Laboral

El sector de la neteja està en situació límit

Els contractes amb les administracions han quedat desfasats per l’augment de les cotitzacions

El sector de la neteja està en situació límitFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Les empreses del sector de la neteja estan en peu de guerra, asseguren que han arribat a una situació “insostenible” arran del nou increment de les cotitzacions a la CASS i demanen que es regularitzin els contractes al context actual. Albert Daina, president de l’Associació d’Empreses de Neteja (AENA), explica que s’ha incrementat un 1% la partida de la Seguretat Social al mateix temps que han augmentat un 1,5% els salaris. “Ens han apujat un 2,5% els costos”, manifesta Daina sobre els contractes que van firmar amb l’administració pública.

El problema rau que els acords que se signen amb l’administració són per a un període de quatre anys prorrogables fins a sis. Per això, tots els contractes firmats abans de l’1 de gener del 2016, quan es va posar en marxa la nova cotització, no preveien aquesta partida salarial i, per tant, s’han encarit un 2,5%. Daina precisa que no tenen comptabilitzat el nombre de contractes afectats, però sí que saben que hi ha 17 empreses que treballen per a institucions públiques o parapúbliques com poden ser Andor­ra Telecom, totes les escoles del país, la Batllia o el Tribunal Superior de Justícia.

La partida més important

També recorda que el 90% dels costos del sector serveis són els recursos humans, per la qual cosa sempre és la partida més important en els concursos públics. En el cas del sector de la neteja, detalla Daina, el Govern fa un concurs públic per contractar els serveis d’una empresa. Llavors fixa un preu orientatiu i són les companyies que envien les seves propostes amb els seus pressupostos i “guanya la més econòmica”. En aquest sentit, Daina afirma que malgrat que pensen que les noves mesures de cotització són necessàries, els contractes es van firmar abans que s’apliques la nova norma i d’acord amb un preu orientatiu fixat pel Govern. “Aquests contractes estan en fals. No podem aguantar aquesta situació”, exposa el representant del sector.

Dificultat per rescindir acords

A més, Daina hi afegeix que no és tan senzill poder rescindir aquests tipus d’acords. “No és fàcil rescindir aquests tipus de contractes, no ho pots fer a la brava”, emfasitza el president d’AENA. “Estem al descobert. De guanyar alguna cosa hem passat a perdre”, lamenta Daina.

Segons apunta, tal com està ara la situació es veurien obligats a acomiadar gent i reestructurar les plantilles de les empreses que ofereixen aquesta assistència. En aquest sector hi treballen unes 1.200 persones de les quals prop de cinc-centes ho fan en empreses que donen serveis a l’administració.

És per això que des d’AENA demanen que es regularitzin els contactes segons el context actual. Així doncs, Daina subratlla que el que volen és que els acords que es van firmar abans que entressin les noves mesures s’incrementin un 2,5% per poder fer front a les despeses que comporta la nova cotització.

REUNIONS SENSE ÈXIT AMB GOVERN DES DEL MAIG

El president de l’Associació d’Empreses de Neteja, Albert Daina, va detallar que des del mes de maig passat s’estan reunint amb el Govern, però no han arribat a cap tipus d’acord per arreglar aquesta situació. “No avancem de cap de les maneres”, indica Daina. Segons el seu punt de vista, en aquestes trobades “no s’ha postulat res congruent”. AENA es va posar en contacte amb el ministeri de Finances el 30 de maig passat i també se li va enviar una carta exposant aquesta situació amb data del 16 de juny. A més a més, manifesten des de l’associació, han mantingut diverses trucades i reunions informals amb representants del ministeri per mirar de consensuar una solució que no impliqui cap reestructuració de plantilla.

tracking