TALL A la 
CS-310 

Tall a la CS-310 entre Anyós i l'Aldosa a causa d'una esllavissada sense danys personals. El trànsit s'ha desviat pel centre de la Massana

Cristian España

“Puc estar entre els cinc primers, però serà complicat”

“Puc estar entre els cinc primers, però serà complicat”TEAM CE RALLY

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

El pilot de motociclisme de l’escuderia andorrana Team CE Rally, Cristian España, va arribar ahir a Terol i avui passarà les verificacions per, seguidament, disputar el pròleg de la Baja Aragón amb la KTM 450 d’enduro. Participarà, com sempre ha fet, en la categoria de Copa del Món, i demà i passat afrontarà les diferents etapes. El seu germà Xavi també hi prendrà part, en motos, a Open del Campionat espanyol, i els España seran els únics representants andorrans a aquest Dakar en petit. Cristian España va explicar que haurà de bregar amb noms de la talla de Joan Barrera (resident), Iván Cervantes, Joan Pedrero, Mika Metge, Adrien Metge, Marc Solà o Dani Oliveras.

Com s’ha preparat físicament per afrontar la Baja Aragón?

Del ral·li de Sardenya [va cloure’l en 5è lloc] vaig tornar amb el tema de la navegació de la moto d’enduro enllestit, i tot i que aquesta no és una carrera de les mateixes característiques, doncs Itàlia em va anar molt bé per agafar el to de competició. Aleshores he estat durant dues setmanes fent bastant motocròs i els darrers dies he sortit amb la que vaig fer el Dakar, la de ral·lis.

Quins retocs mecànics ha hagut d’implantar a la KTM 450?

Hem canviat el kit de transmissió, per tenir velocitat punta, i augmentat el dipòsit. La cursa és ràpida, té trams tècnics i els pilots que estem al principi busquem guanyar rapidesa, sobretot pel tema dels ral·lis, és a dir, perdre la por aquella de frenar i apurar, s’ha d’aprofitar tot. És important treballar això, perquè el cos s’hi acostumi i el cervell i pugui reaccionar als perills.

Quarta participació seguida. Què espera quant a resultats?

El 2014 vaig córrer amb Gas Gas, els dos anys següents ho vaig fer amb Suzuki, amb qui el 2016 vaig trencar motor, i ara amb KTM, juntament amb la meva escuderia. El millor resultat que vaig quallar va ser una quarta plaça a la general el 2015. Sabem quin és el nostre màxim, tinc el dorsal número 9 i els vuit corredors de davant meu són oficials de marques diverses. Sé que puc estar al capdavant, però vull tocar de peus a terra.

Un objectiu?

Puc estar entre els cinc primers, però sé que serà complicat. Tocarà treballar dur i realitzar un bon pròleg per poder començar el més amunt possible, ja que anirem sortint cada deu minuts.

Es posiciona a favor o en contra de la pluja?

El problema de la Baja és que si no plou, malgrat les diferències del parell de minuts, arriba a un punt que comences a menjar pols. Les dues darreres cites va ploure algun dia i això ajuda moltíssim, si la pluja és mínima és clar, perquè si és exagerada s’obren esquerdes, dels rius en baixa més pedra, apareixen zones humides i és perillós, perquè si hi arribes ràpid te’n vas a terra.

La majoria es prenen aquesta competició com una mena de pretemporada pel Dakar.

Cert. Serveix per posar tota la logística a punt. Després alguns enfilen cap a ral·lis més durs, com pot ser el del Marroc, que se celebra a principi d’octubre. Personalment, per a continuar amb la preparació tinc pensat prendre part a la Panafrica, també al Marroc, a final de setembre, on només corren motos, quads i buguis, i és força semblant a l’Afriquia Merzouga Rally.

Abans de marxar cap al Mar­roc té pensat inscriure’s a alguna altra cita?

Aniré cap a Bèlgica el dia 10 d’agost i competiré l’11, 12, 13 i 14 a les dotze hores de la Chinelle, que és de resistència.

Com creu que li anirà al Xavi el seu debut a la Baja?

Ell tenia moltes ganes de participar-hi i finalment s’hi ha apuntat. Té opcions de fer-ho correctament, perquè no deixa d’en­trenar-se i alhora és realment veloç. Ara bé, en ser la primera ocasió anirà amb precaució, és una prova llarga, d’un total de 800 quilòmetres de recorregut [sumant el pròleg, les dues fases de demà i la llarga de diumenge]. La fita que s’ha de marcar és la de finalitzar, gaudir i agafar bagatge per, en un futur, dur a terme un Rally Dakar.

Farà de germà gran?

És clar que sí (riu). Allà estarem junts, no obstant això el Xavi anirà amb el remolc i un company que l’ajudarà, però estic segur que tard o d’hora necessitarà un cop de mà. La Baja Aragón no deixa de ser dura, sobretot per la climatologia, ja que fa bastanta calor.

tracking