andorra la vella

Nou carrer de Prat de la Creu a l'estació d'autobusos

El desenvolupament d’una unitat urbanística permetrà un nou traçat des de l’estació d’autobusos fins davant de la plaça Lídia Armengol

Nou carrer de Prat de la Creu a l'estació d'autobusosFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Des de l’estació d’autobusos fins al carrer Prat de la Creu, davant de la plaça Lídia Armengol. És el traçat del nou vial que el comú d’Andorra la Vella preveu que estigui enllestit en un termini d’uns dos anys i mig. Conxita Marsol explica que el projecte sorgeix lligat a la urbanització de les parcel·les situades pel darrere de la Borda Pairal, i que l’entesa amb els propietaris de la unitat urbanística permetrà reaprofitar el desnivell i ampliar l’actual aparcament del centre històric, en declaracions a COPE Andorra-AD Ràdio. I subratlla la importància de la nova infraestructura per les alternatives que suposarà per a l’estació d’autobusos, d’accessibilitat i de places de pàrquing per als usuaris.

La cònsol de la capital exposa que la urbanització de la zona “ja està aprovada i presentada al comú”, que ara està treballant el projecte perquè l’APU, l’associació de propietaris de la unitat, ha de fer els vials i la corporació els ha demanat “que ens deixin fer el pàrquing a sota, perquè si no s’hauria de reomplir perquè hi ha molt desnivell en aquesta part de Prat de la Creu”. El projecte no està acabat de definir i per això el comú no sap encara la inversió que hi haurà de destinar, però Conxita Marsol indica que “no és excessivament car i ho pot assumir el comú”, i recorda que el car­rer de sobre el paguen els propietaris i l’administració de la capital ha d’assumir “el de sota, que s’uneix amb el pàrquing del centre històric”.

Conveni amb els privats

El comú ja ha redactat una proposta de conveni “que dilluns o dimarts he enviat a l’APU amb la proposta que de paraula ja n’hem parlat i ells ho han parlat amb els diferents propietaris, i la meva idea si estan d’acord amb el conveni és firmar-lo al juliol i a partir d’aquí ja podríem encarregar el projecte”. Que insisteix que aportarà millores a l’estació d’autobusos, on “està d’acord” que hi ha mancances per deixar i recollir els viatgers i per a les línies internes, i destaca que el nou traçat “facilitarà molt la sortida de l’estació, a part que tindrà un aparcament soterrat amb accés directe per a vianants a l’estació”.

L’ampliació del pàrquing del centre històric sumarà 180 places a les actuals i es concretarà en l’allargament de l’equipament fins al carrer de l’estació d’autobusos, al qual s’hi podrà arribar “amb un ascensor directe o una porta que donarà just a l’estació perquè la gent pugui aparcar dins del pàrquing”, comenta la mandatària de la capital. Es faran dues plantes subterrànies d’aparcaments, els mateixos que té ara la construcció, “i el complementa, i això fa el projecte menys car perquè les barreres ja les tenim i al sistema s’han de fer algunes modificacions però està previst i estudiat”.

Herència amb mancances

Marsol augura que el carrer no serà una realitat “abans de dos anys i mig” perquè un cop se signi el conveni “s’han d’adjudicar les obres, començar-les, acabar-les, i són processos llargs”. I planteja una queixa respecte a la situació que ha heretat de totes les corporacions que l’han precedit sobre els equipaments que té Andorra la Vella. Recalca que “sempre m’he queixat de la falta de previsió dels comuns anteriors en aquesta parròquia, no hi va haver ningú en els últims anys que preveiés una consolidació d’aparcaments”, i lamenta que no s’hagin explorat més possibilitats com la proposta que ha fet ara el comú als privats. “Es podia veure perfectament, quan fas un projecte d’aquest tipus amb una urbanització pensem a fer pàrquings a sota dels carrers, a totes les ciutats del món ho han fet, per què no s’hi pensava?”, s’interpel·la la cònsol de la capital.

I ressalta que ara es treballa “per poder-lo reconduir” i que el nou carrer projectat és un exemple “relativament fàcil” de fer, perquè si no hi hagués la implicació comunal el que es faria és reomplir el carrer amb terra i pedra “i aprofitem per poder fer el pàrquing, excavant poc”, conclou.

ESTACIÓ PARROQUIAL SI NO ÉS LA FI DE LES LÍNIES D'AUTOBUSOS

Marsol es manté en la reclamació perquè la línia de la Seu a Escaldes passi per l’estació d’autobusos, com totes les que arriben de l’exterior, i que el recorregut que s’està fent ara pujant fins a la parada de Caldea sigui provisional, com va dir el Govern, “mentre no tinguem la xarxa interna ben regulada i adaptada”. La cònsol major emfatitza que amb aquest posicionament defensa la capital i que el fet que la línia no acabi a les noves instal·lacions “li treu el concepte a l’estació, perquè si realment hem fet una actuació nacional i l’hem fet a Andorra la Vella ha de tenir aquesta funció, si hem de fer una a cada parròquia no li’n diguem nacional”. I critica que si l’endemà d’inaugurar-la “diem que una línia ja no hi para, anem bé, quina estació nacional és aquesta”, per afegir que s’ha de resoldre que totes les línies internes estiguin al nou equipament perquè els viatgers puguin continuar fins al punt on han d’arribar. I reitera que si és nacional ha de funcionar com a tots els països i no fer-ho de manera diferent.

tracking