Balanç d'impostos

Tributs tindrà 8 empleats més arran de les cues per l'IRPF

Les cues dels darrers dies de pagament de l’IRPF han fet que el Govern augmenti en vuit treballadors el personal de l’Agència Tributària

Tributs tindrà 8 empleats més arran de les cues per l'IRPFFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Les cues i la sensació de col·lapse que es va viure a l’Agència Tributària durant els darrers dies hàbils per a la presentació de la declaració de la renda (acabava el 30 de setembre) han comportat que l’executiu hagi començat l’aplicació d’un pla per millorar les mancances. La decisió més important és l’increment de la plantilla de Tributs, amb vuit membres més. Concretament, tres administratius que ja s’han incorporat, tres més que ho faran el 2017 i també l’any vinent entraran dos nous inspectors. Tot això complementat, encara que no tingui incidència directa amb Tributs, amb l’ampliació en cinc persones del cos de duanes.

L’altre gran problema detectat, a banda de la manca de personal, és el deficient funcionament en alguns moments del programa que permetia fer la declaració a través de la xarxa. Les queixes respecte al funcionament del programa es basaven en el fet que tan sols es podia utilitzar en algunes versions de Windows i que donava errors que podien arribar a desesperar l’usuari, que veia com tota la declaració es perdia de cop. El ministre de Finances, Jordi Cinca, va indicar que el programa per fer la declaració per la xarxa “ha funcionat bé, sense amagar que la plataforma a vegades ha tingut problemes no tant per un problema propi de la plataforma, sinó per la saturació que hi ha hagut en alguns moments amb problemes de línia o connectivitat”. El ministre va reconèixer que les dificultats “han limitat o endarrerit molt les persones que ho volien fer per aquest canal”. Respecte a les limitacions per omplir l’IRPF amb només alguns programes de Windows, Cinca va comentar que “l’objectiu per a la propera campanya és que pugui funcionar amb els dispositius Apple, cada vegada més utilitzats”.

Balanç de declaracions fetes

Jordi Cinca va facilitar ahir les xifres del balanç de la primera campanya sencera de declaracions d’IRPF. En total s’han presentat prop d’11.500, tot i que cal matisar que hi ha una part que tan sols ha estat donada d’entrada sense completar. Això s’explica perquè els darrers dies les cues eren tan grans que era materialment impossible agafar totes les declaracions pendents. Tributs va optar per trametre als professionals (comptables o fiscalistes) que com que tenien diverses declaracions per entregar donessin els papers i ja es complementarien posteriorment. Concretament es van registrar 1.371 declaracions sense completar perquè no donava temps. Significa que el 12% del total no va donar temps a complimentar-les abans del 30 de setembre tot i que van ser presentades dins del termini.

L’Agència Tributària ha constatat que el nombre de declaracions fetes per Internet ha estat de 3.264, que significa aproximadament un 30% del total. L’executiu, segons va anunciar Cinca, vol potenciar aquesta via perquè és el principal mitjà per evitar cues. La fita que s’ha marcat per a l’exercici vinent és que la meitat de les declaracions es facin per la xarxa. Les millores en el programa i les campanyes informatives han de ser els principals camins per assolir l’objectiu.

El ministre de Finances també va avançar que ara s’obre un període d’anàlisi de com s’ha desenvolupat aquesta campanya i detectar quins altres canvis caldria realitzar.

Un tràmit de 40 minuts

Un dels ciutadans que van patir les llargues cues dels dar­rers dies de la declaració de l’IRPF explica que “els números són molt simples, ja que ells són de números, i no cal tenir el Nobel per adonar-se que si hi ha 500 persones dijous i 500 divendres per fer la declaració el caos està garantit”. Un altre ciutadà recorda que “em sembla que són uns 40 minuts per omplir cada declaració i òbviament el problema és greu perquè com que són funcionaris no els demanis que els darrers dies obrin a tothora com faria una empresa privada, ja que al cap i a la fi no els poden fotre al carrer”. Aquest enuig entronca amb el d’un assessor fiscal que recorda “la vergonyosa imatge del mes de juliol quan gairebé només treballava una persona atenent i tancaven a dos quarts de tres perquè feien intensiu”. I hi afegeix que “precisament al juliol és un dels mesos que més feina hi ha perquè s’han de tancar diferents impostos”. I un comptable es lamenta en veu alta de la decisió de l’Agència Tributària de tenir un programa informàtic que “només permetia fer la declaració per Internet si tenies el Windows 7 o el Windows 8 perquè per a la resta no estava configurat i algú els hauria d’explicar que som molts els que treballem amb Mac i les cues van ser desesperants”. Les queixes respecte al programa van més enllà. Segons l’assessor fiscal “et podies passar una bona estona fent la declaració i quan la volies validar et donava error i si la volies tornar a fer llavors no et deixava perquè deia que ja l’havies fet”. I hi afegeix que “suposo que com jo hi ha altra gent que com que no té comprovant dóna per fet que la declaració s’ha fet”. I adverteix que per tots els problemes s’ho “pensin bé” abans de començar a parlar de recàrrecs del 10% per anar tard.

tracking