REPORTATGE DMG

Baixada de bandera

L’ATA i L’ATI són les dues entitats de taxistes que hi ha al país L'intrusisme laboral és la principal preocupació del sector

Baixada de bandera

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Imagini arribar a una ciutat de nit, carregat de maletes, i trobar-se que no hi ha transport públic que l’acosti al centre. O que en un dia de forta nevada el vehicle que utilitza habitualment s’espatlla i no pot anar de casa a la feina. Desplaçar-se per un país com Andorra sense cotxe o motocicleta pot arribar a ser una missió esgotadora i complicada. Però per a aquests casos hi ha una solució: el taxi. “Som uns 70 taxistes. Treballem moltes hores al dia, ja que la majoria som autònoms”, explica Marcio Pereira, vicepresident de l’Associació de Taxistes d’Andorra (ATA). “De fet, la llei obliga a fer un màxim de 10 hores als xofers i un màxim de 14 als propietaris d’una llicència. Per tant, hi ha professionals que fan moltes hores perquè alternen conduir autobusos i després el seu taxi”, puntualitza Juan Manuel Vázquez, tresorer de l’Associació de Taxistes Interurbans (ATI).

L’ATA i l’ATI són les dues entitats d’aquest sector al país. La diferència principal entre elles és la manera de gestionar-se internament. “El problema és que no som una cooperativa i no anem tots a l’una, i això ens dona una mala imatge”, comenta Vázquez. Per exemple, un taxi es pot sol·licitar de tres maneres: trucant a la central de reserves que ofereix cada empresa, aturant-lo a qualsevol parada o pel car­rer, o a través de l’aplicació Taxi-Clic. “A l’ATA estem implantant-la per tal que els clients, tant particulars com empreses, puguin demanar el servei via Internet i sàpiguen quant tardarà el cotxe, quin és el model de vehicle que els recollirà, etcètera”, comenta Pereira. Una aplicació que ja tenen integrada els associats a l’ATI. “Funciona molt bé perquè tot està regulat i informatitzat. El sistema selecciona el taxista que està més a prop de la sol·licitud i evita que tots ens assabentem que una persona demana un taxi, fet que a vegades suposa enemistats entre nosaltres. A més, l’aplicació ofereix una privacitat al client, ja que no cal que els taxistes ens contactem per ràdio i que tothom s’assabenti que aquella persona es troba a tal carrer”, especifica Vázquez.

Amb l’arribada de la neu, la feina s’incrementa notòriament, tot i que els mesos de juliol i agost també són mesos amb molta feina per a alguns. Segons l’ATA, un 60% dels clients són turistes, però des de l’Associació de Taxistes Interurbans asseguren que les persones que més demanen els seus serveis són residents. “Aquesta última quinzena d’agost hem notat molt la baixada de la clientela, ja que la majoria estan de vacances”. Ambdues associacions, però, asseguren que les obres a l’avinguda Meritxell els han perjudicat i que estan en espera de les millores a l’estació d’autobusos, un dels punts on residents i turistes necessiten el servei del taxi. “Només tenim espai per a un cotxe quan en necessitaríem mínim tres. Tot i així, estem en espera de les millores”, comenta Pereira.

INTRUSISME: UNA REALITAT

Des de l’any 2010, els sectors empresarials afectats per aquesta realitat tenen a l’abast el Centre d’Atenció Contra l’Intrusisme (CACI), un servei gestionat pel ministeri d’Economia que permet informar i fer una denúncia d’accions registrades com a intrusisme a través d’un telèfon en funcionament les 24 hores. “Des de l’ATI he de dir que no el fem servir. Nosaltres fotografiem el vehicle que ens està traient la feina i fem una reclamació directament al ministeri d’Indústria i Transport”, comenta Vázquez.

Ambdues entitats confirmen que l’intrusisme laboral per part de les VTC (vehicles privats amb xofer) és el principal problema. “Hem arribat a enxampar furgonetes amb matrícula espanyola que venen expressament a fer negoci durant les èpoques d’hivern”, assegura Pereira. “A vegades les enxampen, però només hi ha dos inspectors al país i és molt complicat detectar-les totes. Es necessita més vigilància a zones com la frontera, Soldeu, El Tarter o Arcalís”, argumenta Vázquez. Així mateix, les associacions demanen respecte cap a la professió del taxi, sobretot per part del sector hoteler. “Estem d’acord que ofereixin serveis privats de transport, a unes hores determinades, per apropar els clients a, per exemple, el telecabina, però no que ho facin pel centre i aprofitin per portar-los a les pistes d’esquí, a restaurants o a l’estació d’autobusos. Cadascú que es dediqui a la seva professió. Un hotel és per dormir i menjar, si no poso un llit a la part posterior del taxi i també ofereixo allotjament”, ironitza Pereira. “A més, les furgonetes que pertanyen als hotels haurien d’estar retolades, i no ho respecten”, expliquen des de l’ATI.

Una altra de les principals preocupacions del sector és la possible arribada de plataformes com Uber o Cabify, que són una competència directa per als taxistes, ja que s’ofereixen com a transport alternatiu. La proliferació d’aquestes empreses a Espanya ha fet que el sector del taxi s’hagi manifestat durant dies, paralitzant importants zones de grans ciutats com Barcelona o Madrid. “De moment no ens consta que hi hagi interès per part d’aquestes plataformes d’entrar al país, però ens preocupa que pugui passar un fet similar al d’Espanya”, admet Pereira. Un problema que segons Vázquez té dues solucions. “En plena era d’Internet, i tenint en compte que la reglamentació els empara, o els taxistes comencem a treballar per Uber i Cabify, o deixem de ser taxi i ens convertim en VTC”, conclou.

Tarifes fixes i suplements

Actualment pujar a un taxi costa un mínim de 2 euros amb 60 cèntims. El preu per quilometratge és d’1,14 euros en horari diürn (de 7 a 21 hores) i d’1,35 els laborables entre les 21 i les 7 hores, i dissabtes, diumenges i festius. En tots els casos, l’hora d’espera d’un taxista es cobra a 19,15 euros. Però la sorpresa per al client pot venir a través dels suplements. Cada paquet, maleta, i/o bagul que tingui una mida igual o superior a 55x35x35 cm es cobra a 60 cèntims. El mateix succeeix amb els esquís. En cas de ser més de quatre passatgers, el suplement és d’1,30, i si la trucada s’ha efectuat a la central de reserves, el preu incrementa 1 euro més. Si s’agafa un taxi en dies especials (1 de gener, 14 de març, 8 de setembre i 25 de desembre) i entre les 0 i les 14 hores, el suplement és de 3 euros.

fsdgsdfgsdfgsdfg

erydrtyertyetye

tracking