Editorial

Cadena d'errors

Resulta difícil d’entendre com una nena de dos anys i mig es va poder quedar al bus en arribar a l’escola i no va ser localitzada fins sis hores i mitja després. L’experiència ha de servir perquè un fet com aquest o similar no es pugui repetir

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

L’odissea viscuda dilluns per una nena de dos anys i mig, oblidada a l’autobús escolar durant sis hores i mitja es va tancar, afortunadament, amb la menor bé de salut. Això no ha de fer menystenir la gravetat d’un incident que, més enllà de tenir l’origen en un error de la persona que feia l’acompanyament, evidencia la necessitat d’avaluar els fets, aplicar les mesures disciplinàries que s’escaigui i revisar, si és necessari, els protocols del ministeri d’Educació i Ensenyament Superior. La casualitat va fer que els pares descobrissin l’absència escolar abans de finalitzar les classes gràcies a una fotografia enviada per la mestra a les 14 hores en la qual no apareixia la nena. Mitja hora després, a les 14.30, era localitzada al clípol estacionat a la base sana i estàlvia i amb un bon ensurt dels pares. El primer aspecte que sobta és que no es verifiqués que tots els infants, sobretot els de preescolar, haguessin arribat al punt de destinació i a l’aula corresponent. De l’anàlisi de la normativa interna de l’escola francesa de maternal i de primera ensenyança d’Andorra la Vella, queda clar que no es va actuar amb el preceptiu rigor perquè ni l’acompanyant va assegurar-se que una nena que havia pujat al bus acompa­nyada del seu germà arribava a classe ni des del centre es va advertir els pares de l’absència. Aquest sembla un detall prou important que en molts centres escolars s’aplica estrictament tant per lluitar contra l’absentisme com per prevenir situacions no desitjades. I aquest precepte s’hauria d’exigir encara amb més zel en aquells casos d’infants de preescolar, amb escassa autonomia, i que utilitzen l’autobús. El transport escolar, que cada dia es fa càrrec dels desplaçament a l’escola de milers d’infants, és una maquinària complexa que funciona molt bé. Això no exclou que es pugui produir alguna disfunció, en aquest cas fruit d’una cadena de negligències. Dels errors se n’aprèn i aquest ha de servir en últim terme per exigir a tots els centres el compliment estricte de la normativa o revisar-la si no és prou clara.

tracking