accessos viaris

França estudia fer un túnel a l'Ospitalet per eliminar el risc d'allaus

França estudia la construcció d’un túnel a la zona més conflictiva de la carretera RN-20 per evitar de manera definitiva els tancaments

França estudia fer un túnel a l'Ospitalet per eliminar el risc d'allausFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

L’executiu francès està estudiant la possibilitat de construir una galeria d’allaus a l’RN-20, la car­retera d’accés al Pas de la Casa, al punt més conflictiu de la carretera pel que fa a la caiguda de neu. Concretament a la canal de l’Ospitalet, un tram de carretera que està considerat de risc elevat quant a la caiguda d’allaus. Es tracta d’una opció que, segons va explicar el ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, durant la reunió pública que dijous passat va mantenir amb els comerciants i veïns del Pas de la Casa, “desperta molt d’interès” entre les autoritats franceses, però que “no es farà el 2017”.

Construir aquesta galeria “tindria un cost econòmic molt elevat”, i segons va assenyalar el ministre dependria de si França té intenció de demanar ajudes a la Unió Europea per dur-la a terme. Tot i que la galeria es faria a territori francès, Camp va admetre que Andorra hauria de col·laborar econòmicament, tal com ja està fent en les obres de millora que es començaran a fer a la car­retera l’any que ve.

Projecte ‘Sapyra’

Uns treballs que es pagaran, en part, amb fons de la Unió Europea a través del programa Poctefa i que tenen com a principal objectiu disminuir el nombre d’hores en què la carretera d’accés està tancada pels riscos de seguretat provocats per les allaus. Es tracta del projecte Sapyra, que tindrà un cost per a Andorra d’1,1 milions i del que França pagarà 3,4. Es farà els pròxims dos anys i mig i es col·locaran sensors en llocs estratègics dels diferents canals d’allaus que hi ha a la carretera per conèixer molt abans el risc d’esllavissades. També s’instal·laran barreres directes de contenció.

“La millora ja projectada a la zona vermella [la més conflictiva de la carretera] no ens dóna una fiabilitat del cent per cent”, va assenyalar Camp, que va afegir que en canvi “una galeria antiallaus seria una garantia que mai o gairebé mai es tancaria la carretera”.

UNS 5000 EXCURSIONISTES PERDUTS PER DIA DE TANCAMENT

El tancament de la carretera durant l’hivern té una conseqüència directa en el volum de visitants que accedeixen al país per la frontera del Pas de la Casa i, també en conseqüència, en el nombre de pernoctacions al poble i de vendes de productes. Segons les xifres del ministeri de Turisme presentades per Francesc Camp als comerciants i veïns del poble, des de l’any 2011 s’ha registrat una caiguda del 6,7% en el nombre de visitants que van entrar al Principat per la frontera del riu Baladrà. En números absoluts, “s’han perdut 246.000 persones” en cinc anys.

Una davallada que es manifesta molt més els anys en què França decideix tancar la carretera pel risc d’allaus. A l’hivern del 2013, per exemple, l’accés viari per França va estar tancat durant deu dies. Dos anys després, l’hivern del 2015, quan també hi van haver moltes precipitacions en forma de neu, la carretera va estar tancada tretze dies més. Segons els càlculs del ministeri de Turisme, a través de les dades del departament d’Estadística, aquella desena de dies de tancament –els que més jornades va estar barrat l’accés a França pel Pas de la Casa de la darrera dècada– van deixar d’entrar a Andorra per la frontera del riu Baladrà entre 50.000 i 60.000 excursionistes (les persones que entren i surten del país el mateix dia).

La importància de poder mantenir oberta la carretera és crucial en el cas del Pas de la Casa, va assenyalar el ministre de Turisme i Comerç, ja que d’això en depèn que els turistes vinguin a l’hivern no només a esquiar, sinó també a comprar.

tracking