x

Ens agradaria enviar-te les notificacions per a les últimes notícies i novetats

PERMETRE
NO, GRÀCIES
Compartir
Accedir
Subscriu-te Iniciar sessió
Buscar
DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA DIARI D'ANDORRA
DIARI TV MUSIK
Xavier Sopena

“Hem de recuperar la confiança de la ciutadania en la justícia”

Sopena manifesta que el Col·legi està fent tots els esforços per eixugar el retard de l’administració i destaca que és necessari potenciar la figura de l’advocat com a assessor
El degà del Col·legi d'Advocats durant l'entrevista al Diari.

“Hem de recuperar la confiança de la ciutadania en la justícia”

El degà del Col·legi d'Advocats durant l'entrevista al Diari.

L. G.
Actualitzada 31/01/2021 a les 07:48
Un any després d’accedir al càrrec, el degà del Col·legi d’Advocats posa en relleu les dificultats viscudes durant un exercici marcat per la pandèmia, i exposa quina és la situació actual de la justícia i els objectius que se cerquen a través de la creació de la comissió especial per millorar-ne el funcionament.

Com valora el primer any de mandat?
Ha estat un primer any complex, principalment perquè no tenia experiència per no haver format part de cap junta, i aquest fet suposa una dificultat, ja que cal disposar de cert temps per conèixer els diferents temes. I també hem tingut una segona dificultat, que és la pandèmia, per la qual hem anat implementant diferents sistemes de treball, mantenint contactes regulars amb les administracions per no aturar-nos.


Com va gestionar el col·legi la parada obligatòria per la pandèmia del coronavirus?

Durant la parada es van gestionar les qüestions més urgents, aquelles vinculades a detinguts, presos, i les actuacions que requerien una intervenció immediata. També hem estat en contacte amb els diferents òrgans judicials per establir certa normalitat. I hem seguit treballant en les qüestions més essencials, com ara les resolucions, però d’una forma més allunyada de la normalitat. A partir que el Govern va decretar la fi de l’estat d’emergència vam tornar a la normalitat.

Es van mostrar contraris a habilitar tot el mes d’agost.
Sí, enteníem que durant la pandèmia la majoria de companys van haver d’atendre clients, presentar escrits, i nosaltres crèiem que l’habilitació del mes d’agost no resoldria el retard que acumulava la Batllia. A més, consideràvem que realitzar judicis el mes d’agost, quan la gent per fi podia marxar a fora, ho dificultava tot per la manca de disponibilitat de testimonis, advocats i parts encausades.


Quina és actualment la imatge de la justícia?

És cert que la imatge de la justícia ara mateix no és la millor, per aquest motiu considerem que cal fer un esforç per part de tots els actors per millorar-la. Així, considerem que hem de recuperar la confiança de la ciutadania en la justícia. Hem de respondre a les necessitats de la població en uns terminis raonables, per això cal que disposem dels mitjans tècnics i humans i dels recursos legals suficients per atendre amb el temps degut els requeriments i neguits.

Existeix una fórmula màgica per donar solució al retard de l’administració judicial?
Fórmula màgica no sé si n’hi ha, però aquesta és una de les preocupacions del col·legi. Una justícia que arriba a destemps no és justícia, i en aquest sentit cal que fem un esforç per dotar-la de mitjans i garantir que disposi de les eines necessàries per fer front als reptes de la societat. Un dels aspectes importants és trobar alguna figura amb capacitats tècniques i coneixements jurídics que puguin donar un suport temporal per posar al dia la justícia. Nosaltres vam proposar la figura dels advocats o magistrats a punt de jubilar-se.


Aquesta realitat afecta la ciutadania.
El retard té repercussió en una persona física o jurídica, llavors aquestes decisions afecten persones i ciutadans que estan a l’espera de rebre una resposta de la justícia. La nostra feina i voluntat és resoldre els problemes dels nostres clients i el retard no repercuteix a la justícia com a administració, ho fa sobre les persones que representem i els genera un neguit important. És clar que la justícia no pot ser ràpida en el sentit de precipitada, però sí que ha de seguir el seu temps.

En quin estadi es troba la comissió especial de la justícia?
La comissió ha de ser una eina per millorar la gestió i el bon funcionament de l’administració. Encara ens trobem en un estadi molt embrionari, però la voluntat és treballar propostes legislatives, en el sentit de revisar alguns textos. L’objectiu de la comissió és veure i analitzar diferents mesures organitzatives i legislatives per veure com es poden resoldre.

Consideren suficients els cinc mesos d’ajornament de l’entrada en vigor del Codi de procediment civil?
Sí. Creiem que durant aquest termini de cinc mesos podrem treballar de manera conjunta les modificacions que creiem convenients per resoldre petits problemes que presentava el text inicial de manera pràctica. Ara estem treballant un text que sigui més operatiu, malgrat que quan entri en funcionament també sorgiran dubtes i neguits.

Com es troben les causes i recursos pendents dels advocats?
Més enllà de les xifres concretes, tots els despatxos tenen casos tant en l’àmbit civil com en l’administratiu o penal, en instrucció i amb retards. La secció on és més evident és a la Batllia especialitzada en l’àmbit penal, fruit de les mancances de personal que tenia i té. A partir del maig entraran cinc batlles i entenem que això donarà un impuls important a l’agilització.

Quins objectius tenen al llarg del pròxim any de mandat?
Volem donar un impuls a la comissió d’igualtat que s’ha creat recentment al col·legi. També volem potenciar la mediació, com a alternativa a la resolució de conflictes. I, sobretot, volem potenciar la figura de l’advocat més enllà de la seva labor en un litigi. Els lletrats som especialistes en coneixements jurídics i tenim un vessant d’assessors jurídics que no s’explota i podria ser beneficiós en molts àmbits per estalviar problemes.
Etiquetes
Veure’n més
25
Diari d'Andorra Twitter

Opinions sobre @diariandorra

Envia el teu missatge
HELISA - Gestor de continguts
© Diari d’Andorra
(Premsa Andorrana) 2005-2024 - C/ Bonaventura Riberaygua, 39, 5è pis - Telèfon : +376 877 477

Col·laboradors:

HELISA - Gestor de continguts