Editorial

Millora esperada

Si les condicions climatològiques del proper trimestre no ho impedeixen, les obres que han de permetre minimitzar l’afectació de les allaus a l’accés a França a l’Hospitalet estaran acabades abans que comencin les primeres nevades

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Si no hi ha cap daltabaix de darrera hora en forma d’inclemències meteorològiques, les obres al corredor d’allaus H4 de l’Hospitalet estaran acabades, tal com estava previst, abans de les primeres nevades. Es tracta d’uns treballs que s’acabaran fent en dues fases. Tenint en compte que aquest cor­redor d’allaus és un dels de més alt risc de la zona, les millores que s’estan duent a terme permetran minimitzar els talls a la carretera RN-20, l’accés a França, que han sovintejat els darrers hiverns. Les autoritats franceses tallaven la carretera per seguretat cada cop que hi havia la possibilitat de produir-se allaus naturals en aquest corredor malgrat que les nevades no fossin extraordinàries. L’obra, que estarà acabada a la tardor (en el cas que s’haguessin d’aturar per la climatologia els pròxims mesos es finalitzaria l’estiu que ve) permetrà controlar el 75% de les allaus naturals. Tot i que no es podrà garantir al 100% que la carretera estigui oberta tot l’hivern, quan es finalitzin la totalitat dels treballs que el projecte Sapyra preveu en els diferents corredors, els talls s’haurien de minimitzar al màxim. Que l’únic accés per carretera a França estigui obert tot l’hivern és vital per a l’economia del Principat en general i del Pas de la Casa en particular. En el primer cas, permetria equilibrar encara que fos una mica el balanç d’operacions comercials entre els dos estats veïns, ara clarament decantat cap a Espanya. Només cal veure com any rere any el percentatge de productes que s’importen del veí del sud augmenta, mentre que els que venen del nord es redueix. En el segon cas, permetrà que tant turistes com esquiadors puguin planejar les seves estades al Pas de la Casa sense témer quedar-se colgats a la carretera i no poder arribar a la seva destinació. La totalitat del projecte per reduir les afectacions per les allaus estarà acabat el 2023 i té un pressupost de 21 milions d’euros, 10,5 dels quals els pagarà el Govern. En aquest cas, la col·laboració entre els dos països ha estat vital per unes obres que si a algú afavoriran serà a Andorra. D’altra banda, l’executiu francès s’ha compromès a invertir 136,9 milions més per executar les obres de remodelació de la carretera, que inclou la desviació de Tarascon-sur-Ariège i el desdoblament de la via en alguns punts, així com a eixamplar les vies i fer millores als trams de revolts.

tracking