mobilitat

Govern fixa límits per no acaparar les ajudes als vehicles elèctrics

Mesures del Govern per evitar que poques empreses concentrin la majoria de subvencions

Govern fixa límits per no acaparar les ajudes als vehicles elèctricsSFG

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El Govern obrirà a final de mes una nova convocatòria de subvencions per a la compra de vehicles elèctrics i híbrids endollables. Per evitar, com va passar en la primera convocatòria l’any passat, l’acaparament de gran part de les ajudes atorgades per un nombre limitat d’empreses, l’executiu ha incrementat les limitacions per fer-se amb les subvencions. Els particulars només podran demanar ajuts per a tres vehicles per persona, les associacions sense ànim de lucre per a tres vehicles per associació i les empreses per a tres vehicles per negoci. Igualment, l’automòbil que es beneficiï d’un ajut haurà de romandre matriculat a nom de la persona beneficiària un mínim d’un any i haurà d’estar matriculat a Andorra un mínim de sis anys. Si no es compleixen aquests requisits els beneficiaris hauran de tornar la subvenció.

El vehicle també s’haurà de matricular en un termini de cinc mesos a comptar de la data de l’atorgament de l’ajut. Una limitació que va neguitejar els importadors d’automòbils presents a la presentació ahir de l’edició del 2017 del programa Engega per al foment del vehicle elèctric, que van alertar que amb l’augment de la demanda d’aquest tipus de vehicles a vegades se superen els cinc mesos entre que el concessionari demana el vehicle a la fàbrica i arriba a Andorra. El ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres, que va presentar el programa conjuntament amb la ministra de Medi Ambient, Sílvia Calvó, els va intentar tranquil·litzar explicant que si el motiu del retard en la matriculació és aquest es podrà ampliar el termini de cinc mesos.

Ajuts per 850.000 euros

El pla Engega del 2017 preveu atorgar ajuts per un valor de 850.000 euros i estarà en vigor fins al 15 de novembre o fins l’esgotament de la partida econòmica assignada. Els turismes 100% elèctrics tindran dret a rebre una subvenció de fins a 8.000 euros (l’import de l’ajut està limitat al 50% del preu del vehicle) per part del Govern, a la qual s’afegiran 1.000 més per part del punt de venda. Per a les furgonetes l’ajut pot arribar fins als 9.000 euros, més els 1.000 del concessionari.

Per tal d’incentivar la compra del vehicle 100% elèctric, va assenyalar Torres, les subvencions als automòbils híbrids endollables s’han reduït a la meitat respecte del 2016. Així, l’ajut per a aquests vehicles serà de fins a 4.000 euros, als quals se sumaran els 1.000 del punt de venda. Per a les motocicletes elèctriques la subvenció serà d’un màxim de 2.000 euros, més 200 del concessionari que la vengui.

El pla Engega d’enguany també manté els ajuts al desballestament de vehicles amb la condició que es compri un vehicle nou eficient o de mobilitat elèctrica. Per aconseguir els 750 euros d’ajut s’haurà d’entregar un vehicle de més de 15 anys d’antiguitat amb la ITV en vigor. Si es compra un vehicle nou eficient, als 750 euros del Govern s’hi sumaran 750 més per part dels concessionaris.

Durant l’acte també es va presentar el conveni signat entre el Govern, les distribuïdores i FEDA, a través del qual s’ampliaran el nombre de carregadors distribuïts a tot el territori. Als 15 actuals s’afegiran 22 carregadors ràpids. Les dues primeres hores de càrrega seran gratuïtes. Després es cobrarà 5 euros per hora.

L'AIVA LAMENTA LA REDUCCIÓ PER ALS HÍBRIDS

El president de l’Associació d’Importadors de Vehicles (AIVA), Xavier Calvís, va lamentar que s’hagi reduït a la meitat la subvenció respecte al 2016 per als vehicles híbrids endollables per la bona sortida que tenen aquest tipus d’automòbils actualment. Des dels concessionaris es feliciten, però, perquè el Govern mantingui l’aposta per ajudar els privats en la compra de vehicles nous, en aquest cas elèctrics. Calvís, preguntat pels periodistes després de la presentació de l’Engega 2017, va admetre que sense les subvencions públiques no es vendrien aquest tipus d’automòbils. “Abans del programa Engega pràcticament no es venia cap vehicle elèctric, sense aquests ajuts no s’haurien matriculat els 151 de l’any passat”, va indicar el president de l’AIVA.

tracking