Yolanda Varela

“El María Moliner és una realitat i funciona sense més problemes”

La consellera d’Educació a l’Ambaixada Espanyola, Yolanda Varela, reconeix que el centre integrat va patir un any de “transició” i que aquest curs ja es treballa “amb normalitat”

“El María Moliner és una realitat i funciona sense més problemes”Xavier Pujol

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Yolanda Varela ocupa des del mes de maig el càrrec de consellera d’Educació del sistema educatiu espanyol, que recentment ha viscut canvis estructurals. Durant aquest curs, el nombre d’alumnes augmentarà lleugerament respecte als últims anys, quan la xifra de matriculats havia caigut (el 2012 en tenia 3.146 i el 2006, 3.434).

Quants alumnes preveuen tenir inscrits amb vista al curs 2017-2018?

Aquest curs tindrem un lleuger augment pel que fa a nens. Esperem estar prop dels 3.130 alumnes però les matriculacions encara estan obertes i fins a final de mes no podrem concretar-ne les xifres.

Com valora l’evolució del nombre d’alumnes respecte als últims anys dins del sistema educatiu espanyol?

En els últims anys hem patit un descens d’alumnat que té a veure amb el creixement vegetatiu de la població andorrana i amb el creixement del sistema educatiu andorrà.

Quines són les novetats pedagògiques que presenten per al nou curs escolar?

Al col·legi públic María Moliner hi ha un nou equip directiu i s’han posat en marxa quatre projectes pedagògics importants, amb propostes cientificotècniques, artístiques, lingüístiques i esportives. Són els quatre eixos sobre els quals pivota l’actuació pedagògica del nou equip. També seguim amb dos grans projectes, que són l’Olimpíada matemàtica, a la qual Andorra participa amb la resta de comunitats autònomes espa­nyoles, i el premi literari de Sant Jordi.

Podria concretar-nos més aspectes dels projectes, com ara el lingüístic?

El projecte lingüístic es reprèn d’anys anteriors. La idea és que els nens que estudien al María Moliner surtin amb un coneixement suficient, a banda del català i del castellà, de l’anglès i del francès.

De quina manera s’ha d’enfocar el rol del sistema educatiu espanyol en un país amb tres sistemes educatius?

Crec que una gran riquesa del país és la coexistència dels tres sistemes educatius. És un dels punts que poden suscitar més interès i en el bon sentit de la paraula, és una competència. Això ens ha d’ajudar a ser millors, a seguir creixent i a oferir a la societat andorrana alguna cosa que ens diferenciï. Nosaltres el que volem és oferir un sistema d’ensenyament de qualitat i guanyar alumnes no és el nostre objectiu primordial.

Vostè ocupa el càrrec des del mes de maig passat. Com valora aquests primers mesos al capdavant de la conselleria d’Educació?

La riquesa dels tres sistemes educatius és una gran diferència. Evidentment aquí el contacte és molt directe perquè ens dirigim a una població molt més petita. Crec que és molt interessant la proximitat, la possibilitat de col·laborar de manera molt estreta amb el ministeri d’Educació. Crec que són coses que valoro molt positivament. També és interessant la riquesa de la població perquè en un país petit hi ha una grandíssima diversitat i això es veu reflectit claríssimament per la procedència de l’alumnat. És una cosa molt positiva i molt rica.

Com és el seu contacte amb les diferents associacions de pares d’alumnes?

Tenim dues associacions de pares, una a l’escola d’Escaldes-Engordany i l’altra a l’institut. Crec que tenim una relació fluïda i ells saben que poden accedir a aquest despatx quan ho necessitin.

L’any passat hi va haver la reagrupació del sistema infantil i primari al María Moliner. Quina valoració en fa?

L’any passat va ser un any de transició perquè la reagrupació es va posar en marxa al setembre amb alguns dificultats que crec que són conegudes. Aquest és el primer any en què el centre integrat ha començat a funcionar amb total normalitat des del principi amb un equip directiu que tenia assumides les característiques de portar un centre integrat. El centre integrat ja és una realitat i funciona sense més problemes.

Quin és el mètode de treball en el qual s’incideix amb els més petits?

Que des de ben petits comencin a aprendre idiomes. Intentem prestar una especial atenció als més petits perquè considerem que aquest és el futur. S’intenta treballar amb grups molt reduïts quant al nombre d’alumnes. Els nostres professors estan altament qualificats i tenen una gran experiència per tractar amb els nens. També incidim a conviure i en la diversitat, que és una mica el que és el món actual del nostre entorn.

Tenen nous plantejaments pedagògics que es puguin implantar en el futur?

De moment, no. La nostra novetat és l’aposta per tenir presència dins de la societat andorrana i oferir un sistema educatiu de qualitat. Volem continuar al Principat perquè la nostra presència es remunta a fa molts anys.

tracking