Miquel Armengol

“La crisi no pot ser un motiu per abaixar els preus”

El president de la Cambra de Comerç es mostra optimista sobre la reactivació de l’economia després de la pandèmia i valora que hi haurà una molt bona campanya d’agost i de tardor

“La crisi no pot ser un motiu per abaixar els preus”Fernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

La Cambra de Comerç, presidida per Miquel Armengol, no s’ha aturat durant la crisi del coronavirus encara que alguns projectes s’hagin alentit. L’entitat segueix apostant per l’e-commerce, la zona franca, les infraestructures i l’aviació; així com per atreure turistes d’alt nivell, inclús de luxe.

Des de la Cambra estan treballant per connectar el món tant a través de l’e-commerce com des de les infraestructures. A banda de l’aeroport, quins projectes més sobre aviació tenen sobre la taula?

El registre d'aviació civil, per permetre que es puguin matricular avions a Andorra. L'any 2012 vam entrar un estudi a Govern que representava que el segon any teníem uns ingressos d'uns 9 milions d'euros a l'any per taxes. Això es va quedar adormit en un calaix i ara ho hem tornat a treure i ens oferim a portar-ho a terme perquè és relativament fàcil. També s'hauria de tirar en davant l'autoritat d'aviació civil, perquè si no la tens, no pots fer heliport, és a dir que a Andorra ara mateix no es pot fer aquesta infraestructura, ni un aeroport. Això també et dona uns ingressos molt importants pel sobrevol, perquè Andorra és un punt per on passen molts avions, i hi ha un organisme que compra el sobrevol de les companyies i liquida els trajectes, aquí hi ha uns ingressos molt importants que s'estan perdent.

Com es troba actualment la proposta de la zona franca?

És un projecte que la Cambra va dur a terme fa un parell d'anys i ara ens hem encallat amb la Covid. Ho fem conjuntament amb Govern i tant ells com nosaltres hem seleccionat empreses d'assessorament extern. Ara ens hem d'asseure i decidir qui tira endavant el projecte. Volem fer una zona franca diferent de les clàssiques, per això dins de l'estudi hem anat a buscar zones franques diferents d’àmbit mundial: Miami, Singapur... La idea és una zona franca on hi hagi objectes d'alt valor afegit, com el sector de l'art o pedres precioses. Però tot això també et demana aeroport.

Sempre han apostat per un turisme d’alt nivell, fins i tot de luxe.

Avui dia la inversió estrangera no ha donat el que es volia perquè si bé ha fet que vingués una sèrie d'empreses, la major part són d'un nivell mitjà i algunes de nivell baix. Per què no ve l'empresa de nivell alt o els inversors i residents? Perquè aquesta gent vol un mitjà de comunicació ràpid. Una empresa important que es vulgui assentar a Andorra perquè li agrada el país i pel tema fiscal, el que vol és poder agafar l'avió al matí si té una reunió a Brussel·les i poder tornar a la nit. Hi ha molta gent de renom mundial, més o menys coneguda, que diu que ho troba a faltar.

Què més caldria per atraure aquest tipus de turisme?

S'ha de formar la gent que està de cara al client. Si puges el nivell de turisme, pujarà el nivell d'ingressos; i això permet formar a la gent i tenir personal de millor qualitat. Si puja la qualitat i puja l'economia del país, pots donar més prestacions socials. Va tot lligat i crec que s'ha d'aprofitar la bona imatge que estem donant ara amb la gestió de la crisi sanitària. Evolucionar cap a aquest camí també ens farà reduir la fuga de cervells.

Creuen que costarà molt reactivar l’economia del país?

Creiem que es reactivarà bastant per ella mateixa. Potser hi haurà sectors que aniran més lents però a la que es pugui obrir, pensem que es mourà molt el turisme de proximitat i que hi podrà haver una campanya d'agost molt bona i de tardor, també. El turisme llunyà sembla que està més complicat però el gruix d'aquest perfil de turista ve a l'hivern. Crec que econòmicament ens recuperarem de pressa, però està clar que la influència econòmica que ha tingut durant aquests tres mesos és irrecuperable. Amb tot, és molt important que això no sigui motiu d'abaixar preus. Andorra anava pujant quant a qualitat de turisme i ara no hi hauria d'haver una guerra de preus per atraure turisme, bàsicament en hotels. Això seria un error perquè treballaries pràcticament a pèrdues i no vindria el client de qualitat, que fuig del low cost.

Saben quin impacte econòmic ha tingut la crisi sanitària?

No ho podem dir encara, és difícil de valorar. Tenim previst fer, cap a mitjans de juny, una enquesta de com han passat els mesos de tancament i després en farem un parell més per seguir l'evolució d’estiu i l’entrada a l'hivern. Aleshores ho podrem valorar més.

Se senten esperançats amb la reobertura de l’accés a França?

Sí, perquè al Pas de la Casa hi haurà un impacte total perquè el turisme que tenen és 100% francès i, vulguis o no, el visitant acabarà baixant cap a Andorra. Crec que és un pas important perquè l’economia s’està ressentint moltíssim amb la Covid.

Què opinen de les mesures impulsades per Govern?

Crec que les mesures com els ERTO i les ajudes amb crèdits tous han estat bones decisions, valentes pel costat de Govern perquè al final són ells els que tindran l'endeutament més fort. Per a les empreses ha estat bo perquè els permet sobreviure i també assegura els empleats.

Tot i les mesures, l’atur ha assolit una xifra rècord al país.

És un escenari que mai s’havia vist però esperem que tot el personal i la gent que està en ERTO es vagin recuperant. Jo crec que al desembre hauríem d'haver tornat a la normalitat, inclús si hi ha hagut acomiadaments directes. Fa tres mesos, a Andorra hi havia el problema que no es trobava mà d'obra, si es recupera l'economia, voldria creure que tot això s’anirà normalitzant.

tracking