Transports

Només es ven una moto elèctrica amb l'Engega

Els concessionaris demanen una ampliació de les ajudes i més facilitat en els tràmits tot i reconèixer que els vehicles no són tan competitius com els de benzina

Només es ven una moto elèctrica amb l'EngegaArxiu

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El pla Engega, que dóna ajuts a la compra de vehicles elèctrics, no ha funcionat en el cas de les motocicletes. Govern va anunciar una aportació de 2.000 euros per unitat. Segons es desprèn de les adjudicacions de Govern publicades al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra (BOPA) només se n’ha venut una, des que es va anunciar la partida d’un milió d’euros a principi d’abril.

En el cas dels cotxes i furgonetes el pla Engega ha funcionat de manera clara. En un mes i mig es va assolir l’objectiu de tenir un 6% del parc automobilístic com a elèctric i es va esgotar la partida d’un milió assignada al 2016 i una ampliació de 300.000 euros més previstos inicialment per a l’any vinent. Però en el cas de les motos la situació no ha estat la mateixa. Segons el BOPA només se n’ha venut una, i els concessionaris apunten a diferents raons.

Una fa referència a les prestacions i preu elevat d’aquests vehicles. Yago Parellada, responsable de la botiga Alaminos Motors, ofereix la Peugeot e-Vivacity 300, a un preu de 4.500 euros. Per ara no n’ha venut cap. Assenyala que “el problema és l’autonomia”, en aquest cas de 60 quilòmetres, i la “poca velocitat màxima”. “Li pot interessar a algú per fer repartiments a Andorra la Vella, amb trajectes curts i sense pujades”, ja que, si no, “la bateria es fon en 20 quilòmetres”. L’opinió la comparteixen des de Moto Servei, que tenen a la venda la Yamaha EC-03: “Està pensada per a llocs plans i té una autonomia de 30 quilòmetres”, indica.

Amb tot, per Parellada, “hi ha alternatives en benzina que són millors”. I més barates, també a llarg termini, ja que “una moto gasta menys benzina que un cotxe i la diferència de preu no compensa”. Per Parellada, en les motos elèctriques “encara hi ha més inconvenients que avantatges”.

D’aquest tipus de vehicles n’hi ha de diferents marques i models. Un altre exemple és la BMW C Evolution. Miquel Comas, venedor de Pyrénées Motors, assenyala que “el principal avantatge és que té el confort d’una moto gran i una autonomia de 100 quilòmetres reals”. Això sí, el preu s’enfila fins als 14.000 euros, motiu pel qual “si pots fer un descompte és important, si no, la gent es tira enrere”. Precisament això és el que li va passar fa uns dies: “Tenia algun client a punt de decidir-se a comprar, vaig fer el càlcul amb els descomptes del pla Engega i es van acabar”. Per aquesta raó va perdre la venda, un fet que lamenta: “Ens agradaria que hi hagués més ajudes”, sentencia Comas.

Sobre aquest aspecte, Parellada es queixa que “el pla no estava pensat per al petit comerç”, ja que considera que la burocràcia que s’ha de realitzar és excessiva per a un establiment de petites dimensions: “És molt complicat accedir-hi. S’ha de fer l’alta a Govern, formularis, tramitar-ho tot tu... No era atractiu”, conclou.

tracking