Vehicle elèctric

Andorra serà el 2019 líder mundial en punts de càrrega de vehicle elèctric

Actualment hi ha 15 llocs per omplir la bateria del cotxe, mentre que a final del 2018 s’espera que n’hi hagi instal·lats 35

Andorra serà el 2019 líder mundial en punts de càrrega de vehicle elèctricFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Andorra serà el líder mundial percentualment en punts de recàrrega per a vehicles elèctrics el 2019. En concret, es preveu que aquell any tingui 35 punts de recàrrega i un parc de 500 vehicles sostenibles. Això farà que per cada catorze vehicles elèctrics hi hagi un punt de recàr­rega. En el cas de Suècia, per exemple, hi ha un lloc per carregar per cada quaranta automòbils, mentre que a països com França o Noruega la proporció és d’un punt per cada centenar de vehicles sostenibles.

Albert Moles, director general de Forces Elèctriques d’Andorra (FEDA), va indicar que en cada lloc de càrrega hi ha dos endolls. “Hi haurà un endoll per cada set vehicles”, va matisar Moles al Diari, una xifra que va considerar que és elevada.

El projecte d’instal·lació dels punts de càrrega el realitzen conjuntament el Govern, els comuns, FEDA i les mútues parroquials. David Astrié, conseller de Medi Ambient i Innovació d’Andorra la Vella, va explicar que l’Agència Internacional de l’Energia World Energy Outlook recomana que hi hagi entre setanta i vuitanta vehicles elèctrics per cada punt de recàrrega ràpid, on la bateria es pot omplir en una mitja hora. En el cas d’Andorra, va explicar Astrié, el 2019 es preveu que hi hagi un lloc de recàrrega ràpida per cada vint automòbils elèctrics. “Per mi aquesta és la xifra destacable”, va exposar Astrié. En aquest context, el conseller va precisar que, en concret, hi haurà tres tipus de punts de recàrrega: els lents, els ràpids i els ultraràpids. En el primer dels casos es tarda unes cinc hores a omplir la bateria, en el segon, una hora, mentre que en el tercer, prop de mitja hora.

Desplegament dels punts

Pel que fa a la implementació dels punts de càrrega, Astrié va detallar que es preveu que a final del 2018 estiguin els 35 punts instal·lats i serà una xarxa que cobrirà tot el territori, de Sant Julià de Lòria al Pas de la Casa. Actualment n’hi ha quinze de col·locats, dels quals la meitat són lents i l’altra, ràpids, va assenyalar el conseller. “A final de l’any que ve arribarem a doblar els punts actuals”, va manifestar Moles.

D’altra banda, Astrié va subratllar que quan estigui instal·lada tota la xarxa hi haurà més carregadors ràpids que lents. En concret, uns deu seran lents, una vintena, ràpids, i n’hi haurà cinc més que seran ultraràpids. De moment, però, es desconeix el calendari d’implementació dels nous llocs de càrrega. “Estem mirant un model de punt igual per a totes les parròquies i que tingui les mateixes característiques”, va assenyalar Astrié. Un cop es concreti es desplegarà la resta de punts de càrrega.

Per un altre costat, Astrié va confirmar que enguany es començarà a cobrar en els punts de càrrega. En concret, hi haurà dues hores que seran gratuïtes i, a partir d’aquí, es cobrarà 1,25 euros per cada fracció de quinze minuts. De moment, però, es desconeix quan s’aplicarà la nova tarifa. Astrié va assegurar que serà enguany, però no de manera immediata. Això té lloc pel fet que s’ha d’estudiar el software conjunt que s’ha d’aplicar a tots els carregadors, va puntualitzar.

Fins ara, emplenar la bateria del vehicle era gratuït, però les autoritats van decidir cobrar perquè s’han trobat que hi ha vehicles que es passen molt de temps en el mateix punt, per la qual cosa impedeixen que hi accedeixin altres automòbils. “És per afavorir la rotació de vehicles”, va destacar Moles. De la mateixa manera es va expressar Astrié, que hi va afegir que “els carregadors s’han d’utilitzar com una emergència i, si no, es cobrarà”.

L’altre repte per al 2019 és que a Andorra hi hagi una flota de cinc-cents automòbils elèctrics. L’any passat el cinc per cent dels vehicles matriculats al Principat van ser elèctrics. Això comporta que sigui el tercer país del món amb més vehicles amb aquestes característiques, per darrere de Noruega (23,3%) i Holanda (9,7%).

tracking