problema de viabilitat del sistema de pensions preveuen descomptar el 30% del que s’ha cotitzat. De fet, va afirmar que personalment està “totalment en contra” d’aquesta mesura i va assenyalar que “no es pot preveure retallar pensions de 700 euros de mitjana perquè és insostenible”.

Els usuaris no veuen canvis

El baròmetre, fet a partir de dinàmiques de grup, entrevistes obertes i 900 enquestes telefòniques tant a assegurats (anomenats afiliats) com a empreses (anomenades declarants) realitzades entre l’octubre i el novembre, també reflecteix que un 48% dels primers i un 38% dels segons opina que el servei que presta la CASS no ha variat en els darrers anys. Tot i així, el 37% i el 52%, respectivament, opinen que ha millorat. I és que la valoració global que fan els usuaris és d’un set d’una escala de deu. En concret, un 73% dels afiliats i un 66% dels declarants es mostren bastant o molt satisfets amb el servei –els que el valoren millor són els majors de 64 anys–.

Els responsables de la parapública van valorar ahir positivament els resultats però van anunciar que emprendran millores per solucionar les mancances que encara tenen. A parer seu, una és la qualitat de la informació subministrada, que és el segon servei que els enquestats han puntuat pitjor, amb un 5,8, seguit de la gestió de les pensions, dels serveis de salut i de les baixes. És per això que els responsables de la CASS van anunciar que accentuaran la formació dels treballadors i milloraran la pàgina web. Segons les dades recollides a l’enquesta, els afiliats valoren entre un 5 i un 6 la qualitat de la informació rebuda i un 26% considera que en rep menys de la neces­sària.

Mala gestió de les incidències

Els usuaris suspenen la gestió que la CASS fa de les incidències, a la qual li posen un 4,7. Tot i que només un 8% d’afiliats i un 17% de declarants han tingut algun tipus de conflicte amb la CASS, els puntuen per sota d’un 5 els assegurats i d’un 6 les empreses l’atenció i informació rebuda, la rapidesa i l’eficàcia de la resolució. En el cas dels afiliats, el principal problema ha estat per manca d’informació i amb les baixes, i en el cas dels declarants amb altes i baixes i amb la tramitació a través del web. Rascagneres va recordar que en tot l’any han rebut 110 queixes (de 200.000 usuaris) i que la majoria són per desacords amb la resolució.

TOTS ELS TRÀMITS 'ONLINE' EN 3 ANYS

El 90% dels afiliats van a fer els tràmits a l’oficina (unes 700 persones al dia). Un percentatge que la CASS està disposada a abaixar per millorar l’atenció al client (l’agilitat està valorada en un 6,2). Ho farà estrenant una pàgina web més entenedora per a l’usuari a principi de l’any que ve (on entre altres coses es podrà escollir metge referent) i avançant en el nombre de tràmits que es podran fer per via electrònica. L’objectiu, per a la parapública, és que en un termini de tres anys totes les gestions es puguin fer per Internet, si bé recalquen que molta gent les seguirà fent físicament.

tracking