Societat

L'extensió de les aturades a França amenaça l'economia i el govern

L’executiu comença a utilitzar reserves estratègiques de combustible, després que un terç de les benzineres hagin esgotat el carburant pel bloqueig de refineries i dipòsits

L'extensió de les aturades a França amenaça l'economia i el governEfe

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

L’extensió de les vagues i els bloquejos contra la reforma laboral a França, en particular al sector energètic, han esgotat el combustible en un terç de les gasolineres del país, i amenacen d’asfixiar l’economia i fer escac a un govern que assegura que garantirà l’aprovisionament.

El primer ministre, Manuel Valls, es va refermar ahir durant la sessió de control a l’executiu celebrada a l’Assemblea Nacional que no es retirarà el projecte de llei, ni es modificarà l’article més polèmic, que pretén afavorir la negociació a l’interior de les empreses en detriment dels convenis col·lectius. Valls hi va afegir que manté “una porta oberta al diàleg”, una sonda llançada després que diversos parlamentaris de la seva formació, el Partit Socialista (PS), haguessin apuntat la idea que hi ha espai per negociar algunes concessions sobre aquest article.

En qualsevol cas, el primer ministre va denunciar l’actitud de la Confederació General del Treball (CGT), que lidera la protesta, “una organització minoritària que vol fer plegar el govern”, i la va contraposar a la del gran sindicat reformista, la Confederació Francesa de Treballadors (CFDT), amb la qual l’executiu va consensuar la reforma laboral que es tramita al parlament. El fet és que les vagues i bloquejos de refineries i dipòsits de petroli promoguts per la CGT per exigir la retirada d’aquest text van elevar ahir per sobre de 4.000 les gasolineres en les quals s’havia esgotat totalment o parcialment el carburant, d’un total de 12.000 que hi ha a França.

El secretari d’Estat de Transports, Alain Vidalies, va assenyalar que ahir al matí a la regió de París un 40% de les estacions de servei havien esgotat les existències, encara que va assegurar que la situació millorava a l’oest de la ciutat, on havia estat crítica els dies anteriors. Vidalies, que va vincular en part aquesta situació d’escassetat al comportament de compres de precaució dels automobilistes –els volums venuts dilluns i dimarts van triplicar els d’un dia normal–, va reconèixer que s’està recorrent a les reserves estratègiques. Amb tot, va subratllar que es tracta d’un ús “marginal”, ja que s’ha extret l’equivalent a tres dies de consum, quan n’hi ha 115 de disponibles, i va fer notar que el problema no és tant el nivell de les reserves o la inter­rupció de l’activitat a les refineries –va recordar que França importa el 50% del combustible–, sinó l’accés als dipòsits, en molts casos tancat per piquets.

Operacions policials

Per aquest motiu, tant ell com Valls van afirmar que continuaran les operacions policials per aixecar els bloquejos. “La CGT no dicta la llei en aquest país”, va advertir el primer ministre, que va argumentar que si bé “el dret de vaga i de manifestació són drets absoluts, aquesta radicalització és inacceptable”, com també les amenaces de paralitzar una central nuclear. Valls al·ludia així a l’extensió de la convocatòria de vaga a les centrals nuclears, i més en concret al vot majoritari dels treballadors de la de Nogent-sur-Seine, a un centenar de quilòmetres de París, per procedir a l’apagada o almenys a un alentiment de la producció.

Més enllà de l’energia, ahir es va iniciar una aturada de dos dies als ferrocarrils que va tenir un seguiment baix, del 10,6%, segons la companyia SNCF. Entre els serveis que es van suprimir destaca el 40% dels combois entre França i Espanya.

tracking