x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV MUSIK
Mercè Lagrava

“Ara s'és més conscient dels productes de proximitat”

Formatges artesans a la porta de casa. Amb el seu marit, Raül, fa 15 anys que elabora els formatges Serrat Gros, primer a Ossera i des del 2016 a Josa de Cadí. Ven directament a l’obrador, i ara també a domicili, mentre duri el confinament.
Mercè Lagrava

“Ara s'és més conscient dels productes de proximitat”

Mercè Lagrava i el seu marit elaboren els formatges Serrat Gros

Actualitzada 04/04/2020 a les 06:55
Si el client no ve a la formargeria, la formatgeria va al client.
Habitualment, bona part de la producció la venem directament a l’obrador, sobretot els caps de setmana i en dates com Setmana Santa; però com que ara molta gent no s’hi pot desplaçar, els portem els formatges a casa.


A més, el confinament ha coincidit amb l’inici de la temporada de producció.

Sí, perquè les cabres només donen llet nou mesos a l’any, i tot just ara començàvem a elaborar els formatges d’enguany.

I si la llet no s’aprofita al moment es deu fer malbé, oi?
No, perquè ja aprofitem tota la llet. La diferència és que ara estem orientant la producció més cap a formatges madurats, i productes com el formatge fresc o el mató pràcticament només en fem per encàrrec, perquè tenen una caducitat molt curta.


Repartir a domicili és una oportunitat per fer més clients?

Potser sí, però més clients particulars que no pas botigues. La idea és que els clients habituals no estiguin desatesos, encara que és cert que hem hagut de canviar la manera de comercialitzar el producte.

És un canvi amb prou avantatges com per continuar-hi un cop s’acabi el confinament?
El principal avantatge és que tothom és ara més conscient de la qualitat dels productes de proximitat, i que les persones que els elaborem hi som cada dia. Esperem que no se n’oblidin.


Si li demano només un formatge, me’l durà a casa, o he d’encomanar un lot de productes?

Es tracta de trobar l’equilibri entre el cost del transport i el preu de cada producte. Som una formatgeria petita i el sistema de distribució no és prou àgil perquè el recader no puja fins on som; per això, si encarrega només una peça, li portarem, però li sortirà molt més car el transport que el preu del formatge.

A banda del transport, la competència ha crescut força els darrers temps; com ho porteu?
Bé. Nosaltres seguim treballant cada dia de la temporada. Pensi que enguany fa 40 anys que es va obrir la formatgeria, i 15 que la portem nosaltres, i ja tenim una colla de clients que ens coneixen de fa molt temps. A més, tenim l’avantatge de tenir ramat propi.

Per què és un avantatge?
Perquè coneixem perfectament la matèria primera. La llet no viatja: tot just acabada de munyir ja és a l’obrador. A més, portem el ramat a pasturar i això influeix en el gust del formatge: a la primavera és més suau, mentre que a la tardor és més concentrat.

Els molts premis que han guanyat els seus formatges deu ser un altre avantatge.
És el que li deia: portem molts anys, i això es nota en el que fem.
Etiquetes
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2024 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts