El centre d’ensenyament especialitzat complirà l’any vinent 50 anys. El 1969 s’impulsava com a associació per fomentar l’ensenyament i la integració de persones amb discapacitat, una missió que es manté i que es mantindrà però que s’ha d’adaptar a nous temps i necessitats. L’escola ja té més de 400 usuaris i 250 treballadors, i els programes i les noves oportunitats que es poden explorar tenen poc a veure amb els inicis de l’escola, malgrat que l’esperit sigui el mateix. A final de maig l’assemblea general extraordinària de l’entitat avalava la transformació en fundació precisament amb aquest objectiu d’adequar-se al present i preparar-se per al futur amb una empara legal més sòlida. Ahir el consell de ministres continuava el tràmit amb l’aprovació del projecte de llei que possibilitarà la transformació en fundació i que s’entrarà a tràmit parlamentari els propers dies per a l’aprovació del Consell General. Una fundació que tindrà com a missió, apuntava ahir el ministre Xavier Espot, contribuir a la millora de la qualitat de vida de les persones amb discapacitat, garantir els seus drets i generar oportunitats per a una vida plena. Respecte a qüestions pràctiques, el text regula la direcció general i, més significatiu, obre la porta que el centre pugui diversificar els seus ingressos i que pugui oficialitzar-se també com a centre de treball. De fet, l’escola de Meritxell ja fa anys que va començar a explorar aquesta possibilitat a través dels tallers Xeridell. Però és quelcom que s’ha fet sense una regulació i amb limitacions. Un cop s’aprovi la llei específica a l’escola se li obre la possibilitat que ja s’ha dut a terme i amb èxit fora d’Andorra de convertir-se també en generadora de feina per als seus usuaris, i que això reverteixi econòmicament en els que hi treballen i en el mateix centre, malgrat que l’entitat que el gestiona continuarà sense ànim de lucre. L’escola especialitzada segueix complint una funció molt important cinquanta anys després. Malgrat que l’objectiu sigui l’educació inclusiva o un entorn laboral inclusiu, preparats per atendre la diversitat, el centre educatiu ha de seguir sent un suport per a petits, joves i adults amb discapacitat i per a les famílies. I la conversió en fundació ha de possibilitar que aquesta missió es mantingui i que alhora possibiliti nous reptes sempre per afavorir els usuaris.