Prioritat per a vianants

Van fer falta sis anys, moltes reunions i acords perquè es fes realitat la prova pilot que ara fa 15 anys va tallar per primer cop el trànsit a l’eix comercial de Meritxell i Carlemany, donant pas preferent als vianants.

Primera prova pilot el 18 de març a les avingudes Carlemany i Meritxell.David Ramos

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Etiquetes:

El març del 2007, ara farà 15 anys, les avingudes Meritxell i Carlemany van respirar per primer cop lliures de fum. Els vehicles van abandonar la via i van donar pas prioritari als vianants. Al principi no ho van fer per molt de temps, ja que els primers talls acordats, com a prova pilot, eren només durant tres hores i estaven reservats per als dissabtes, quan la gent aprofitava per passejar per la carretera sense haver de patir. Aquests van ser els inicis del que s’ha acabat convertint en l’eix comercial de la capital tal com el coneixem avui en dia: sense cotxes i amb els vianants com a protagonistes.

Jordi Pujol, l’aleshores conseller de circulació d’Andorra la Vella, recorda la prova pilot del primer tall conjunt de les avingudes Meritxell i Carlemany amb un toc d’emoció. “Tota la baixada semblava un formiguer, estava ple de caps de persones”, relata. “Hi havia famílies, nens i cotxets que ocupaven l’amplada de tota la carretera”, descriu. Una de les pors dels comuns era que hi hagués problemes de circulació, però Pujol assegura que gràcies a la bona organització del trànsit no hi va haver cues.

Aquest no era el primer cop que el comú de la capital posava a prova l’avinguda Meritxell. El Nadal del 2006, de forma excepcional i durant tretze dies, es va tallar el pas a motor fins al carrer de la Unió. Una proposta que tot i que al primer moment tenia la intenció de ser compartida amb la parròquia veïna, va acabar sense acord. No va ser fins a final de febrer del 2007 quan els consellers de circulació dels comuns es van reunir per traçar les línies del projecte conjunt que acabaria allargant el tall des del carrer Bisbe Iglesias fins a la rotonda i des de la cantonada del carrer Bonaventura Armengol fins a la cruïlla abans d’arribar al CAEE.

El 18 de març els vianants van poder recórrer per primer cop la via sense vehicles. Tres hores que, de forma general, es van valorar molt positivament, tant per part dels comerciants com dels usuaris.

Pujol fa memòria del moment que va proposar a qui era en aquells moments el cònsol del comú escaldenc, Toni Martí, fer el tall a les dues avingudes. “Em va fer fora com va poder”, expressa amb una mitja rialla, “creia que la gent s’enfadaria, d’entrada no ho va voler”. Pujol ho tenia clar: “Si no sortia bé només havíem de treure les tanques i retirar els agents, no ens costava res provar-ho.” Durant sis mesos i sense interrupcions, els dissabtes al vespre els cotxes tenien prohibida la circulació per la zona comercial. Una situació que no es va tornar a repetir fins Nadal o dates assenyalades, en què l’afluència de turistes al Principat era més elevada i prenia més sentit el tall al pas a motor.

Després de moltes anades i vingudes, reunions, oposicions i gent a favor, no va ser fins al 2013 quan Escaldes va fer el primer pas, posant en funcionament el 24 de juliol del 2013 l’eix per a vianants a l’avinguda Carlemany. Aquest primer tram s’allargava des de l’encreuament del carrer de la Unió fins a l’avinguda de les Escoles, en una línia recta de 500 metres. El nou projecte va obligar a reformular la circulació dels carrers adjacents a l’avinguda. Tot i això, es permetia la circulació pels carrers perpendiculars, raó per la qual es van col·locar els grans passos de vianants per alertar els usuaris del perill de passar per l’encreuament.

A partir d’aquí, i en vistes de l’èxit que va tenir la proposta, el comú d’Andorra la Vella es va afegir al projecte, introduint trams a l’eix prioritari per als vianants. Pujol es mostra satisfet que fa 15 anys a algú se li “encengués la bombeta”.

tracking