El palau subterraniJ. S.

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Desplaçar-se en metro per Moscou no és tan sols la forma més eficient de recórrer les enormes distàncies de la ciutat –les 12 línies cobreixen un recorregut total de més de 300 quilòmetres–; també és viatjar per algunes de les creacions arquitectòniques més emblemàtiques dutes a terme a la capital russa durant el segle XX. El primer tram es va inaugurar el 1935, en ple apogeu de l’URSS com a potència mundial, i les autoritats soviètiques tenien molt clar que el metro moscovita havia de ser un autèntic palau del proletariat.

D’aquí el luxe dels materials emprats en moltes estacions. Proliferen el marbre, el granit i les pedres semiprecioses, que es combinen en impressionants elements decoratius: arcades, mosaics, vitralls i escultures en què es representen diferents episodis de la història o de la vida quotidiana del país. Cada estació té un caràcter temàtic i un estil molt definit, que fa que siguin completament diferents les unes de les altres, fins i tot entre les d’una mateixa línia.

A la fotografia es pot apreciar l’estació de Komsomolskaya (línia 5), probablement la més espectacular i opulenta. Els motius reflecteixen els esforços de Rússia per mantenir la independència i la cohesió política al llarg dels anys. Amb tot, hi ha moltes altres parades que el visitant no pot passar per alt. Per citar-ne algunes: Ploschad Revolutsii (línia 3), amb desenes d’estàtues de bronze que representen el poble i els soviets; Mayakovskaya (línia 2), on els mosaics ressalten el rol de l’aviació russa; o Novoslobodskaya (línia 5), on als vitralls se substitueixen les imatges religioses tradicionals d’aquests elements per escenes del dia a dia a la fàbrica o al camp durant el període soviètic.

Un altre dels trets distintius del metro de Moscou és la profunditat de moltes de les estacions, que arriba fins als 85 metres. La raó és ben senzilla: bona part de la xarxa es va construir durant la Segona Guerra Mundial, de forma que el metro també es va dissenyar com a refugi antiaeri. Aquest costum, a més, es va mantenir en la majoria d’estacions que es van anar obrint durant la llarga guerra freda.

RECOMANEM

En comparació amb d’altres capitals europees, el metro de Moscou és molt econòmic. El bitllet senzill costa 50 rubles (0,7 euros). Es poden adquirir abonaments de fins a 60 viatges.

tracking