Xavier Calvis

“Tenim cotxes de 17 i 20 anys circulant i les emissions hi són”

El president de l'Associació d'Importadors de Vehicles d'Andorra (AIVA) destaca que l’efecte del pla engega és imprescindible per vendre vehicles elèctrics i confia poder tancar un acord amb l’associació de bancs perquè hi hagi més facilitat de crèdit

“Tenim cotxes de 17 i 20 anys circulant i les emissions hi són”Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Confia en la implantació del vehicle elèctric i que potser hi hagi més dels 500 previstos en tres anys, sempre que s’ajudi en la compra, que s’hauria d’estendre a intentar retirar cotxes contaminants de la circulació, segons exposa a COPE Andorra-AD Ràdio.

La venda de cotxes el 2016 va anar bé, continua la mateixa sintonia?

Va acabar amb unes xifres cor­rectes per l’època que estem. Molt lluny de les que havíem tingut de 4.000 vehicles nous turismes i hem fet tot just 2.189, per tant, estem començant a superar la meitat del que havíem fet, però no ens queixem. Vaig pronosticar a principi d’any que faríem un 10% i s’ha complert, en vehicles nous no però sí en el global i ja està bé, en turismes és un 5%. Penso que aquest any mantindrem aquesta xifra i no augmentarem massa, sobretot voldria pensar que no disminuírem, i mantenir-la ja estaria bé.

Les vendes van cap a vehicles menys contaminants?

Penso que en tots els sentits s’està intentant anar cap a una manera de viure o d’entendre la vida més neta. Tot això sensibilitza i si fins ara els vehicles elèctrics eren un 0,0 amb les ajudes de Govern augmenten. La venda de vehicles de gasolina també ha augmentat, i si abans en percentatges era 75%-25% amb més de gasoil, ara és 60-40 perquè ja no hi ha la diferència d’abans en el preu del combustible.

Caldrien més ajuts per retirar de la circulació els vehicles de gasoil més contaminants?

L’hem tingut, si compraves un vehicle amb menys emissions i en portaves un per desballestar Govern donava 750 euros i servia perquè el retiressis de la circulació. L’any passat es va utilitzar en 32 vehicles, xifra que és una minúcia, i no sé si ho volen continuar fent. Penso que a l’Engega del 2017 no hi és.

El parc automobilístic d’Andor­ra és vell?

Sí, hi ha cotxe vell. Venim d’uns anys de crisi que la gent no canviava el cotxe. Si portem cinc-sis anys de crisi i els cotxes ja en tenien tres o quatre vol dir que hi ha una quantitat important de 10 anys. Només cal fixar-te per les nostres carreteres i les veïnes. Una matrícula E és del 2000, ja té 17 anys, i a Espanya el pla Pive és a partir de 10 anys i aquí en tenim de 17 i de 20 circulant, i les emissions hi són.

Andorra aposta pels vehicles elèctrics, però sense pla Engega tenen algun atractiu?

Sense pla Engega fa dos anys es van matricular un cotxe elèctric i tres híbrids endollables. L’any passat, amb el pla, van ser 78 elèctrics purs i més de 80 híbrids endollables que també tenen ajut i set o vuit motos elèctriques. L’efecte del pla Engega és absolut, i està renovat perquè són tres anys. El primer com que es va esgotar tan ràpid Govern va decidir ampliar-lo i donar 300.000 euros més i ens queden 1,7 milions, que es volen repartir amb 850.000 euros cada any i estem en espera que Govern ens comuniqui com es farà, si com l’any passat que va anar bé.

Amb més filtres perquè hi va haver alguna empresa que va acumular molts ajuts?

Dues o tres empreses de leasing i renting van canviar-los amb aquestes ajudes de Govern. Aquests diners es van donar directament a l’empresa que deia que tenia els cotxes venuts i és veritat, els cotxes s’han matriculat i el resultat hi és, això ho hem de tenir clar.

Sempre es qüestiona si tenen suficient potència per al país i si val la pena tenint en compte que no hi ha punts de recàrrega per circular a l’estranger?

Cada dia anirà a més, serà com els mòbils, primer eren una caixa de tres quilos i ara tothom en té i són més petits que un comandament. Anirà en funció que anirà baixant el preu i augmentant l’autonomia i llavors ja podrem viatjar més en vehicles elèctrics purs. Evidentment, igual que ara hi ha benzineres pertot arreu hi haurà d’haver el que necessiti la gent, punts de recàrrega. Ara sembla la cosa més rara del món, però potser arribarem a les benzineres i totes tindran el punt de recàrrega i serà molt més senzill. La concepció d’un vehicle 100% elèctric avui és per moure’s més per Andorra, i el concepte híbrid endollable ja serveix per a totes les coses.

Les marques estan apostant pel canvi a elèctric o sobreviurà molts anys el combustible?

És lent perquè els costos de producció encara són elevats i també es troben que si els governs no ajuden les vendes tampoc no surten, però està clar que si van reduint els costos de producció, que es reduiran estic convençut, i la bateria aquesta que costa una fortuna i els transformadors es van reduint de preu, el preu final del cotxe es reduirà i serà molt més fàcil de vendre’ls.

Com està el crèdit bancari per comprar un cotxe, són restrictius els bancs?

Els bancs van estar en un moment de crisi que entenc perfectament i van tallar totes les possibilitats de crèdits, i ara sembla que n’hi ha que comencen a apostar pels vehicles i que estan oferint algun producte que serà força interessant. Nosaltres des de l’AIVA, estem seguint amb els contactes de l’anterior junta i estem fent reunions amb l’Associació de Bancs per poder oferir un producte final amb un percentatge d’interès que sigui correcte i fàcil d’accedir. A veure si podem arribar a bon fi i oferir alguna cosa així tots els bancs.

Es frustren moltes vendes perquè el banc no dona el crèdit?

Sí, ens hi trobem molt sovint, tenim molta gent que va i el banc que sap les possibilitats de cadascú li diu que s’ha de comprar algun cotxe més ajustat.

Els concessionaris treballen molt en reparació o funcionen millor els tallers no oficials?

El concessionari està obligat a tenir un taller i rep totes les comunicacions de la fàbrica de cotxes nous o de fa cinc anys que t’avisen que s’ha de revisar un cargol perquè no es trenqui no-sé-què i això només ho sabem els concessionaris. Si vas a un taller petit que no té informació aquell cargol no l’apretaran mai i passa el que passa, alguna peça potser es trenca perquè aquell cotxe que hem venut no l’hem vist mai més.

El taller oficial és més car?

No, perquè encara que sigui una mica més car no és molt més car si t’estalviem avaries més tard.

L’AIVA necessita l’aparador de les fires per elevar vendes?

Sí, l’aparador de la Fira d’Andor­ra la Vella, que és l’única que tenim ara, és important perquè al cap de sis mesos encara tenim gent que ve i busquen cotxes que van veure a la fira. És un moment molt important, nosaltres el cultivem i ja hem fet alguna reunió amb el comú per anar renovant i saber com està la situació de cara a l’any vinent.

La Fira de l’AIVA està descartada o es podria recuperar?

Definitiu no diria mai res, sempre és interessant que hi hagi fires, però de moment no és una prioritat recuperar-la.

tracking