infraestructures

Un estudi català insta Andorra a implicar-se més en l'aeroport

L’informe considera que s’hauria d’apostar per l’aviació executiva, els treballs aeris i les escoles

Un estudi català insta Andorra a implicar-se més en l'aeroportAEROPORT D'ANDORRA-LA SEU

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Un estudi encarregat per la Generalitat catalana que hauria de servir de base per a la redacció del Pla estratègic de l’aviació a Catalunya, un projecte impulsat per l’executiu de Carles Puigdemont abans que fos destituït per l’Estat espanyol per l’aplicació de l’article 155 de la seva Constitució, considera que el Govern s’hauria d’implicar molt més en l’aeroport d’Andorra-La Seu. Concretament, l’informe suggereix que l’executiu del Principat hauria de tenir un pes més important en la seva gestió. Actualment, la Generalitat i el Govern comparteixen en 50% la gestió i la promoció d’aquesta infraestructura que va esdevenir comercial l’any 2015.

Al respecte, l’estudi considera que l’aeroport, que ni el 2016 ni de principi d’any ha operat cap vol d’una companyia aèria, hauria de centrar-se en l’aviació general. L’informe entén per general l’aviació executiva, els treballs aeris, els vols realitzats per escoles, aeroclubs i particulars i les operacions d’ultralleugers.

Segons l’estudi elaborat per les firmes RDC Aviation Economic i Pasiphae Consultora Internacional i fet públic per la Generalitat a final d’octubre, l’any passat el d’Andorra-La Seu va ser el segon dels sis aeroports comercials de Catalunya que més operacions d’aviació privada i esportiva (vols particulars i vols dins d’un aeroport) va realitzar. Concretament, segons les dades de l’informe, se’n van fer 2.278, 163 més que l’aeroport de Barcelona, el tercer, però molt lluny de les 10.874 del primer que va ser el de Sabadell.

Quant a l’aviació executiva, la infraestructura situada a Montfer­rer va ser la cinquena amb més operacions. Va fer 53 operacions d’aerotaxi i corporativa. Respecte als treballs aeris, es van realitzar 1.036 operacions, la gran majoria per part d’helicòpters, convertint el d’Andorra-La Seu en el tercer aeroport comercial català amb més activitat d’aquest tipus. La pista de l’Alt Urgell va tornar a ser la penúltima pel que fa a formació aeronàutica, ja que només van fer 98 de les 30.492 operacions que es van dur a terme a Catalunya.

L’estudi posa en valor l’aposta per l’aviació general, posant números negre sobre blanc. L’any passat es van comptar 68.000 operacions d’aviació general, un 17,8% de totes les que es van fer a Catalunya, que van ser 314.000. L’informe assenyala que el valor aportat pel sector de l’aviació general a Catalunya es quantificaria en uns 250 milions d’euros, dels quals 100 correspondrien a l’impacte directe de les operacions i 150 a l’impacte indirecte i induït. En termes d’ocupació, es considera que l’aviació general genera entre 2.000 i 3.000 llocs de treball a Catalunya.

GPS i espai Schengen

L’informe, que aconsellava el govern català definir un projecte de cada aeroport, designar un equip responsable i posar-lo sobre la taula d’Aena (el gestor espanyol dels aeroports), assenyala dues necessitats més del de l’Andorra-La Seu. L’ansiat permís per operar vols utilitzant el sistema d’aproximació per GPS per “no dependre del clima” que Foment encara no li ha atorgat. I que l’aeroport disposi de tot el necessari per acollir vols de fora de l’espai Schengen.

tracking