reportatge

Mones a la demanda

Alguns productors del Principat destaquen que cada cop es van adaptant més a les peticions dels clients. Les vendes de pastissos han estat similars a les de l’any passat, el de mantega i melmelada és els que més s’ha venut.

Mones a la demandaXavier Pujol

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Alguns es mantenen fidels a la de mantega i melmelada i n’hi ha d’altres que opten per personalitzar-la amb més nata i més fruita. Però al final, ja sigui pel fillol o per gormanderia, la mona segueix sent una tradició que no es perd amb el pas del temps. “Encara que els fillols s’hagin fet grans, les famílies segueixen comprant mones”, explica Agostinho da Silva, responsable de la pastisseria Art i Pa d’Andorra la Vella.

Els pastissers del Principat han produït el mateix nombre de mones respecte a l’any passat. “Hem tingut un ritme similar a l’anterior”, diu Da Silva, que preveu fabricar-ne unes 350. Encara que la de mantega i melmelada continua sent la més venuda, Da Silva destaca que cada cop es van adaptant més a les demandes dels clients. “Ara és diferent i ens adaptem a la demanda del client. Ells ens diuen com ho volen”, hi afegeix. “Estem oberts a noves demandes”, diu José Manuel da Silva, responsable d’El Tortell. Aquesta visió la comparteix Montserrat Jansana, responsable de l’Espiga d’Or. “La gent les encomana cada cop més”, diu. Durant uns dies, al taulell de la pastisseria s’hi ha pogut veure una figura de xocolata, feta per encàrrec, d’una de les estrelles del MoraBanc Andor­ra, la de Giorgio Shermadini.

Segons Jansana, enguany han notat un repunt en la venda de les figures de xocolata. “Abans era més típic la mona i un ou a sobre, però com que alguns nens tenen més d’un pastís, prefereixen tenir només una mona i un ou de xocolata més gran”, explica. Les figures més demanades enguany són les dels Barrufets, personatges de dibuixos animats com els de la Patrulla Canina i els jugadors del Barça. Pel que fa al preu mitjà, Jansana diu que les famílies s’han gastat entre 40 i 50 euros. Jose Manuel da Silva, responsable d’El Tortell, afirma, de la seva banda, que el preu mitjà ha estat d’uns 30 euros, similar al de l’any anterior. “Abans es gastava més”, reconeix Jose Manuel da Silva. Amb tot, reconeix que la gent es mostra més predisposada a comprar-se una mona respecte als anys de crisi.

Els productors també destaquen que la venda de mones s’ha activat, sobretot de cara a aquest final de Setmana Santa. D’altra banda, es posen d’acord a l’hora de reivindicar la qualitat de la producció respecte a les mones que es poden trobar en supermercats a uns preus més baixos. “No podem competir amb els preus de la gran distribució, però no ens perjudica perquè tenim una clientela molt fidel”, explica Jansana. En canvi, Jose Manuel da Silva demana que s’instauri un gremi de pastissers al Principat per fer front a la competència de la gran distribució. “No estaria malament que hi hagués un gremi i que ens ajuntem”, explica, i hi afegeix que allà on es nota més el preu és en les figures de xocolata. “La gent que opti per la qualitat, ja sap a quines pastisseries ha d’anar”, opina Agostinho da Silva.

tracking