Turisme

L'ocupació de l'estiu creix vuit punts respecte a la temporada 2015

L’augment de la demanda ha anat lligat a un increment dels preus als establiments, que de mitjana ha estat de prop del 15%

L'ocupació de l'estiu creix vuit punts respecte a la temporada 2015

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Els establiments adherits a la Unió Hotelera d’Andorra (UHA) han tancat l’estiu amb un augment de l’ocupació respecte a la campanya passada. Entre juny i agost, l’indicador s’ha situat en el 60%, 8,3 punts per sobre del 2015. L’agost ha estat el mes estrella, amb el 75,76% de les habitacions plenes durant els 31 dies del mes, tres punts per sobre de l’any passat. Juny i juliol es van tancar amb un 40,29% i un 63,97% d’ocupació, respectivament.

La mitjana en ocupació de juny, juliol i agost d’aquest any és la millor des del 2011, que és des de quan l’entitat té registres. Des de llavors, l’època estiuenca ha patit alts i baixos: va augmentar el 2013 i 2014, però va tornar a caure el 2015. Mai, però, s’havien assolit uns índexs tan elevats com els d’enguany. El màxim havia estat el 56,35% del 2014.

En aquest sentit, el secretari de la UHA, Manel Ara, remarca “la tendència positiva que demostra una important millora del sector”. A l’hora de justificar-ne les raons, Ara destaca “la incipient millora econòmica del nostre principal mercat, l’espanyol”, així com “els esforços per a la comercialització de la marca Andorra”. Aquest increment de la demanda ha permès, alhora, incrementar els preus als hotelers, que de mitjana han estat un 15% per sobre de la campanya passada.

Pel que fa al cost que de mitjana està pagant el visitant per nit d’hotel, el secretari de la UHA indica que és difícil de quantificar “tenint en compte que englobem establiments de diferents categories”. Ara destaca que els bons números demostren que cada vegada més Andorra s’està convertint en una destinació que va més enllà del turisme de neu. En aquest sentit, Ara assenyala que esdeveniments de l’agenda al país com ara el pas del Tour “han millorat molt la imatge del país, a banda d’atreure més gent”. També en destaca el Cirque du Soleil, que enguany ha assolit el rècord de visitants, amb més de 100.000.

Pel que fa al perfil del visitant, el secretari de l’agrupació hotelera destaca un públic “cada vegada més familiar, que aposta per les sortides i les activitats amb bicicleta”. L’origen, però, és majoritàriament “de proximitat”, amb Catalunya, l’Aragó i la Comunitat Valenciana com a principal procedència. En el cas de França, els recents atemptats terroristes han passat factura i s’ha percebut un descens de les visites.

Un altre dels fets més diferenciats d’aquesta campanya estiuenca és que hi ha hagut un predomini de les reserves d’última hora. La raó, segons Ara, té lloc per uns “canvis en els hàbits del turisme, que arriba a fer la reserva via Internet estant a la porta de l’hotel”.

Andorra la Vella i Canillo

Segons les dades de la Unió Hotelera, els hotels de la capital han estat els que han assolit els millors números a l’agost, amb un 81,52% de l’ocupació, seguits de les parròquies altes: Canillo (76,17%), la Massana (74%) i Ordino (73%). Escaldes-Engordany se situa també en aquest 73%, Encamp amb el 69,73% i Sant Julià amb el 69,49%.

Els números d’aquest estiu arriben després que l’ocupació registrada a l’abril i al maig estigués per sota del 2015. Tot i que al maig el descens va ser poc significatiu (del 0,04%), a l’abril la davallada va ser del 40,03%, amb només el 28,19% de les habitacions plenes. La UHA atribueix la diferència al calendari, ja que enguany la Setmana Santa va tenir lloc al març i no a l’abril, com el 2015.

Per contra, la campanya d’hivern d’aquest any sí que ha estat millor que la passada, així que, segons la UHA, es podria arribar a tancar l’exercici amb una ocupació anual superior. L’any passat, l’indicador es va situar en el 51,47%, per sota de l’any anterior. El topall, des que la UHA en té els registres, és el 53,14% assolit el 2013.

tracking