Èxit a la fresca

Les terrasses s'han convertit en un atractiu que està fent el ple aquest any L’ampliació de les zones de vianants ha fet créixer l'oferta exterior dels locals

Èxit a la frescaFernando Galindo

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

El bon temps, l’eliminació del trànsit de moltes zones i les reformes d’embelliment a l’eix comercial i la música al carrer estan omplint de terrasses les parròquies centrals. Bars, restaurants, hotels, cerveseries, granges, pubs, gelateries, vermuteries... s’hi apunten. El centre històric, la plaça Coprínceps, les avingudes Meritxell i Carlemany i l’entorn de l’espai que havia d’ocupar The Cloud apleguen desenes de persones cada dia fent un mos, un àpat o prenent alguna cosa amb tranquil·litat a l’aire lliure gairebé a qualsevol hora. Els establiments no conceben els negocis sense l’espai exterior, que s’ha convertit en una gran font de recursos per a la caixa. “La terrassa és la vida, és la meitat del negoci, no seria el mateix no tenir-ne, a tothom li agrada”, emfatitza la responsable del Hostel&Pub Barri Antic, situat al costat de Casa de la Vall, i des de la cafeteria Marticella, de la part baixa de Meritxell, reblen que “s’ha de tenir sí o sí, és beneficiós per a nos­altres”. Reflexió compartida pel propietari de La Birreria, Xavier Vara, ubicada al carrer de la Vall, que ressalta que al centre històric “són negocis molt petits i poder posar la terrassa ens fa triplicar la capacitat. Jo tinc un local de 23 metres quadrats i a fora puc posar vuit o deu taules”.

Si l’impuls fa uns anys per habilitar una part exterior als locals va ser la prohibició de fumar, aquella motivació ha quedat molt lluny i les terrasses estan planificades com una pota essencial de l’oferta al client. “Si fa bo ve la gent i poder tenir una taula a fora ho gaudeixes molt més, quasi sempre estan plenes. És el que la gent busca més”, remarquen des del pub del centre històric, i el responsable de la cafeteria Marticella destaca que “crea ambient al carrer, és estètic que hi hagi ter­rasses, són bones per al turisme”, mentre gestiona comandes en un ritme frenètic de treball per servir menjars en un restaurant amb una situació privilegiada per la quantitat de gent que hi passa contínuament.

L’afluència forta s’inicia al migdia, però les terrasses instal·lades des de primera hora són molt buscades per fer l’esmorzar. El dinar omple totes les cadires i a partir de la tarda-vespre hi ha clientela que busca una altra oferta. I n’hi ha per a tothom i de tot tipus, precisen des de tots els establiments, incidint que és aquest uns dels motius de l’èxit, perquè reconeixen que la concentració genera un efecte crida i posa de moda quedar en determinades zones. “Que hi hagi més negocis i més terrasses al voltant dona més vida, hi ha més ambient i la gent roda més. Avui no es queden al teu local i demà, sí”, argumenta la responsable del Hostel&Pub Barri Antic, alhora que puntualitza que “repercuteix que treballis bé, has d’oferir qualitat perquè si no el client se’n va”.

El centre històric de la capital és una de les zones més consolidades com a espai de terrasses. La concentració d’establiments, amb i sense restauració, atreu centenars de clients fins a altes hores de la nit. Xavier Vara recorda que va ser pioner fa vuit anys a posar taules al carrer i destaca que la placeta de Sant Esteve “s’ha consolidat com a zona de referència i està funcionant bé”, i remarca que “les terrasses sempre han tingut tirada i el més bo és que la gent es queda al barri”. Per això desitjaria que “hi hagués una parell de locals més, perquè ens retroalimentem, i més activitat dona més opcions”, però dubta que hi hagi més obertures “perquè els propietaris de la zona no volen més locals” malgrat que n’hi hagi de buits. Anàlisi que fan també des del Hostel&Pub Barri Antic, on aposten per més oferta entenent, però, que no és la situació ideal per als veïns, “perquè no és el mateix un local amb terrassa que cinc, però per als negocis sí que és bo que n’hi hagi més”. Des dels dos establiments coincideixen que el centre històric té un gran atractiu “i és bo que tothom tingui clients, és un privilegi tenir les zones concentrades”.

El mateix que succeeix des de fa anys a la plaça Coprínceps. El referent d’estiu d’Escaldes per les actuacions musicals gairebé diàries i on cinc negocis tenen ter­rassa permanent de les 34 que hi ha a la parròquia, segons indiquen les xifres del comú, que en té registrades nou a l’avinguda Carlemany. La Gelateria Italiana va obrir el 2015 amb espai exterior, “que en general és el que el client demana sempre, i la música agrada però pel lloc on som no la podem posar cap a fora”, asse­nyala l’encarregada, Natalia Suárez. I insisteix en l’argumentació dels beneficis de tenir més negocis al costat. “Si al meu veí li va bé a mi m’anirà bé, més gent tindrem, ha de ser el conjunt de tota la zona i que hi hagi varietat. No em preocupa que d’altres establiments tinguin gelats perquè cadascú té el seu client”, comenta, alhora que afegeix que aquest estiu “està funcionant millor que l’any passat i no sé per què, perquè està sent més calorós i la gent llavors no surt, però hem tingut més clients”.

