Laureano Turienzo

“Estem davant d'un canvi de consum importantíssim”

President de l’Associació Espanyola del Retail. Va escriure l’informe Amazon 2018 i 2019 sobre tendències al ‘retail’ mundial. Realitzarà una conferència avui convidat pel Chapter Esade Andorra per parlar del futur del sector. És professor de l’escola de negocis ESIC, així com també de la Valley Business Digital School.

Laureano TurienzoRETAILNEWSTREND

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Què ha suposat la pandèmia de la Covid-19 per al sector del ‘retail’?

Bàsicament, estem davant del canvi de consum més important de la història. La manera com comprarem després de la Covid-19 serà molt diferent a la que hi ha hagut fins ara.

Però també hi ha hagut altres grans canvis.

Sí, com per exemple internet. La diferència és la velocitat amb la que s’ha implantat. Internet ha anat entrant de mica en mica a les nostres vides, ha trigat 26 anys. Això d’ara no hi té res a veure, ha sigut en un obrir i tancar d’ulls. A més, la pandèmia ha afectat totes les parts del món.

Podem dir que s’ha accelerat el procés de digitalització?

El que realment és sorprenent és que encara hi hagi negocis que puguin pensar a sobreviure sense tenir presència a internet i que només pretenguin tractar amb el client com ho feien abans que es produís l’arribada de la Covid-19. Això ha canviat.

Com creu que afectaran a Andorra tots aquests canvis?

Hem de partir de la base que el cas d’Andorra és únic al món. A quin lloc veuràs un carrer comercial amb cinc o sis perfumeries de la mateixa cadena? Per tant, tot el que parlem d’aquest ecosistema és peculiar. Cal apostar per la digitalització i combinar el que es fa bé tradicionalment aquí amb la presència digital. No es pot pensar com es feia abans; la part lúdica d’anar de compres s’ha perdut.

Però una part del turisme és de compres. Està perdut?

No! Andorra el que ha d’aconseguir vendre és que és un país segur on anar a comprar, on sortir de tota la pandèmia, com un petit refugi de normalitat. El 2021 serà un any de transició, que no vol dir perdut, i si tot va bé la normalitat tornarà el 2022.

La vacuna, quan arribi, no retornarà a certa normalitat?

A curt termini, no. Perquè s’ha de produir, distribuir a tot el món... això encara trigarà. Per això, el que no poden pensar els retailers és que quan arribi la vacuna, per exemple al març, tot tornarà a ser com era el febrer del 2020, abans de l’impacte de la pandèmia. Aquella manera de fer que teníem llavors ja no tornarà.

Què vol dir exactament?

Els nous hàbits de consum han arribat per quedar-se. Les persones s’estan acostumant a comprar per internet. A més a més, les mesures de seguretat no desapareixeran d’un dia a l’altre. Perduraran encara que hi comenci a haver vacunes. Caldrà tenir molta paciència.

Com serà doncs el nou comerç?

La nova manera de comprar s’està definint. Encara és prematur saber com serà el nou consumidor. El que és evident que no serà un consumidor estàtic, tot i tenir costums d’abans, però cal pensar en un model molt digitalitzat.

tracking