TALL A la 
CS-310 

Tall a la CS-310 entre Anyós i l'Aldosa a causa d'una esllavissada sense danys personals. El trànsit s'ha desviat pel centre de la Massana

Transport públic

Les empreses de busos recorren el plec de la nova concessió

Acusen l’executiu d’haver elaborat un plec “frívol” i “irreflexiu” que genera inseguretat per a les empreses adjudicatàries i exigeixen que el refaci

Les empreses de busos recorren el plec de la nova concessió
detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Les actuals empreses adjudicatàries de les línies de transport nacional de viatgers asseguren que la remodelació del servei que preveu l’executiu amb la nova concessió pot posar en perill la qualitat i encarir-lo. La Cooperativa Interurbana Andorrana, la Hispano Andorrana i Montmantell han presentat un recurs contra el plec de bases de la concessió. Exigeixen al ministeri d’Administració Pública, Transports i Telecomunicacions que el refaci.

El president de la Cooperativa Interurbana, Gabriel Dallerès, ha denunciat que “les mancances del plec genera inseguretat jurídica per a l’empresa adjudicatària i exigim la seva suspensió”. Entre els exemples que posen hi ha que no s’estableixen les subvencions públiques ni les tarifes que s’aplicaran. “Sabem que ens costarà el servei, però si no determines els ingressos no podem saber si n’obtindrem beneficis o pèrdues”’, explica Dallerès, tot insinuant que, “tal com està plantejat el concurs fa preveure un increment de les tarifes”. Segons els adjudicataris, les inconcrecions impedeixen fer el càlcul dels beneficis del servei, el que podria tenir efectes directes en les societats fins al punt “que no sabem si les remuneracions actuals dels empleats les podríem mantenir”. I, afegeixen, que són 150 famílies –entre treballadors i accionistes– les que actualment depenen de les tres empreses de transport.

Suport per part del sector

Les empreses creuen que el concurs vulnera la legalitat i acusen el ministeri que lidera Jordi Alcobé d’haver elaborat el plec de “forma frívola, sense la deguda perícia, irreflexiva i, en definitiva, imprudent”. Amenacen que si l’executiu no fa marxa enrere, podrien dur el concurs a la Batllia i exigir una reclamació de fins a set milions d’euros pels danys i perjudicis causats.

Part del sector del transport secunda les queixes de les actuals concessionàries. És el cas d’Autocars Nadal. El seu responsable, Joan Nadal, afirma, un cop llegit el plec de bases que “hi ha moltes coses que queden penjades, entre elles el preu, i són necessàries per poder fer el càlcul dels recursos”, diu. L’empresa encara no ha decidit si es presentarà, o no, al concurs encara que a hores d’ara “sembla que sí”. També s’estan plantejant presentar-se Viatges Espanya. Lluís España explica que “si canvia alguna cosa sí, si hi ha més concrecions. Però està tot massa obert i s’ha d’estudiar. Tot apunta al fet que ho decidirem a última hora”.

Des de la companyia Novatel, en canvi, no veuen justificada la polèmica que ha generat el concurs. Reconeixen que sí que és cert que el plec de bases pot generar dubtes “però hem demanat aclariments al ministeri’” expliquen. Entre els exemples que posen hi ha el de les tarifes, avancen, que els han assegurat que seran similars a les actuals i que s’aniran actualitzant en funció de l’IPC. La societat es troba, en aquests moments, preparant la documentació per tal de també presentar-se al concurs.

El termini per lliurar les ofertes acaba el proper 23 d’agost, amb la previsió de realitzar l’adjudicació a finals de setembre. L’inici de la nova concessió es faria efectiu l’1 de setembre del 2017. En aquest sentit, tan Cooperativa Interurbana com Montmantell i Hispano Andorrana recorden que la seva concessió finalitzava a l’agost i que ja s’ha prorrogat per tal de donar servei fins que s’adjudiqui el servei, pel que no tindrien “problema a perllongar-lo” el temps que fes falta en el supòsit que es cor­regissin les mancances que han detectat al plec de bases actual.

Les empreses de busos recorren el plec de la nova concessió

tracking