TAULES PER COTXES

I l’element que ha estat determinant per fer florir les terrasses han estat les reformes per convertir l’eix comercial i els entorns en zones reservades per a vianants. A la part baixa de Meritxell els establiments que ja en tenien l’han ampliada i s’han traslladat a la part central. “Ha estat per decisió del comú i és una millora per al vianant, es pot passar per les dues bandes i no fa mal als comerços”, valora el responsable de la cafeteria Marticella, per a qui l’eliminació dels cotxes ha tingut un efecte molt positiu, ja que “hem passat de tenir dues taules a catorze” i han hagut d’ampliar la plantilla. “Hem necessitat quatre persones més per atendre a fora, a dins i per a la cuina”, exposa, tot reconeixent que “el negoci no va malament”.

Resultat que es repeteix a la zona més nova a incorporar-se al ter­razeo, l’entorn de la parcel·la que havia d’ocupar The Cloud. Al Frankfurt Pedralbes han col·locat una terrassa “definitiva” a l’espai on la calçada de vehicles ja és història. “Renda per al negoci, la ter­rassa ens va molt bé”, assenyala l’encarregat del local, Manuel Emilio Mejía Soto, per afegir que amb la remodelació urbanística i l’aposta de diferents locals s’ha creat “una zona de més ambient amb les terrasses, hi ha més moviment de clients”. Les xifres del comú revelen un increment de les autoritzacions aquest any que atribueixen “a la demanda dels establiments situats a l’entorn embellit de la zona per a vianants ampliada”. Ara mateix hi ha 93 terrasses –79 de fixes i 14 d’estiu– instal·lades a la parròquia, cinc més que l’exercici anterior, amb un lleuger augment de la superfície ocupada, que en total frega els 1.800 metres quadrats, segons les dades facilitades des d’Andorra la Vella.

PERRUQUERIA AMB TERRASSA

Entre les noves propostes en aquesta zona n’hi ha una de trencadora. És la de la Vermuteria de Gaudi. Un espai al carrer sorgit de la perruqueria del mateix nom on aposten per “diferents tipus d’activitat al local. Tenim marroquineria de venda de bosses, roba, perruqueria, maquillatge, manicura i pedicura i ara terrassa, i tot es complementa molt bé”, afirma una de les responsables, Lili Ros. La idea de posar un espai a l’exterior els rondava pel cap fa anys i ho van intentar l’estiu passat. No hi van ser a temps i quan van demanar els permisos al comú els ho van pintar tan complicat que inicialment ho van deixar córrer, “però al febrer, quan ens van dir que seria una zona per a vianants, vam dir que era el moment i vam demanar la terrassa”, relata Lili Ros. Obtenir l’autorització no ha estat fàcil “perquè els ha costat entendre que muntàvem un bar dins d’una perruqueria, però al final per insistència [ho tramitaven des del març] hem aconseguit els permisos”, comenta la impulsora de l’establiment amb una llicència d’snack bar que permet servir begudes i algun tipus d’aliment fred, que ha fet més fàcil adequar un lateral del local per a la nova activitat. En les poc més de dues setmanes des de l’estrena, el negoci està “fent el ple” perquè que tot sigui una zona amb terrasses “ajuda, i també les actuacions musicals” que ha programat el comú. I des de la Vermuteria recalquen que volen contribuir a sumar a l’oferta existent i s’han centrat “en vermuts, vins i cerveses, però no fem cafè, ni te, no volem treure la clientela a ningú, que cadascú s’especialitzi en alguna cosa i és el divertit, que puguis anar canviant de local”.

Les terrasses són el gran èxit dels locals a l’estiu però una part important les mantenen sempre, tot i que més reduïdes a l’hivern, com fa la Gelateria Italiana. Al Hostel&Pub Barri Antic no retiren les taules del carrer “perquè ha de fer molt fred perquè no hi hagi gent”. I perquè no són espais pensats per a èpoques amb molts visitants. La gent del país hi és assídua “sobretot a la sortida de la feina i a la nit per fer una copa”, apunta el propietari de La Birreria, que sí que elimina la terrassa a final de l’estiu. La de la Vermuteria de Gaudi té vocació de continuïtat. La previsió és mantenir l’activitat “si el temps acompa­nya fins a l’octubre i tornar al febrer, amb un altre horari de migdia tarda”, i amb la intenció d’afegir novetats el proper any “tenim la pantalla de vídeo, volem posar música a fora i crear ambient”, comenta la responsable. De moment tots els locals es concentren a atendre els centenars de clients que volen passar una estona a la fresca.

Èxit a la fresca

Èxit a la fresca

Èxit a la fresca

Èxit a la fresca

tracking