camps de neu

Ensisa agilitzarà l'obra de la plataforma per finalitzar-la el 2018

Les obres duraran estiu i hivern i incorporaran solucions per estalviar temps i finalitzar la infraestructura el novembre de l’any que ve

Ensisa agilitzarà l'obra de la plataforma per finalitzar-la el 2018Xavier Pujol

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Ensisa accelerarà els treballs de construcció de la plataforma esquiable de Soldeu per tal que estigui feta el novembre del 2018. El director general de la compa­nyia, David Hidalgo, va assegurar que les obres de construcció de la infraestructura, que costaran 24 milions d’euros, duraran tant estiu com hivern –tot i que amb variacions per adaptar-les a la temporada d’esquí– i que s’intentarà recuperar el temps perdut, de manera que es puguin finalitzar els treballs a final de l’any que ve, tal com preveia el pla inicial que fixava l’inici de les tasques el juny passat. “L’obra s’engega i ja no para. Fins i tot a l’hivern s’ha previst algun tipus de treballs que es puguin compaginar amb l’explotació de les pistes i les temperatures baixes”, va narrar el responsable.

A més, va apuntar que els tècnics adoptaran “solucions que permetin estalviar temps” per tal de complir així la previsió inicial. “Ja s’ha incorporat al plàning de treball recuperar el temps amb eficiència i professionalitat tècnica”, va remarcar. Per altra banda, va assenyalar que no se sap què pot passar a partir del setembre amb el recurs que Viladomat ha presentat a la Batllia contra la declaració d’interès nacional de la plataforma, i el fet que això pugui suposar la paralització dels treballs.

Primeres excavacions

Les obres de la plataforma i d’un aparcament soterrat al peu de la pista de l’Avet van començar ahir amb les excavacions i sustentacions, després que el comú de Canillo aprovés la llicència d’obres en una junta de govern celebrada al matí. La corporació va donar d’aquesta manera el tret de sortida a la primera part de les tasques després de rebre dilluns l’informe d’impacte mediambiental del Govern que avala el projecte i desestima el plec d’al·legacions presentat per la família Viladomat. Una unió temporal d’empreses formada per tres companyies del Principat, Cevalls, Copsa i Locubsa, s’ocupa de l’execució de l’obra.

D’aquesta manera, es dona el tret de sortida a la instal·lació d’una plataforma que sobrevolarà el riu Valira d’Orient i que ocuparà 12.000 metres quadrats, i també d’un aparcament de tres plantes i 450 places en una superfície de 5.000 metres quadrats més. Una inversió íntegrament assumida per Ensisa que ha de permetre acollir les finals de la Copa del Món d’esquí alpí del 2019. En concret, la competició, que reunirà els 25 millors esquiadors del planeta, tindrà lloc a les pistes de l’Avet i de l’Àliga de l’11 al 17 de març del 2019.

Grandvalira-Ensisa va indicar ahir en un comunicat que el projecte “reforçarà el posicionament internacional d’Andorra en el món de l’esquí”, ja que s’adequarà l’arribada de la pista Avet, es dotarà Soldeu d’“un front de neu semblant al de moltes estacions alpines que connecti la població amb la neu” i se solucionarà “una necessitat històrica d’aparcament”. Un projecte de “gran volum i complexitat tècnica” que “requereix una elevada exigència en dimensió i recursos especialitzats”, va manifestar la companyia.

Integració paisatgística

Grandvalira-Ensisa va facilitar ahir el projecte paisatgístic que ha previst desenvolupar a la zona i que preveu aplicar mesures cor­rectores durant el transcurs dels treballs. Entre els punts hi ha el d’integrar els fonaments de l’aparcament amb els de la plataforma i dissenyar una estructura en forma de palanca per minimitzar l’excavació i no haver d’alçar més pilars. En aquest sentit, també es preveu aixecar l’aparcament sobre columnes per no haver de moure terres i se soterrarà i cobrirà amb vegetació. Tant la coberta del pàrquing com també el tauler de la plataforma esquiable estaran forrats amb espècies vegetals.

Pel que fa a la plataforma, simularà les palanques de fusta tradicionals i es construirà el mínim que exigeixen els esdeveniments esportius internacionals. A més, segons detalla el document, estarà dotada amb sis lluernes de grans dimensions per donar llum natural que a més actuaran com a sobreeixidors d’aigua. En aquesta línia, s’ha dissenyat un sistema de drenatges i d’aprofitament d’aigües que proveirà tota la plataforma i garanteix humitat continuada a la zona.

L’aigua de drenatge es conduirà per un sistema de canals per distribuir-la de manera homogènia per l’espai i s’instal·laran rases de drenatge per assegurar que l’aigua arriba a les lluernes. Per fer-ho s’ha pres com a model la generació de regs temporals dels antics prats de dall que actualment també es fa servir per evitar l’erosió de les pistes.

LES MESURES

S’unificaran els fonaments de la plataforma i de l’aparcament per minimitzar l’excavació i no alçar pilars.

L’aparcament s’alçarà sobre columnes per no haver de moure terres. Se soterrarà i es cobrirà amb vegetació.

La coberta del pàrquing i també el tauler de la plataforma estaran forrats amb espècies vegetals.

La plataforma estarà dotada amb sis lluernes de grans dimensions per donar llum natural. També actuaran com a sobreeixidors d’aigua.

S’ha dissenyat un sistema de drenatges i d’aprofitament d’aigües que proveirà tota la plataforma i garantirà humitat a la zona.

L’aigua de drenatge es conduirà per un sistema de canals per distribuir-la homogèniament per l’espai i imitarà la generació de regs temporals dels prats de dall.

La plataforma prendrà com a model les palanques de fusta tradicionals.

Ensisa agilitzarà l'obra de la plataforma per finalitzar-la el 2018

tracking