José Luis Nueno

“Andorra és una història comercial d'èxit”

És el responsable de la càtedra Intent HQ de canvis en el comportament del consumidor. Avui impartirà una conferència organitzada per Crèdit Andorrà, sota el títol ‘Què puc fer per servir i fidelitzar els meus clients?’.

José Luis NuenoCA

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Com veu la situació del comerç a Andorra?

Andorra és una història comercial d’èxit. Fins al 2020, tots els indicadors comercials i d’obertura de negocis eren positius, a diferència del que passava, per exemple, a Espanya. Era com si comptéssiu amb els millors clients que venien de fora, sumats al poder adquisitiu que tenen els residents al país.

Què creu que cal fer per mantenir aquesta posició?

Cal fer una reflexió important, perquè hem de pensar que el 30% del comerç sigui online, serà d’aquí a molt poc temps. I aquí és on han de reflexionar els comerços, com adaptar-se a aquesta situació.

Què ha canviat ens els hàbits de consum durant la pandèmia?

Quan va començar, hi havia un consum discrecional, combinat amb el de primera necessitat. I això va canviar, i vam passar únicament a comprar productes de primera necessitat. I això va anar evolucionant.

Què vol dir?

Pensi que vam comprar ginys tecnològics per fer teletreball, després peses per fer esport. I quan vam poder sortir, roba còmoda per fer esport, bicicletes... I ara, estem reposant coses com sofàs o televisors.

Hi ha sectors beneficiats.

Se’ns dubte! Per exemple, el teletreball, en major o menor grau, es quedarà. Però diferent, ja que ho vam fer sense tenir les eines. Ara hi haurà oficines a casa que seran com les de les seus empresarials.

Es mantindrà la tendència?

Almenys, i parlant del teletreball, un o dos dies a la setmana, crec que sí. I també caldrà veure com evoluciona la pandèmia. Però crec que la tendència en què estem ara durarà almenys els dos propers anys.

Influirà en el descens de costos?

Moltes empreses ha vist que hi ha part de la feina i les reunions que no cal fer-les presencialment. I això segur que es mantindrà. Però les que siguin realment importants i estratègiques sí que serà necessari el cara a cara. Però sí, el descens de cost i l’augment de rendibilitat afavoreixen el canvi.

Com es fidelitzarà el client?

Les botigues han d’apostar per l’omnicanal. Que el client els pugui trobar de la manera que vulgui a cada moment.

Què és l'omnicanal?

Que el client hi decideixi anar físicament, comprar on line, informar-se per xarxes o fer compres amb un personal shopper.

Tornarà la compra emocional?

Després de la pandèmia, els clients tornaran a voler comprar experiències en lloc de productes. I per tant tornar a aquesta part més emocional.

tracking