Jordi Nadal

“Les comunicacions poden fallar i s'hi ha de conviure”

“Les comunicacions poden fallar i s'ha de conviure amb això”Xavier Pujol

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El director general de l’operadora remarca que estan ben preparats tècnicament però que la tecnologia pot fallar, i destaca la baixada de tarifes de roaming, en declaracions a COPE Andorra-AD Ràdio.

Es pot deduir que a Andorra Telecom li falten mitjans tècnics per fer aquests processos com ara la migració de dades que va deixar sense Internet 17.000 clients?

No, no li falten. Són intervencions complexes, no vull posar excuses i no hauria hagut de passar, sobretot sent la cinquena fase. Som una empresa que en l’àmbit tècnic per la nostra solvència sempre tenim el millor, el proveïdor que ens està estabilitzant la plataforma és de primer nivell mundial i molt reconegut en temes d’Internet, i l’equipament que hem posat és el més modern del que està disponible al mercat. La infraestructura anterior l’hem amortitzada de manera correcta i la que instal·lem esperem que ens duri 10 anys més, no és que estiguem instal·lant màquines de segona mà.

Els problemes per avaries generen moltes queixes, arriben a demandes judicials?

Quan hi ha una incidència és normal que hi hagi queixes i per això torno a demanar disculpes. No tinc al cap el percentatge de reclamacions, és força baix, crec que al llarg d’un any per escrit rebem 700 reclamacions que són tractades una a una i de vegades no estan lligades directament a Andorra Telecom, però són analitzades i retornades. Demandes no en recordo, no dic que no n’hi hagi hagut, però no en recordo.

Aquestes incidències no quadren gaire amb l’aposta per ser un ‘smart country’?

Els temes de connectivitat són supernecessaris i superbàsics. Internet abans era un servei secundari i ara si algú el perd està mort. Incidències en passen a tot arreu per deixadesa de les operadores i perquè la tecnologia és complexa, per les dues coses. No vull dir ni una cosa ni l’altra, en el nostre cas la tecnologia és complicada i no hi ha ni un país ni una ciutat on no falli mai i siguin un smart country i conviuran, perquè serà inevitable, amb talls de comunicacions en el futur. S’ha de pensar que pot passar que fallin les comunicacions, s’ha de conviure amb això i l’usuari ho ha de saber. Som conscients que és quasi com l’oxigen, no ens podem imaginar que no hi sigui, Internet és el servei més important que donem, més que la veu.

Necessita personal més especialitzat Andorra Telecom?

Tenim una plantilla amb un centenar d’estudiants universitaris i amb l’apagada del coure estem fent una forta racionalització dels serveis, i diria que no es pot descartar que incorporem algun especialista, perquè la plantilla en l’àmbit tècnic no va ni de bon tros sobrada i quan hi ha incidències t’adones que estaria bé tenir més reforços.

Quants empleats té Andorra Telecom?

Tenim 280 treballadors. A efectes d’incorporar talent és una cosa que mirem i sempre hi ha una partida per a formació perquè la tecnologia evoluciona, i el més important és que els tècnics han d’anar sempre formant-se. Ara mateix tenim una nova infraestructura i tot el que sabien de la vella el 80% s’adaptarà, però hi haurà un 20% que hauran d’aprendre.

S’han rebaixat les tarifes perquè sigui més barat trucar i connectar-se des de fora.

És una bona notícia que està en vigor des de l’1 de juliol. Andorra Telecom ha estat negociant amb força operadors per aconseguir uns preus molt competitius, preus de la UE que en diem, a aplicar per als andorrans, sobretot connectar-se a Internet. Les tarifes en roaming que existien eren elevades, de l’ordre de 95 cèntims per megabyte a Espa­nya, França i Portugal, però de 10 euros el mega a la resta d’Europa, fet que desincentivava totalment a no ser que fos d’extrema urgència enviar un missatge des d’Anglaterra o des de Suïssa, i és car enviar un missatge o una foto des d’Espanya perquè potser són 2 euros i això és significatiu. Hem assolit de l’ordre de 60-70 acords aquest any. L’estratègia ha estat acordar una despesa mínima que farem els andorrans en aquests territoris a canvi que ens donin una tarifa molt baixa i gràcies a això hem pogut configurar gairebé tot Europa. Hi ha alguns operadors que no volen negociar, la majoria sí que han volgut i això ens ha permès fer una rebaixa de tarifes molt important, passant dels 95 cèntims a 5 o passant dels 1.000 cèntims a 5 a Anglaterra, Suïssa, Bèlgica o tots aquests països que no són Espanya, França o Portugal.

Esperen que repercuteixi en un major ús en itinerància?

Creiem que és un esforç molt important que els clients han valorat positivament perquè la foto per 10 cèntims potser sí que l’enviaran, però per 2 euros no gaire. Aproximadament 1.500 clients utilitzen Internet fora d’Andorra cada mes dels 50.000 que tenen postpagament i és molt poc. Estimem que el sostre estaria en els 25.000 andorrans que creiem que hi ha amb un smartphone cada mes fora del país.

Part dels clients canvien de targeta perquè és més barat?

Sí, fins ara no hi havia color i crec que és una pràctica habitual i amb aquesta baixada de tarifes si algú se’n va a viure a Espanya o viu majoritàriament allà li diria que agafi un mòbil d’Espanya. A un estudiant que és a Espanya li recomanaria que agafi una targeta a Espanya i una a Andorra, en canvi si està a Tolosa li recomanaria que funcionés sempre amb la francesa perquè tenen unes tarifes molt competitives. Però una part important de la població que estem majoritàriament a Andorra i viatgem un cap de setmana, o a l’estiu, es pot plantejar força utilitzar la targeta andorrana. El handicap és que tenim interioritzat que és molt car i costa de creure’t que realment ha baixat. El que farem per incentivar-ho serà aquest estiu els primers 50 megabytes que gastin els clients els els regalarem i a l’agost també, perquè així potser diuen: “Ho provaré.”

La gent té interioritzat que a l’estranger que ve a Andorra la itinerància li surt molt cara i que a un client andorrà li passarà el mateix a fora.

Això té moltíssim a veure amb l’operador perquè als francesos no els surt car i hi ha molt consum, i els espanyols sí que són de tarifes més cares.

S’han concretat propostes per instal·lar-se a The Cloud?

Hem tingut contactes amb empreses expertes, empreses del país, ens ha vingut a veure gent interessada, que això és sorprenent per a nosaltres perquè ho havíem enfocat com que hauríem d’anar a buscar-les i està bé que vinguin. Són de sectors variats i vénen a temptejar quan acabarà, són incipients, i la nostra voluntat que era tancar alguna cosa els empresaris que vas a veure et diuen que és impensable en el sector del comerç compromisos a tres anys vista. Ens diuen: “No em pots fer una proposta sobre un PowerPoint, és massa d’hora.”

tracking