Amb la motxilla i les xiruques

Una ruta d'altura

Collada d'Entinyola. Una ascensió que permet divisar gegants com el pic de l’Aspra, en direcció oest, el pic de Casamanya, al nord, i per descomptat, el Comapedrosa.

Una ruta d'alturaHèctor Ugalde

El tret de sortida ja es realitza des d’un punt elevat: el quilòmetre sis de la carretera dels Cortals d’Encamp (1.907 m). Si s’arriba en cotxe, es podrà estacionar en un petit espai al costat de la calçada. L’itinerari permet descobrir en unes quantes hores la vall d’Ensagents, d’origen glacial, i gaudir d’unes panoràmiques espectaculars. Una pista de terra obre el camí. Passats uns metres, el senderista haurà de continuar la marxa per un traçat –situat a mà esquerra– que el conduïrà fins a una zona de descans. Allà comença el camí d’Ensagents. Una passejada immersa en una pineda de pi negre i d’ascens suau que fa molt agradable aquesta part del recorregut. La via es bifurca. Ara, s’haurà de continuar per la direcció dreta. El paisatge fa recordar els contes de fades gràcies al sotabosc amb nerets i barbes de caputxí que pengen de les branques dels pins. A poc a poc, el traçat va girant en direcció sud-est, una vegada superada la clariana es topa amb el camí de la Coma dels Llops, que quedarà a la dreta per seguir el traçat d’Ensagents. El cel s’obre perquè la mirada es perdi entre els meravellosos colors que ofereix la panoràmica: infinites tonalitats verdoses conjugades amb l’escala de grisos emesa per les roques. En aquest punt, si es torna la vista en direcció oest, es divisa la serra d’Enclar i els cims del Salòria –terres de l’Alt Urgell–. Enfront, la serra de les Pedrusques. Es continua pel recorregut marcat i s’arriba fins a la cruïlla del camí de la Solana d’Ensagents (2.189 m). El camí acompanya la cursa del riu i, en conseqüència, el terreny es torna fangós al mateix temps que s’omple de plantes d’ambients pantanosos com són les orquídies o les ranuncles. De forma gradual, la temperatura de l’ambient baixa alhora que es guanya altura. La senda es torna més estreta per després eixamplar-se un altre cop i oferir unes panoràmiques espectaculars sobre els vessants del cap de collades Baixes. El bosc es dilueix per donar pas a un punt buidat de pins. Allà es troba el refugi d’Ensagents (2.421 m). Just al seu costat hi ha una font per on s’enfila el traçat. Cent metres més endavant, es perfila una desviació que portarà el senderista pel fons de vall fins a la collada de Pessons. Més tard, l’estany Primer i Segon d’Ensagents (2.530 m) confereixen pinzellades de tranquil·litat al paisatge que es torna inclinat i herbós. Després de dues hores i mitja d’excursió s’aconsegueix la collada d’Entinyola, situada a 2.667 metres d’altura. Una conquesta que permet respirar un dels oxígens més purs que hi ha al món, el de munta­nya. El pic de l’Aspra, el Casamanya i el Comapedrosa s’uneixen a l’horitzó per regalar una composició bellíssima. Haver arribat és sinònim d’haver superat una ruta d’altura. Per tornar, es desfarà el camí.

LOCALITZACIÓ: Encamp DURADA: 4 hores i 50 minuts anada i tornada. DIFICULTAT: mitjana DISTÀNCIA: 5 quilòmetres (només d’anada) DESNIVELL: +760 metres