Xarxa viària

El carrer de la Unió és la via amb més trànsit de tot el territori

El vial escaldenc és el que absorbeix més volum de trànsit diari, seguit de lluny per Prat de la Creu

El carrer de la Unió és la via amb més trànsit de tot el territoriFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El carrer de la Unió és la via més transitada de tot el país, seguit de Prat de la Creu, tot i que a un nivell molt inferior. El cap de l’àrea de Mobilitat, Jaume Bonell, va afirmar que “sense cap mena de dubte” el carrer escaldenc és el que dia a dia absorbeix més trànsit de vehicles, mentre que Prat de la Creu concentra més trànsit d’activitat comercial i de negocis. Bonell va destacar que el nou vial que unirà l’avinguda del Fener amb la carretera de l’Obac permetrà descongestionar el carrer més transitat del Principat. “La perllongació [del carrer Sant Antoni] ajudarà perquè el carrer quedarà desdoblat”, va remarcar. El comú projecta habilitar un nou accés a la parròquia més enllà del de la rotonda del Quilòmetre zero que la corporació vol que estigui operatiu a final d’any. Les obres s’executaran al setembre i està previst que durin tres mesos.

Pel que fa al volum de trànsit global que absorbeix la xarxa viària del país, en total les carreteres generals van rebre 9,2 milions de vehicles els quatre primers mesos de l’any, una xifra lleugerament superior a la del mateix període de l’any passat, quan de gener a abril va ser de 8,9 milions. Segons les dades facilitades pel Servei de Mobilitat, la CG-1 és la via per on passen més automòbils, seguit de la CG-2 i la CG-3, les tres artèries amb més volum de trànsit, el 90% del total. En concret, la carretera d’accés al Principat per Catalu­nya va acumular el primer quadrimestre de l’any el 36% del trànsit (1,6 milions de cotxes d’entrada i 1,7 de sortida) i la de l’accés per França el 31% (1,5 milions de sortida i 1,3 d’entrada). Bonell va detallar que les diferències entre el sentit nord i sud és perquè hi ha visitants que entren pel sud i surten per França, sobretot els que esquien. Una casuística que “a l’hivern s’ha notat molt els dissabtes”, va concretar.

Un hivern “molt potent”

El responsable de Mobilitat va indicar responent als més de nou milions de vehicles que han transitat pel país a principi del 2017, que “estem parlant d’un any molt potent” marcat per una temporada d’esquí amb quasi un 9% més de visitants respecte a l’hivern passat. Les dades d’ocupació turística “mai havien estat tan altes”, va corroborar Bonell, parlant d’un increment del 7% de volum de trànsit la passada temporada d’hivern respecte a l’anterior. “Els termòmetres són les estacions d’esquí, que cada any donen una dada superior a l’anterior. 4,2 milions de vehicles de febrer del 2016 a febrer del 2017 és una xifra potent”, va asseverar, destacant sobretot la Puríssima i la Setmana Santa.

Sense problemes, de moment

Bonell va subratllar que al febrer “hi havia caps de setmana amb 50.000 vehicles”, i va advertir que es va superar el límit de vehicles permesos per hora. La xarxa viària andorrana assumeix prop de 900 cotxes per hora com a màxim. “Més enllà comencem a tenir problemes”, va admetre Bonell, i va donar a conèixer que durant l’hivern hi va haver puntes de fins a 1.200 vehicles per hora, fet que va col·lapsar les carreteres, amb els cotxes parats des de la frontera fins al Punt de Trobada. El responsable de Mobilitat considera que de moment “ho estem assumint”, però que si això va a més s’hauran de buscar solucions. Una seria que la carretera N-145 es desdoblés, fet que depèn d’Espanya i requeriria una inversió molt important, apunta, i l’altra estudiar posar restriccions a l’entrada d’automòbils. “A la llarga ens haurem de plantejar moltes coses. Segurament l’aforament d’aquest país s’haurà de limitar”, va opinar Bonell.

El carrer de la Unió és la via amb més trànsit de tot el territori

tracking