Sistema tributari

Tributs atén mil usuaris per declarar l'IRPF en dos dies

En la darrera jornada de la campanya es va destriar els que duien poques declaracions, fet que va permetre agilitzar els tràmits individuals

Tributs atén mil usuaris per declarar l'IRPF en dos diesXavier Pujol

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Fins a mil persones han passat, entre dijous i ahir, per l’oficina de Tributs per presentar la declaració de l’impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF). En les dues darreres jornades per entregar la documentació, l’oficina va viure una allau d’usuaris, amb esperes d’hores.

Ahir, a falta d’una hora perquè l’oficina obrís portes, hi havia desenes de persones esperant. Dijous havia passat exactament el mateix i, malgrat que per a ahir ja s’havien previst més hores d’atenció al públic, es va optar per incloure una nova diferenciació. Si fins ara hi havia una cua per a les persones que duien menys de deu declaracions i una per a les que en duien més, ahir se’n va afegir una tercera per a les que en duien una o dues, facilitant els tràmits individuals. A les sis en punt, l’oficina tancava portes i els mateixos empleats celebraven l’encert de la mesura que havia agilitzat el tràmit i va fer que, passades les quatre de la tarda, pràcticament l’espera es reduís a la dotzena de persones. En el cas dels professionals, però, que havien de fer les cues de més de dues declaracions, n’hi havia que havien esperat fins a sis hores per entregar la documentació.

Sense incidències

Les mateixes fonts explicaven que la jornada d’ahir va comptar amb la “sort” que el programa que permet realitzar la declaració “no es va penjar en cap moment”. Per la seva part, fonts oficials del departament de Tributs van preferir no fer cap valoració al respecte en espera que sigui Govern qui faci públic els números d’aquest primer IRPF.

Després de les crítiques rebudes, al llarg de les darreres setmanes, per boca d’alguns comptables pel desgavell viscut a l’oficina aquests darrers dies, el president de l’Associació de Comptables del Principat, Jordi Martí, va mirar de treure ferro. “Sí que és cert que durant l’agost va faltar gent, però els timings eren clars i s’ha deixat molt per a última hora”, deia en el moment de justificar l’allau de gent. També, però, reconeixia que el programa específic, que permetia fer la declaració des de casa, “fallava bastant” i les característiques tècniques –només funcionava amb Windows i no amb totes les versions– ha generat alguns maldecaps. “Ha estat la prova pilot, era el primer any”, afegia.

Per la seva part, usuaris presents ahir a l’oficina es queixaven d’una “mala comunicació” i posaven com a exemple que desconeixien que podien haver recollit l’esborrany des de principis d’abril o que havien de declarar tot el que es volia desgravar abans d’acabar el 2015.

REPORTATGE

20 minuts pel tiquet

Una quarantena de persones esperaven, a les 3 en punt de la tarda, per poder entregar la seva documentació. “He estat 20 minuts perquè em donessin el tiquet”, explicava la Mari, gestora. El seu número era de les 9.10 del matí. A les 3 encara li quedaven deu persones davant.

Tantes hores de no fer res van generar tensions. Els mateixos empleats reconeixien haver viscut, aquests dies, bronques entre usuaris perquè a un se li havia saltat el número mentre havia sortit a fer la cigarreta i l’altre no el deixava passar. Ahir, la discussió, entre dos professionals de la comptabilitat, era per si existia, o no intrusisme en el sector. A pocs metres, la Maria i la Sabina, gestores, tornaven a l’oficina. Després d’haver recollit el número a primera hora, havien marxat a treballar. I veien que encara en tenien per hores.

Entre els usuaris, la majoria professionals del sector, una mateixa percepció: estem fent cua perquè la gent s’ha despertat tard. Molts reconeixien que, ahir, encara els havien arribat nous clients demanant que els fessin el favor.

D’altres com la Bernadeta Gaspà s’ho prenia amb filosofia. Ella era allà per fer un favor als seus pares i dur la seva declaració “que ens han fet”, deia. I a la pregunta de per què fins aquell dia no hi havia anat, la dona era sincera: “som un desastre i sempre esperem fins a l’últim moment”.

tracking